Hoi mevrouw met de rare naam :-P
Interne concurrentie, dat is de reden. En dat Renault daar geen behoefte aan (lees: baat bij) heeft. ;-)
Je bedoelt overigens de 1.2 TCE, die zijn boring en slag wel deelt met de ook door jou genoemde ‘kleinste’ D-serie 1.2 16v, maar verder een behoorlijk stukje extra turbo-techniek in huis heeft, waar Renault natuurlijk eerst het meeste (geld) uit wil halen via de mainstream-modellen.
Wees daar nou maar tevreden mee, want zo ongeveer sinds Skoda óók al die heerlijke VW-TSI-motortjes monteert, is er van prijsverschil tussen de twee merken al helemáál nauwelijks meer sprake. Sterker nog: geef mij maar een strakke Polo i.p.v. die rare Fabia, anytime.
Goed, ik generaliseer een beetje, maar je begrijpt de boodschap hopelijk.
Vergis je overigens niet in die belachelijk theoretische ECE-verbruikscijfers, want een fors bereden TCE (en daar nodigt zo'n motor toe uit..!) is geen haar zuiniger -ik zou durven wedden: zelfs een tikje ónzuiniger..!- dan een ongeblazen K-serie 1.6 8-klepper onder dezelfde omstandigheden.
Een Sandero 1.6 is een prima idee. Een laagtoerige, relaxte motor met voor 't soort auto véél power, evenzo ontspannen overbrengingsverhoudingen (lees: lage toeren -en dus verbruik en geluidsproductie..!- bij constante snelheden) en meer prestatie dan je meestal nodig hebt.
Bovendien is ‘t ’n simpel stuk techniek dat zelden stuk gaat. Niet dat die TCE's zo'n slechte reputatie hebben -zeker niet- maar al die klepjes en 't turbootje kúnnen stuk…
't Nadeel van die érg kleine turbo-motortjes is bovendien dat ze een beetje teveel ‘aan-uit’ kunnen zijn: ik bedoel: als ‘t turbootje nog niet meedoet is ’t gewoon ‘n amechtig 1.2-tje, doet ’ie mee is 't full-power… (wederom generalisatie ter verduidelijking…)
Hoe dan ook: Clio's zijn bijzonder goede auto's maar zelfs al kostten ze evenveel en ik had de keuze tussen een gelijk uitgeruste Sandero 1.6 8v en een Clio 1.2 16v turbo, koos ik de eerste..! Gewoon een evenwichtiger auto in alle opzichten. :-)
Groet,
Reggie