Hoe bevalt ie eigenlijk, uitgedrukt in euro's?

  • El Sandero

    Gisteren heb ik een Dacia Sandero (Blackline) besteld. Toen ik 19 was ben ik begonnen met tweedehands Citroën BX (Bouwjaar 1985). Daarna heb ik (in volgorde van opkomst, met tussen haakjes het bouwjaar) gereden in een nieuwe Mazda 121 (1990), een oude Datsun Cherry (1978), een Mazda 323 (1989), drie BX-en (allen van 1992), twee Citroën Xantia's (1993 en 1994), een Citroën C1 (2006), weer twee BX-en (1990 en 1989). Nu rij ik dus nog in de laatste BX. Ik ben heel erg benieuwd hoe de Dacia Sandero gaat bevallen maar ook bijvoorbeeld wat de maandkosten zijn, hoe vaak ie een garage gaat zien, dat soort dingen.

    Hoe is dat met de diverse Dacia's van de mensen op dit forum? Vergelijk deze eens met je vorige auto('s)? Ben je alles bij elkaar duurder of goedkoper uit? Klopt de bewering dat tweedehands rijden per definitie goedkoper is?

  • kees

    Ik ben goedkoper uit met mijn Dacia MCV hij heeft op de onderhouds beurten na en natuurlijk de bandjes nog niets gemankeerd KLOP KLOP .

    Dus ik ben van mening dat ik goedkoop uit ben.

  • Senhor Marim

    Eigenlijk is de Sandero onze eerste eigen auto, dus vergelijkingsmateriaal hebben we niet echt. Bovendien hebben we hem net een maand.

    Door alle positieve verhalen en de technische eigenschappen van de auto verwacht ik voordelig uit te zijn vergeleken met andere nieuwe auto's en zelfs met tweedehands.

    De grap van de Sandero is volgens mij de som van de: lage aanschafprijs, lange garantie termijn, zuinige motor, eenvoudige opzet van de auto, focus op “slechte” wegen, grote ruimte & het gewicht

    Tot nu toe vallen de maandelijkse lasten me niet tegen (hoewel auto rijden in Nederland nou eenmaal duur is) De wegenbelasting is bij ons met 20EUR p/m een noodzakelijk kwaad, ik had wat voordeel via mijn werk bij de verzekering, dus die kosten vallen mee, we zijn de motor nog aan het inrijden en zitten na 1400 km volgens de computer op een gemiddeld verbruik van 6.8l/100km (krap 1 op 15) Ik hoop dat dit nog wat beter wordt. Volgens de handleiding heeft de motor pas na 3000 km het maximum vermogen bereikt, dus dan weet ik meer.

    Meer algemeen, tot nu toe ben ik van mening dat je bij Dacia (en misschien wel specifiek bij de Sandero) inlevert op uitgebreide luxe en op het rijden van een hippe auto.

    Maar als een auto gewoon ‘old school’ moet zijn en je betrouwbaar en voordelig van A naar B moet brengen dan zijn dat überhaupt geen criteria bij de aanschaf.

    Bovendien wordt de Sandero vanzelf hip als die maar een groot genoeg anti-held stempel krijgt opgedrukt. (overigens vind ik onze zwarte Blackline zelf wel mooi ;) )

  • Louis Dörr

    Mijn Dacia 1.6 16v Lauréate bevalt uitstekend. (tu)

    Nog nooit zo'n fijne auto gehad.

    Ook de onderhoudsbeurten waren een aangename, een zeer aangename verrassing. 15.000 bijna 50.00 € - 30.000 was 150.00 € dus daar kun je geen buil aan vallen. (tu)

    Ik vind alleen dat je een beetje laat bent met deze vraag. Dit hoor je vooraf te berekenen, voor je een auto gaat kopen.

    Aangezien je over internet beschikt zul je ook wel een spreadsheet programma hebben.

    Zet alle kosten over 10 jaar berekend in een spreadsheet en laat je aangenaam verrassen !! Zeker t.o.v. je oude auto.

    Zet hier bijvoorbeeld in:

    Wegenbelasting

    verzekering

    geschat onderhoud

    brandstofverbruik volgens jaarkilometers, deel dat door het verbruik en vermenigvuldig de uitkomst met de benzineprijs. (ook van je oude auto)

    Alle prijzen zijn op internet te vinden, ook het brandstofverbruik. Succes ermee en ook met je nieuwe auto !!!

  • Avaka

    Persoonlijk vind ik een Sandero behoorlijk hip hoor. Gewoon een modern vorm gegeven auto.

    Een kek modelletje en veel ruimer dan de meeste mensen denken.

    Daarbij ben ik het eens met je laatste regels: Het wordt nog een hip om ‘budget’ te rijden.

