Avaka Schreef:
——————————————————-
> Persoonlijk vind ik een Sandero behoorlijk hip
> hoor. Gewoon een modern vorm gegeven auto.
> Een kek modelletje en veel ruimer dan de meeste
> mensen denken.
>
> Daarbij ben ik het eens met je laatste regels: Het
> wordt nog een hip om ‘budget’ te rijden.
> Kijk maar eens hoe andere fabrikanten zich de
> haren uit het hoofd trekken bij het zien van het
> succes van Dacia.
De Sandero zit qua prijs in het segment kleinere ‘budgetauto’s' (C1/Aygo/107, Picanto, Alto, dat soort wagentjes). Qua formaat en prestaties zit de Sandero een klasse hoger. Peugeot probeert het in die klasse met de 206+, Kia met de Rio, Citroën met de C3, Seat met de Ibiza Club. De basisversies van deze auto's zijn al snel 2000 euro duurder dan de duurste Sandero (behalve de Ibiza).
Qua design vind ik de Sandero niet onderdoen voor de concurrentie. Het ligt er misschien aan dat ik in de 70-er jaren ben opgegroeid, maar ik hou niet zo van de functieloze rondingen die bijvoorbeeld de C3 en de Ibiza hebben. Dat soort design is over 2 jaar uit de mode, terwijl de Sandero eigenlijk tijdloos is. Het zou ook een 80-er of 90-er jaren design kunnen zijn, terwijl het zich ook kan meten met karakterloze bakken als de Rio en de 206+.
Ik vind dikwijls de intereurs van hedendaagse auto's te weinig ‘lucht’ bevatten. Dashboards zien eruit alsof het opgeblazen ballonnen zijn, de middenconsole bulkt als een bierbuik tussen de stoelen vandaan. Overal zit iets en de mens maakt er integraal deel van uit. De Sandero is basic in het design, zowel van binnen als van buiten. Dat geeft ruimte en lucht en bovendien is het over 5 of 10 jaar nog steeds een moderne auto, ook al zijn het (volgens de kritikasters) auto's die zijn gemaakt van de oude Renault voorraad onderdelen uit de 90-er jaren.