Dacia logan mcv 1.6v op gas en caravan

  • folkert

    Heeft er iemand ervaring met caravanrijden met een logan mcv 1.6 . Hoe zijn de trekeigenschappen. Ik rijdt nu op gas zo'n 1:12 (nieuwe rijden) ben benieuwd waar ik met een caravan van circa 800 kg op uitkom qua verbruik. Verder vraag ik mij af of dit teveel op de koppeling aankomt. Wie heeft er ervaring mee?

  • DerRudy

    Ik rij ook met een MCV op LPG en sinds vorig jaar ook weer met een caravannetje (1000 KG), dit is prima te doen als we het hebben over trekkracht.

    Gemiddeld haal ik (met rustig rijden) 1 op 11,6 en op langere stukken op de snelweg 1 op 12,4, het gebruik met een Caravan liep bij mij op tot 1 op 6.

    Ik zorg ervoor dat ik rond de 3000 toeren blijf zitten en merk dat ik dan meer dan voldoende trekkracht over heb.

    Ik had zo mijn twijfels over de trekkracht van onze daas, maar het is mij meer dan 100% meegevallen.

    mgr

    Ruud

  • Mark L.

    Hier ook een 1.6 16V op lpg die een caravan trekt, een Dethelffs met een mtm van 1000kg. Gaat eigenlijk best vlot, 5de versnelling is bruikbaar maar bij het minste moet je terug naar 4de. Daarom blijf ik vast in in 4de rijden, op de TomTom tegen de 95 km/u en dat is ongeveer 3500 toeren (zit je eigenlijk op het koppel te rijden). Verbruik tussen de 10 en 15 l/100km, ééns je gaat klimmen loopt het verbruik op tussen de 15 en 20 l/100km. Airco is een echte vermogensvreter, bij aanzetten op een (flinke) helling moet je deze afzetten om deftig (lees; om achteraf nog een bruikbare koppeling te hebben) weg te komen. Wel last van inklappende spiegels bij het gebruik van extra caravan spiegels, daarom gebruik ik spatbord spiegels.

  • Avaka

    Als je rijdend op gas, met je caravan er achter, een steile helling moet nemen dan schakel je voor dat stukje toch even over op benzine? Of denk ik nu te simpel?

  • jaap

    Ben nu 2 keer naar Oostenrijk en Slovenië geweest met de mcv g3 met caravan.

    heb geen problemen ondervonden mits je van te voren goed schakelt bij hellingen e.d.

    Perfekte trekker. Hoop dat ik zo lovend over de Duster ben die ik eind juni krijg.

  • DerRudy

    @Avaka,

    Het verschil in trekkracht/koppel tussen LPG en Benzine is nauwelijks meetbaar/merkbaar met “onze” LPG installatie.

    Wat wel wijsheid is om je eventuele Airco uit te schakelen wanneer je het maximale vermogen van je auto denkt nodig te hebben.

    Een Airco gebruikt energie/branstof en kost je een aantal PKtjes.

    mgr

    Ruud

  • Avaka

    Onder ‘normale gemiddelde’ omstandigheden klopt dat Rudy. Maar zodra het volledige vermogen gevraagd wordt is het dan niet zo dat je op benzine meer trekkracht hebt?

    De topsnelheid op benzine is bij mij rond de 175km/h. Op gas 165km/h.

    Edit: En vermogens verschil met of zonder de airco heb ik nooit last van…. die staat bij mij altijd aan. ;)

  • Morris

    Ik heb al 30 jaar een caravan. Daarnaast heb ik een aantal auto's op gas gehad. Eigenlijk is het rijden op gas met de caravan aan de trekhaak nooit een probleem geweest. Of je nu op gas of benzine rijdt maakt eigenlijk niet veel verschil.

    Zorg er altijd voor dat de motor genoeg toeren maakt. Dit is eenvoudig uit te proberen door er voor te zorgen dat als je gas geeft de motor nog steeds gaat versnellen. Gaat het toerental niet omhoog dan moet je een versnelling terug.

    Heb je echt steile hellingen, dan terug naar de tweede - en soms - naar de eerste versnelling. Dat de motor dan 4 of 5 duizend tpm draait is echt geen probleem! Motoren gaan juist kapot doordat te snel naar een (te) hoge versnelling wordt geschakeld.

  • Morris

    Mijn Duster (2x4 Laureate) komt eind juni. Waarschijnlijk gaat er gas in komen.