Airco slang ?

• Sandinista

Links van de olievuldop van mijn Sandero zit een dikke metalen ring om de flexibele slang van de airco. Ik zit me al 6800 km af te vragen waar dat ding voor kan dienen. Wie heeft een idee ?

• rgrutter

Kun je er een foto van maken?

• Sandinista

Nog steeds geen idee waar die dikke ring in de aircoslang voor dient.

Maak er maar een vraag van als er een Dacia quiz/prijsvraag is op de Daciadag

Maarten

• Opa rené

Bij het condenseren van de koelvloeistof komt veel warmte vrij.

Om de slang niet te warm te laten worden, is er een aluminium koelring om de slag geplaatst.

Deze zorgt ervoor dat de warmte van de slang aan de buiten lucht word afgegeven.

René

• Sandinista

Redelijk plausibele verklaring, maar het zou wel een erg botte koelmethode zijn :

De ring heeft niet erg veel koel oppervlak in verhouding tot zijn gewicht en zwart (slang) straalt meer warmte uit dan glanzend (alu) oppervlak.

• HenkM

Lijkt me op een trillingsdemper of zelfs ter bescherming van de slang bij een aanrijding (voorkomen van vrijkomen van freon richting onze ozonlaag).

• Dyna-Miek

Sommige domboos hebben een ring om de waterleiding omdat ze denken dan een betere water kwaliteit te krijgen, maar daar is deze ring vast niet voor bedoelt !

• kees

Nee dat denk ik ook niet want er zit geen water in de airco soms nog een soort freon maar dat is ook al wer vervangen.