Bandentest ANWB

  • Sandinista

    test van 185/65-15 zomerbanden :

    http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2010/zomerbanden2010_185.pdf

    Het zit dus wel goed met de Michelins en Continentals van de Sandero

    Met de Barum banden van de Logan is ook niet veel mis

    Continentals bij Kwikfit €59,21 , voor ongeveer €300 kun je weer 60.000 km veilig rijden, voor mij geen vage goedkope onveilige merken.

    Volgende keer zet ik er misschien 195/65-15 banden onder : wat lager verbruik , minder motorgeluid ,snelheidsmeter wordt nauwkeuriger en staat bovendien leuker.

  • Mark L.

    Barum 3 sterren, leuke grap. Na 30000 kilometers was het, vooral bij natte weg, meer glijden dan rijden.

  • HenkM

    Voor winter en achter zomerbanden is natuurlijk NIET slim. De rembalans van de auto veranderd volledig. Je kunt wel beter wegkomen maar een (veilig) licht ondersturende auto veranderd ineens in een fors overstuurde auto.

    Mijn advies: zowel voor als achter gelijksoortige banden!

  • GJ

    Besparen op de achterbanden is ook niet verstandig. De stabiliteit en koersvastheid van een auto wordt bepaald door de achterwielen+banden.

    Ik merk zelf trouwens ook nog wel behoorlijke verschillen tussen de A-merk banden. Op mijn leaseauto zitten nu Bridgestone banden. Die zijn net zo duur als Michelin of Conti maar rijden toch minder goed.

  • ramon

    Sandinista

    test van 185/65-15 zomerbanden :

    Het zit dus wel goed met de Michelins en Continentals van de Sandero

    Met de Barum banden van de Logan is ook niet veel mis

    Continentals bij Kwikfit €59,21 , voor ongeveer €300 kun je weer 60.000 km veilig rijden, voor mij geen vage goedkope onveilige merken.

    Volgende keer zet ik er misschien 195/65-15 banden onder : wat lager verbruik , minder motorgeluid ,snelheidsmeter wordt nauwkeuriger en staat bovendien leuker.

    Ik zag Continentals bij velgen shop voor een bedrag van € 57.60

    Continental eco3 co3520560 185 65 r15 zomerband

    Dus wellicht ook nog een optie.

  • ger 52

    Beste mensen,

    Tenzij jullie allemaal rally rijders zijn, maakt het niet zoveel uit welke band je kiest. Voor mij is de prijs bepalend. Vrijwel iedere band is van goede, of bruikbare kwaliteit. Levensduur wordt bepaald door rijstijl en juiste spanning. Let vooral op je portemonnee, want op huismerken valt veel te besparen. Overigens “verkocht” vroeger de ANWB een keurmerk aan bepaalde leveranciers. Ooit zo'n ANWB keurmerk op een chinese fietsband aangetroffen. Nog nooit zulke beroerde band onder mijn fiets gehad. Inderdaad, koop een voordelige zomerband en hou wat geld over voor een winterband. De meerwaarde hiervan merk je pas echt.

  • Sandinista

    Met achterwielaandrijving heb je helemaal gelijk en moet je vier dezelfde banden nemen, maar met voorwielaandrijving, slechts 55kW en de korte overbrengingsverhoudingen van de 1.2 zal je in de praktijk nauwelijks iets merken van overstuur.

  • Avaka

    Het staat iedereen natuurlijk vrij om bijvoorbeeld de als slecht beoordeelde Interstate banden om hun velgen te leggen. Ik kijk er wel voor uit. Wat ik vreemd vind is dat sommige mensen kapitalen uitgeven voor radio's, LM velgen, cruise control enz maar als het op banden aan komt voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. Banden zijn zo'n beetje de belangrijkste veiligheids investering mbt je auto die er is. Daar helpen geen 36 airbags, ESP, ABS enz tegen. Hoezo 3 of 4 sterren in de botsproef? Het hele kleine stukje rubberen loopvlak dat het contact tussen de auto en het asfalt maakt is ook echt het enige directe contact. Alles wat je met je auto doet komt daar op aan. Kwalitatief goede banden zijn letterlijk van levens belang. Moet je daarvoor verplicht 150 Euro uitgeven per band? Nee natuurlijk niet. Maar enig besef van veiligheid en kwaliteit kan geen kwaad. Zo'n ANWB lijstje helpt om een goede keus te maken tussen prijs en kwaliteit. Maak er gebruik van.

    Edit: De logica tussen het kopen van de goedkoopste zomerband maar in de koude periode wél winterbanden willen gebruiken ontgaat me volkomen……

  • HenkM

    Tot je in een (flauwe) bocht in de ankertjes moet gaan….. iedewiedewiet kontje kwiet (vrij vertaalt: de achterkant va je auto is sneller als de voorkant).

    Nogmaals: gelijksoortige banden op ALLE wielen.

    Wie dit niet gelooft: gewoon eens een rij-vaardigheidstraining volgen of beter nog een race-training. Als blijkt dat je onder ALLE omstandigheden ALLES beheerst kun je eens experimenteren met verschillende bandjes (believe me I've been there).

  • Tom

    Volledig mee eens!