Nou is het wel zo dat de inruilwaarde sterk beïnvloedt wordt door de markt, door het belastingenstelsel, door het karakter van de gemiddelde koper, noem maar op. Dat artikel dat hierboven wordt aangehaald komt uit Duitsland. Ik kan me voorstellen dat daar heel anders over de Sandero gedacht wordt dan hier.

Mijn dealer wou in de financiering niet werken met een gegarandeerde inruilwaarde na bijvoorbeeld 3 jaar. Ook al wordt dit op de Dacia-site nadrukkelijk benoemd als methode om de maandlasten van een financiering te drukken. Het argument was dat het niet in te schatten is hoe de markt er over 3 jaar uitziet. Wat ie eigenlijk bedoelde was dat hij misschien over 3 jaar alleen nog maar een goedkope eindserie van de Sandero nieuw in de verkoop heeft. Dan zou hij een lagere inruilprijs voor een tweedehands Sandero geven, omdat hij minder kan verdienen op de verkoop van de nieuwe. Maar als er juist een magnifieke opvolger van de Sandero in de showroom staat, die iedereen graag wil hebben, dan kan hij mij een tikkie duurdere auto verkopen, en meer winst maken en dus meer inruil bieden.

Aan de andere kant realiseer ik me ook dat we het bij de prijsklasse van de Sandero dan niet over duizenden euros verschil zullen hebben, maar hooguit over een paar honderd.

Qua markt is het natuurlijk ook van belang wat de concurrentie op dat moment in de aanbieding heeft. Ik hoor geruchten dan allerlei merken aan budgetauto's denken, gezien het succes van de Dacia. Oude oostblokmerken als FSO, Zastava, Lada en Oltcit worden weer van stal gehaald. Wie weet gaan de Chinezen wel goede auto's maken en in Europa in de markt zetten. Misschien gaat Tata een rol spelen in Europa… je weet het niet. Het is wel duidelijk dat Dacia de weg geplaveid heeft voor soortgelijke initiatieven.

Ik had met de verkoop van de C1 die ik gehad heb, de vervelende situatie dat een paar weken daarvoor de BPM op dat type was afgeschaft. Dus de prijs van een nieuwe C1 lag onder de dagwaarde van mijn 2 jaar oude C1. Ik heb er toen particulier bijna 1800 euro meer voor kunnen krijgen dan als inruil. Zo zie je dat belastingheffing (of het afschaffen ervan) flink van invloed kan zijn op de inruilprijs.

Het blijft toch een beetje koffiedik kijken bij een auto in deze prijsklasse, die nog relatief kort op de markt is.