Radio en meer accessoires voor Stepway inbouwen

  • Demietri

    Hallo iedereen.

    Omdat ik nieuw ben in de wereld van Dacia en ook nieuw op deze website, zal ik me eerst even voorstellen.

    Ik (samen met mijn vrouw) heb besloten om een rode Stepway aan te schaffen.

    De auto staat al enige tijd in bestelling, maar zal nu komt er toch een afleverdatum in zicht.

    En naar verwachting zal deze half juni geleverd gaan worden.

    We hebben hem redelijk standaard gelaten, maar wel met het pack electric.

    Een airco gebruiken we nooit en de standaard radio zou toch vervangen worden.

    Voor mijn werk heb ik jaren (17 jaar) opties in caravans gebouwd en momenteel verboor en verzaag ik

    nieuwe bedrijfsauto's om ze vervolgens naar wens van de klant in te richten.

    Wat ik wil doen aan de Stepway is;

    - Trekhaak

    - Parkeer sensoren

    - Cruise Controle

    - Audio systeem met speakers voor en achter (en waarschijnlijk een aparte versterker),

    - Zonnedak (als laatste wens)

    Nu is er veel te lezen over het inbouwen van de radio, maar ik blijf toch met wat vragen zitten.

    Ik kan niet duidelijk vinden wat de inbouwdiepte van de deurspeakers is in de Sandero.

    Hier en daar is te lezen dat het 45 of 55 mm is, maar er wordt dan ook vaak gesproken over de Logan.

    Het liefst zou ik een reactie hebben van een “Stepwaykundige”.

    En ik heb dan gelijk een vraag aan de Sandero-audiofielen.

    Welke speakers gebruiken jullie?

    Er gaat bij ons een Kenwood KDC-BT50U in en ik zit te denken een een

    HERTZ Esk 130 Comboset voor en een

    HERTZ ECX 130 set achter.

    Wat alleen erg jammer is, is dat de Hertz niet zo laag kan (maar 65 Hz)

    Een Pioneer set achter zou dan denk ik beter zijn, omdat deze vaak beginnen bij 30Hz.

    Maar de pioneers die ik ken, klinken vaak weer erg blikkerig (zonder versterker)

    Met alles Hertz, zou ik er een Sub in moeten zetten, maar dat kost weer ruimte.

    Al met al een lang bericht en hopelijk heeft er iemand het geduld op kunnen brengen om mijn gebabbel te lezen.

    Ik ontvang graag alle tips.

    Ook voor overige accessoires en gadgets (Opa René is een held voor hoe hij dingen uitlegt en maakt) laat ik me graag inlichten.

    De enige eis die ik stel aan het verbouwen van de Stepway, is dat het er uit moet zien alsof het uit de fabriek komt.

    Dus geen opbouw dingetjes, of inbouw dingetjes die net niet de kleur hebben.

    Nogmaals, ik weet dat er veel geschreven is (in de wereld) over de speakers van de Dacia, maar ik wil even het zekere voor het onzekere.

    Voor vragen of opmerkingen van de ander accessoires ga ik een nieuw lijntje starten.

    Alvast bedankt voor de reactie's

    Groet,

    Demietri

  • martijn@mvanr.nl

    Beste Dimietri,

    Ik heb wat antwoorden misschien voor je voor de aanpassingen welke je maken wilt.

    Wat ik wil doen aan de Stepway is;

    - Trekhaak

    Advies zou zijn om dit bij je dealer te laten doen. Heb ik ook gedaan. Ik heb een afneembare trekhaak laten monteren. Heb alleen zelf een klein stukje uit de bumper gezaagd. in 1ste instantie hebben ze dit zelf gedaan. Maar heb toen bij aflevering de auto NIET geaccepteerd. Had namelijk duidelijk via mail laten weten NIET in de bumper gezaagd of geboord willen hebben. hadden ze toch gedaan en heb de de auto gewijgerd. Na nieuwe bumper gemonteerd heb ik ZELF dit stukje eruit gehaald.

    Mocht er ooit wat electronische problemen zijn, kunnen ze nooit zeggen dat het door het aansluiten van de trekhaak komt. Kosten incl. afneembare trekhaak (€599,-) Met wat handelen…..

    - Parkeer sensoren

    Geen ervaring mee, maar wel genoeg mensen op dit forum.

    - Cruise Controle

    Ook hier geld hetzelfde al de parkeersensoren.

    - Audio systeem met speakers voor en achter (en waarschijnlijk een aparte versterker),

    Advies aparte versterker voor de lage tonen & met de speakers aangestuurd via een goeie Mosfet versterker welke vaak in “de betere” autoradio's zijn ingebouwd.

