LPG in Denemarken

• Avaka

Wij gaan onze vakantie vieren in Denemarken. Mijn vrouw heeft een mooie camping uitgezocht nabij Billund (Legoland).

Nu zit ik even te kijken naar de verkrijgbaarheid van LPG. Klopt het dat er maar ongeveer een 20 tal LPG stations zijn? Er zit er eentje in Billund (slechts 20km rijden) dus dat is het probleem niet. Maar ik meen net te lezen dat LPG in Denemarken 2x zo duur is als hier bij ons? Dus slechts enkele dubbeltjes goedkoper dan Euro95? Klopt dat? :(

• ger 52

De prijzen van LPG zijn in Denemarken over het algemeen niet erg gunstig. De LPG prijzen in Denemarken liggen soms zelfs boven de Deense benzine prijzen. Eind juli 2009 ligt de prijs van LPG zo rond de 11-12 DKK (€1,50 - €1,60), terwijl Euro 95 zo rond de 10 DKK (€ 1,35 - € 1, 40) zit. Houd u er dus alstublieft rekening mee dat u in Denemarken moet overschakelen op benzine. Rijd bij voorkeur voordat u op reis gaat eerst minimaal 50 kilometer op benzine om eventuele problemen aan de benzineleidingen vroegtijdig aan het licht te laten komen. Overigens zullen de brandstofprijzen alweer gestegen zijn, want dit waren de prijzen van vorig jaar

• Avaka

Potverdorie! Het bier is ook al zo duur daar…… ;)

Nou, dan gaan we lekker op benzine rijden dus. Vlak voor de grens in Duitsland de LPG tank nog maar even vol gooien en dan op benzine verder in Denemarken. Proefrijden op benzine zal niet nodig zijn. Een moderne G3 installatie start altijd op benzine en gaat dan automatisch over op LPG.

En zeg alstublieft je ipv u tegen me! :)

• René T.

Nog even een tip om het niet nog duurder te maken: Men is in Denemarken zeer actief met de controle op het gebruik van de parkeerschijf. Wij stonden onlangs 15 minuten op een parkeerplaats bij een Aldi op zondagochtend. Bij terugkomst een bon van Dkk 590 (ongeveer Eur 80) wegens niet gebruiken van een parkeerschijf. Daarna hebben we op diverse andere parkeerplaatsen controleurs gezien.

Wel grappig is dat men het merk Dacia in Denemarken niet kent. Op de bon staat bij Fabrikat (merk): Ukendt (onbekend).

Veel plezier in Denemarken!

• jaap

+_ 5km van de dk grens kun je lpg tanken bij het scandinavienpark afslag harrislee en dan rechts onder de snelweg door en +- 1,5 km weg volgen.

• Avaka

Dankje, staat al in de TomTom! :)

• Ferm

Hallo Avaka,

Kan je me uitleggen hoe je de adressen van lpg-stations in de TomTom kunt laden. Het lijkt me erg plezierig middels de TomTom naar een pomp te rijden ipv het adres te moeten opzoeken in een lpg-gids

• DerRudy

@Ferm,

Bij de nieuwste LPG-gids 2010 kan je voor een paar euro (meer) een CD aanschaffen die alle LPG stations bevat.

Ik heb een samengesteld (wat ouder maar zeer bruikbaar) POI bestand met alle LPG stations in Europa, dus als je me even mailt dan stuur ik je dit bestand.

Mgr

Ruud

• Avaka

Op bijvoorbeeld deze site http://www.legierse.com/poi.html staan allerlei zogenaamde POI's (Point Of Intrest) bestanden.

Ergens onderaan de lijst staan oa de LPG bestandjes.

Na het downloaden en uitpakken van die bestandjes bestaan deze altijd uit 2 stuks. Een *.ov2 en een *.bmp bestand.

Het .ov2 bestand bevat de coördinaten en het .bmp is het icoontje wat je terug ziet op je TomTom.

Beide bestandjes hebben dezelfde naam (behalve achter de punt natuurlijk) en moet je kopiëren naar de kaart map zoals die op je TomTom staat.

Bijvoorbeeld in de map: West_en_Midden_Europa.

Moeilijker is het niet. :)

Edit: Bovenstaande geldt alleen voor TomTom navigatie apparatuur. De aangegeven website geeft ook poi's voor andere merken, zelf even op letten.