Vandaag de eerste Duster gezien.

• Lien78

In Midden-Nederland is een blauwe Duster te spotten sinds gisteren, namelijk de mijne! Kenteken 27-LK (en dan nog een letter en een cijfer).

Mooie auto, vind ik, en hij rijdt fijn. Ik trek aardig bekijks; zie links en rechts veel nekken draaien als ik langsrijd, erg leuk. :)

• ger 52

Lien,

gefeliciteerd! Vanmiddag komt “mijn” Duster van de trailer.

Vandaag mij radio voor inbouw afgeleverd.

Levertijd is nu opgelopen tot 6 tot 7 maanden.

Er zijn er ruim 400 al van verkocht.

Gasinbouw vermoedelijk tweede helft juni mogelijk.

Ik denk hier over een week op twee mee rond te rijden. Wacht nog heel even af, want ik heb kiever aflevering met LPG. Anders moet de auto weer terug naar de inbouwer en het kentekenbewijs weer moet worden ingeruild. Je hebt een klein voordeeltje nu met betrekking tot de wegenbelasting. De eerste 2000 km gaat toch op benzine en je betaald nu toch nog geen belasting voor LPG.

Rij voorzichtig en neem de bochten niet te scherp. Zie de sticker onder de motorkap.

• Lien78

Hoi Ger,

Fijn dat jouw auto er ook al is. Ik zou ‘m lekker meenemen als hij klaar is (radio) en inrijdne op benzine. Pak je belastingvoordeel lekker mee. En dat je ’m dan straks weer even kwijt bent, sja, da's lastig maar ook niet meer dan dat.

Hij bevalt hier heel prima tot nu toe: fijne bak! Stinkt nog gruwelijk naar nieuw, en de katalysator moet even op gang komen (je ruikt 'm en het lampje brandt geregeld), ook al rijd ik écht rustig aan. Hij zit prima trouwens, en er kan héél veel zooi in.

Mij hebben ze half juLi gezegd voor gas, maar ik ga Eurogas volgende week zelf even bellen, want die Bochane-lui hebben bij mij al teveel steken laten vallen; het vertrouwen is een beetje weg. Als ik er zelf de vinger mee aan de pols houd (lpg), dan weet ik zeker dat ik niet onnodig wekenlang te duur (op benzine) ronrtour.

Enne, bochten te scherp nemen: kiept ‘ie om dan? Heb op youtube een soort elandtest-filmpje gezien en dat deed hij best aardig. Maar ik doe echt braaf rustig aan, want ik wil ’m heel houden. Hij moet liefst 15 jaar mee, vandaar. ;)

Succes met jouw Duster, houd 'm (en jezelf!!) heel!

• ger 52

Lien,

ergens onder de motorkap staat een sticker met waarschuwing van kantelen. Lijkt me wat overbodig want met deze versie gaan we echt het bos niet in. als ze een z.g. elandtest uitvoeren zou hij op zijn kant kunnen gaan. Mocht dat gebeuren, dan bouwen ze gagarandeerd gratis EPS in, zoals nu ook Citroen doet. Lampje van de Kat behoort niet te branden, alleen bij defect of tijdens het starten van de auto. Of de Dacia het 15 jaar zal uithouden, laten we dat hopen. Ik wil hem niet zo lang houden hoor.Destijds heb ik je al gewaarschuwd voor die 500 euro truck. Eurogas zal je niet wijzer worden, die hebben Bochane als klant en jij bent geen partij. Als je de achterbank opklapt, schijnt je het onbeschermde piepspul van de zitting overduidelijk te zien. Is dat hinderlijk? Weet je al iets over het verbruik? Men schrijft vaan 1 op 8.7 gemiddeld en dat is niet echt zuinig. Troost is dat je omslagpunt met LPG hiermee flink daalt en dat merk je aan de pomp. Tip: als alles in orde is moet je bij een (zelfstandige) gasboer vragen de begrenzing van 80% te verhogen naar 90%. Ideaal voor lange ritten in buitenland waar je niet overal een lpg tankstation kan vinden. In ieder geval moet je dat niet via de garage vragen, want daar staat de doodstraf op.

• Tom

Filip,

Neen. Hij kon hem toen reserveren en heeft vorige week een brief gekregen dat hij nu daadwerkelijk besteld is. Hij is dan bij de garage enkele dagen later gaan horen voor de levertermijn en toen bleek op de computer dat hij al een serienummer had. Ze zeiden dan dat hij hem ergens midden juli kon verwachten (eens hij een serienummer heeft gaat het vooruit).

• RichardMCV

“Als je de achterbank opklapt, schijnt je het onbeschermde piepspul van de zitting overduidelijk te zien. Is dat hinderlijk?”

Het schijnt niet alleen zo maar het is ook nog zo! Overigens is het niet storend hoewel ik de afwerking bij de MCV wel een stuk beter vind.

voor meer foto's van de multifunctionaliteit van de Duster klik op onderstaande link:

achterbank en stoelen van de Duster

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• HenkM

“Men schrijft vaan 1 op 8.7 gemiddeld”

Hmm, ik rij nu een MCV 1.6 16V op benzine 1 op 12,5 en 1 op 11 voor LPG.

Voor de Duster verwacht ik dat dit nauwelijks hoger zal zijn. Waar die 1 op 8,7 vanaf komt weet ik niet maar m.i. niet bij normaal gebruik van de auto.

• Lien78

Ger, nu zijn we het toch even niet eens: ik ga echt NEVER NOOIT NIET laten klooien aan mijn gasinstallatie: die begrenzer zit er niet voor niks op, en ik morrel niet aan de veiligheid van mijzelf en mijn gezin. :( Vind het ergens onbegrijpelijk dat je mensen die aanraadt…

Verder 1 op 8,7 verbruik? Wow, wat hebben ze daarmee uitgespookt dan?? De testauto van Bochane Zeist, die behoorlijk mishandeld is door Jan en Alleman (korte stukjes en behoorlijkop z'n staart getrapt) rijdt nu 1 op 11. Wat nog best netjes is. Géén idee wat ik nu rijd; is ook niet relevant, aangezien ik nog aan het inrijden ben en ze dan altijd onzuinig zijn.

Katalysator-lampje zal ik navragen bij ze. Moet er toch nog langs voor een waslijst aan dingen die niet goed zijn gegaan (niks aan de auto verder hoor, die is prima gelukkig).

En achterbankschuim zichtbaar: ja, inderdaad. Dat zie je goed. Mooi vanillekleurig lekker zacht schuim. ;) Mij stoort het niet, want ik klap die bank op om grote dingen te vervoeren, niet voor de mooiigheid.