    Voor voorbeeld, mail me dan…

    - Zonnedak (als laatste wens)

    Zou ook dit niet weten. Wel goed navragen of dit niet ten kosten van je garantie gaat. aangezien je namelijk moet gaan boren en zagen.

    Kun je niet beter je ramen laten blinderen? Heb ik ook rondom gedaan.

    Martijn - Tiel

  • Demietri

    Dank je wel Martijn voor je antwoord.

    Ik moet wel vertellen dat ik voor mijn beroep auto's verbouw.

    Na 17 jaar dat bij caravans te hebben gedaan, ben ik uiteindelijk gaan werken aan kleine en grote auto's om deze voor bedrijven in te richten en aan te passen naar de wens van de klant.

    Ik durf te zeggen dat daar erg interessante auto's en klanten bij zitten.

    Zagen en boren in nieuwe voertuigen vind ik niet eng en in mijn geval wordt het ten alle tijden uitgevoerd door een gerenommeerd bedrijf

    Een afneembare trekhaak met wagen specifieke kabelboom zonder montage kost maar 143 euro en dat is wel een serieuze besparing

    Daar kan ik weer een hoop andere leuke dingetjes voor kopen.

    Ik ben afgetapt van de parkeersensoren.

    Wij wonen in de stad en daar moet je nu eenmaal parkeren in een rij en achteruit insteken tot er nog maar een vloeitje tussen kan. De meeste sensoren geven bij 40 cm al aan dat je moet stoppen, maar dan wil ik nog zeker 39,5 cm doorrijden.

    het word dus een camera met infrarood verlichting.

    Die sluit ik aan op de dvd speler of op het navigatie scherm dat ik in de zonneklep ga inbouwen.

    En geloof me, dat gaat er echt mooi uitzien.

    Radio ben ik nog niet helemaal over uit, ben nog wat aan het rondkijken in de wereld, maar heb het idee dat ik bij ee nAEG uitkom, maar die ga ik daar morgen eerst over bellen, want de specificaties zijn te onduidelijk.

    Woofer gaat waarschijnlijk in de linker of rechter zijwand van de kofferruimte.

    Een maatgemaakte “doos” in de vorm van de carrosserie, zodat er veel ruimte over blijft.

    Of een uitneembaar systeem dat op de vloer tegen de rug van de achterbank aan licht in de kleur van het interieur.

    Heb ik eens een vlakke vloer nodig, kan hij er ook weer makkelijk uit.

    Cruise control weet ik tot nu toe ook nog niets van, binnen kort even laten kijken wat dat kost zonder montage voor de Sandero.

    Inclusief weet ik het wel, maar los zijn ze vast goedkoper en dat hoort ook bij mijn werk.

    Het zonnedak is echt een aller aller laatste wens.

    De ramen laat ik waarschijnlijk verduisteren met folie.

    De Stepway van ons komt overigens pas vanaf half juni bij de dealer :S

  • Opa rené

    Neem ook eens een kijkje op de volgende site.

    http://fotosite.woelmuis.nl/dacia/index.html

    René.

  • Demietri

    Ziet er inderdaad leuk uit.

    Een aantal dingen zijn inderdaad het overwegen waard.

    Ik vindt het een leuke website geworden, met veel ideeën, waar ik zeker het een en ander van ga overnemen.

    Standaard radio NIET mee besteld -> Er gaat een lcd tft radio in met Bluetooth rondom speakers, etc etc etc.

    Led interieurlicht ga ik zeker inhbouwen, maar daar heb ik al een kant en klaar moduletje voor liggen.

    Midden paneel voor het dashboard ga ik heeeeel misschien veranderen, omdat er heeeeeeel misschien een 2din radio in gaat, maar dan ga ik er een maken zoals hij er af fabriek in zou zitten, waardoor de schakelaars ook veranderd moeten worden.

    4 in 1 unit begrijp ik eigenlijk niet maar misschien de temp sensor ervan wel

    Subwoofer gaat in de linker of rechter zijwand van de kofferbak, in de vorm van de carrosserie zodat hij perfect past tegen de wand en niet teveel ruimte inneemt .

    Achteruitrijd camera gaat er zeker in en daardoor geen sensoren

    Zij knipperlicht zou ik wel anders willen, maar dan moet wel het lichtje in het spatscherm er uit. Gat dicht maken, plamuren en spuiten (is veel werk)

    verder:

    De gps navigatie wil ik in de zonneklep gaan bouwen

    Achterruiten gaan met folie getint worden.

    trekhaak ook nog monteren

    lcd tft in de hoofdsteunen (uiteindelijk)

    en wat ik verder nog kan verzinnen

    Ik zal proberen om een reportage bij te houden van de klusjes.