    Kijk maar eens hoe andere fabrikanten zich de haren uit het hoofd trekken bij het zien van het succes van Dacia.

  • Peter H.

    Hij bevalt uitstekend! Nog nooit zo'n goeie auto gehad.

    Wij hebben hiervoor een behoorlijk aantal Citroëns gehad. Ook daar waren we best blij mee, maar de Sandero heeft iets!

    We hebben nu bijna 45.000 km. gereden. Afspraak gemaakt voor 25 mei voor de onderhoudsbeurt.

    In augustus wordt hij 2 jaar, 15.000 controlebeurt € 35.00

    30.000 onderhoudsbeurt € 185.00

    Een setje ruitenwisserbladen voor en achter en een paar lampjes stuk gehad. Voor de rest niets bijzonders behalve tanken!

    Nou dat was bij onze C3 na 60.000 km wel ff anders.

    We rijden veel met de caravan, meer dan 25.000 km van de totale afgelegde km. Dus wordt de auto behoorlijk zwaar belast.

    Succes met je Sandero, het gaat niet tegenvallen als je de prijs kwaliteit verhouding in gedachten houdt.

    Wij hebben een 1.6 Mpi laureate.

    Veel veilige en prettige km. Kijk op www.autoverbruik.nl kan je ook zelf in gaan vullen! Heb je een precies beeld van je kosten!

    Wij hebben het vanaf km.stand 0 ingevoerd.

    Groeten uit Alphen aan den Rijn,

    Peter en Margot

  • GJ

    Wij hebben een MCV en ik denk dat de aanschafprijs precies goed is. Een hogere prijs is niet realistisch gezien wat geboden wordt (het verschil met de “bekende” merken wordt dan te klein).

    Overige kosten zijn iets lager dan van andere stationwagens, het verbruik is echter aan de hoge kant. De uiteindelijk werkelijke kosten worden duidelijk bij inruil.

  • Herke & Brigit

    En met die inruil zit het (in euro's uitgedrukt) inderdaad wel goed: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767473#476968

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767473#476968

  • El Sandero

    Louis Dörr Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik vind alleen dat je een beetje laat bent met

    > deze vraag. Dit hoor je vooraf te berekenen, voor

    > je een auto gaat kopen.

    > Aangezien je over internet beschikt zul je ook wel

    > een spreadsheet programma hebben.

    Nouja, ik heb natuurlijk alles gelezen wat ik kon vinden over de Sandero en ik heb inderdaad eens alle kosten vergeleken met mijn huidige BX. Maar het blijft toch altijd een beetje gokken, dus zijn ervaringsdeskundige verhalen meer dan welkom!

  • El Sandero

    Avaka Schreef:

    ——————————————————-

    > Persoonlijk vind ik een Sandero behoorlijk hip

    > hoor. Gewoon een modern vorm gegeven auto.

    > Een kek modelletje en veel ruimer dan de meeste

    > mensen denken.

    >

    > Daarbij ben ik het eens met je laatste regels: Het

    > wordt nog een hip om ‘budget’ te rijden.

    > Kijk maar eens hoe andere fabrikanten zich de

    > haren uit het hoofd trekken bij het zien van het

    > succes van Dacia.

    De Sandero zit qua prijs in het segment kleinere ‘budgetauto’s' (C1/Aygo/107, Picanto, Alto, dat soort wagentjes). Qua formaat en prestaties zit de Sandero een klasse hoger. Peugeot probeert het in die klasse met de 206+, Kia met de Rio, Citroën met de C3, Seat met de Ibiza Club. De basisversies van deze auto's zijn al snel 2000 euro duurder dan de duurste Sandero (behalve de Ibiza).

    Qua design vind ik de Sandero niet onderdoen voor de concurrentie. Het ligt er misschien aan dat ik in de 70-er jaren ben opgegroeid, maar ik hou niet zo van de functieloze rondingen die bijvoorbeeld de C3 en de Ibiza hebben. Dat soort design is over 2 jaar uit de mode, terwijl de Sandero eigenlijk tijdloos is. Het zou ook een 80-er of 90-er jaren design kunnen zijn, terwijl het zich ook kan meten met karakterloze bakken als de Rio en de 206+.

    Ik vind dikwijls de intereurs van hedendaagse auto's te weinig ‘lucht’ bevatten. Dashboards zien eruit alsof het opgeblazen ballonnen zijn, de middenconsole bulkt als een bierbuik tussen de stoelen vandaan. Overal zit iets en de mens maakt er integraal deel van uit. De Sandero is basic in het design, zowel van binnen als van buiten. Dat geeft ruimte en lucht en bovendien is het over 5 of 10 jaar nog steeds een moderne auto, ook al zijn het (volgens de kritikasters) auto's die zijn gemaakt van de oude Renault voorraad onderdelen uit de 90-er jaren.