  • Richard

    Hallo,

    Ik heb onlangs een Duster besteld.Hij wordt in oktober geleverd.

    Om mezelf wat te orrienteren op een beetje normaal audiosysteem wil ik vragen of iemand suggesties heeft hierover:

    - welk merk/type radio

    - welk merk/ type speakers

    - eventueel een subwoofer aanschaffen

    - bediening aan de stuurkolom.

    - kosten totaal audiosysteem

    - waar te verkrijgen.

    Overigens heb ik met de dealer afgesproken dat hij de apparatuur gratis inbouwd.

    Groeten,

    Richard uit Wateringen.

  • Demietri

    Radio…….. Is echt je eigen keuze

    Wat moet hij kunnen en wat wil je er op aansluiten.

    Ik heb mijn oude jvc er zolang ingeschoven, omdat ik een 2 din radio er in ga zetten.

    Uiteindelijk wil ik kunnen bellen met mijn radio (ingeboude carkit), dvd's kijken (ook achterin), camera er op aansluiten, navigeren en allemaal in één apparaat, omdat in een $#@@#$!@&@%&*#(#%% hekel heb aan lossen niet fabieksmatig aangebrachte knopjes, display-tjes, lampjes etc.

    De originele speakers klinken redelijk.

    Ik heb ze voorlopig in de achterdeuren gedaan (tot ze stuk zijn, ze zijn van karton gemaakt)

    Vóór zit er nu een Combo set van JBL in, omdat JBL's goed laag kunnen (zie de diagrammen van de fabiekanten)

    Acter gaat ook een JBL set, maar dan geen Combo natuurlijk.

    Een Active Sub van Pioneer onder de bestuurders stoel (stroom direct van de accu met een extra zekering in de zekeringenkast in de moterruimte en de draad via de voetenruimte aan de bestuurderskant door het middenconsole naar de Sub.

    De sub zit op de Sub uitgang van de radio en de speakers in de deuren (en het dashboard) zitten op een versterker onder de bijrijders stoel, die net zo op stroom staat als de sub.

    De versterker zou met wat pas en meetwerk ook achter / onder het dashboard kastje kunnen denk ik. Ook dan moet de stoel er even uit en je moet wat lenig zijn.

    Bediening aan de stuurkolom heb ik geen ervaring mee, maar is niet altijd goed werkend te krijgen als er een ander merk radio in gaat.

    Je krijgt dan zo'n raar friemeldingetje op het stuur dat met een bandje aan het stuur zit.

    Bij de meeste auto's zit de radio niet al te verweg van waard e bestuurder zit en de meeste bestuurders wisselen niet zo heel vaal van zender / cd track / volume / o.i.d.

    (Een cd'tje zoeken in het dashboardkastje en wisselen vanaf het stuur zou wel handig zijn >:D<)

    Kosten: Afhankelijk van de winkel waar je het koopt. ( Aldi, kijkshop, Correct, mediamarkt, Pim Tensen of internet)

    Maar merk dingen…….

    Radio € 200,00 tot €500,00

    Speakers € 80,00 tot €200 per set

    Sub € 180,00 tot 300,00 (Actief)

    Versterker € 180,00 tot 300,00

    Of te wel €720,00 tot €1500,00

    En dan denk ik niet dat de dealer dat gratis gaat inbouwen.

    Ik denk dat je door hier en daar te kijken veel geld kunt besparen (en eerst gebruiken wat je nog hebt)

    Een radio is een kwestie van eruit schuiven, stekers overzetten en erin schuiven.

    De speakers van voor kunnen naar achter als je een combo vóór wilt.

    Maar alles bij elkaar genomen.

    Ik ben drie maanden bezig geweest met het bij elkaar zoeken van audio dingen voordat ik de auto had, en uitendelijk ben ik pas voor een gedeelte geslaagd toen ik de Stepway al had.

    De rest komt nog.

    Het is echt een kwestie van smaak en wat wil je kunnen doen.

    Alle aangeprezen Radio's in combinatie met alle aangeprezen spekers uittesten in je eigen auto, is niet te doen.

    Bovendien zullen de leveranciers van die radio's en speakers het niet op prijs stellen als je honderdveertig radio's en twaalfhonderddertig uitgepakte speakerset's komt terug brengen omdat ze toch niet klonken zoals je wilde.

    Maar als je wilt, kan ik wel eens langsrijden in Wateringen, ik rijd er regelmatig langs

    Of uit werk even op de parkeerplaats bij de Hornbach is ook geen probleem.

    Ik rijd echter wel in een Stepway en niet in een Duster

    Groet.

  • Roy

    heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van een airco in een Sandero 90TCe Ambiance van 2017?

    Ben benieuwd, Roy