motor stiller met koppeling omhoog

  • Dyna-Miek

    Hallo allemaal,

    Even een kort vraagje :

    Als ik zonder schoenen rij en doe de koppeling met mijn voet ietsje omhoog dan is een beetje rauw bijgeluid van de motor ineens weg !

    Komt dat dan doordat de kabel slap hangt en geen geluid doorgeeft of staat de koppeling slecht afgesteld en slipt hij de hele tijd een beetje ?

    Hebben julie het ook (Sandero 1.2) ?

    HoiHoi ! Miek

  • HenkM

    Kan mogelijk het toplager (druklager). Kan in het algemeen weinig kwaad. Vind je het geluid te “overdreven” laat dan de dealer er naar kijken (garantie).

  • kees

    Ik denk dat het je verbeelding is maar hoe oud is de auto en hoeveel km heb je er al meegereden.

    Alles heeft nm een bepaalde inlooptijd nodig +/- 1500km na deze tijd wordt alles wat stiller en rustiger.

  • Dyna-Miek

    Kees,

    Natuurlijk is het geen verbeelding, ik heb echt niets aan mijn oren hoor !

    Probeer het zelf eens als je niet te hard rijdt op stil asfalt bij 1500 toeren.

    Ik kwam er na 3000km achter en nu 5600 km.

    Geen verschil tussen nieuw en nu qua geluiden.

    Miek

  • Reggie

    Over dat ‘rauwe klankje’ zou ik me inderdaad niet al teveel zorgen maken en het is ook waar dat de eerste duizenden kilometers allerlei geluidjes komen en gaan; mijn ervaring is dat benzineauto's pas rond de 10.000 kilometer gaan ‘klinken’ zoals ze zullen blijven ‘klinken’ (totdat rond de twee en ‘n halve ton ’t motortje echt versleten begint te raken en er zich opeens weer nieuwe geluiden beginnen aan te kondigen, maar dat terzijde… ;-). Zoiets als een distributieriem met spanlager kan rond bepaalde kilometerstanden bij sommige toerentallen ook opeens met lichte ‘giertjes’ van zich laten horen, om later weer in stilte te verdwijnen…

    Alleen: “…Bij 1500 toeren sorry maar zo laag in de toeren kom ik niet…” Waarom eigenlijk niet..? In het vlakke Nederland is dat namelijk helemaal geen probleem, mits je niet helemaal volbeladen bent en/of er extreem veel tegenwind staat. Door ‘30’-zones tuf ik regelmatig met 1500 toeren in z'n 4: bij mijn Break 1.4 net iets meer dan 40km/u op de teller. Bij nog geen 60 op de teller (54 ‘echt’; geflitst word ik nooit) gaat ‘ie meestal naar z’n 5 en dat is 1700 toeren. In z'n drie kan ik zelfs nog verder zakken en is een constante 1300 toeren geen probleem. (Wegrijden kan in z'n 2 maar dat is voor de koppeling weer minder… ;-)

    Een motor heeft een bruikbaar toerenbereik en zolang de boel niet gaat ‘jutteren’ - een teken van teveel ‘druk’ op het mechaniek en tevens een indicatie voor een juist weer stijgend verbruik… - kun je rustig blijven zakken, net zoals het bij volledig opgewarmde (!) motor eveneens geen probleem is, even bij 5500tpm van je volle vermogen gebruik te maken, bij een krappe invoeg- of inhaalmanoeuvre. Uiteindelijk zit je daarmee alleen maar sneller en efficiënter (en vaak ook veiliger) op die kruissnelheid waarbij je weer van de hoogst mogelijke versnelling gebruik kunt maken. Tegenwoordig heet dit ‘het nieuwe rijden’. Ik doe 't al járen..!

  • harryzwol

    Hoi Dyna-Miek, ik denk het te herkennen van mijn vorige Logan 1.6 MPI.

    Daarbij heb ik ook het idee gehad dat er een motormechanisch geluid doorgegeven werd aan de koppeling, alleen bij lage snelheden en zonder radio en aanjager op meer dan 1 aan te horen.

    En als je het pedaal optilt, is het geluid verdwenen.

    Uiteindelijk heb ik de auto ingeruild bij 60.000 km op de 1.5 dCi, maar met de koppeling geen problemen gehad.

    Mijn Logan 1.5 dCi heeft het niet, maar die koppeling wordt hydraulisch bediend.

    Ik zou zeggen, hou het in de gaten, kijk het een tijdje aan, als het niet erger wordt hoort het erbij, en gaat het vele kilometers mee!

    Oja, rijden volgens het nieuwe rijden kan prima in ons vlakke landje, en zolang de motor niet begint te trillen (ook te zien aan binnenspiegel) overbelast je de motor niet, ook niet bij 1.500 tpm in de 4 of 5.

    Zo rijdt je een stuk zuiniger als een ander!

    Alleen niet doen bij een afgeladen auto, of met een aanhangwagen erachter.

    Renault schrijft voor om bij een dieselmotor te schakelen bij 2.000 tmp. en voor een benzinemotor bij 2.500 tpm.

  • Dyna-Miek

    Hoi Harry,

    Gelukkig ! Er bestaan nog meer mensen die hun koppelingpedaal wel eens omhoog doen.

    Met opschakelen bij 2500 toeren kom je in de buurt van de 1500 toeren in de volgende versnelling.

    Maar . . .mijn andere afwijking is dat ik een beetje schakel-lui ben en vaak verder doortrek en een versnelling of twee oversla, en ook niet terugschakel in een bocht of rotonde.

    Kan inderdaad geen kwaad zolang de motor niet gaat brommen.

    Dyna-Miek

  • Rudo

    Kees Schreef:

    ——————————————————-

    > Bij 1500 toeren sorry maar zo laag in de toeren

    > kom ik niet .

    Ik rij geregeld 50 km/h in de vijfde versnelling met mijn MCV 1.6 16v, dan draait de motor ongeveer 1600 à 1700 toeren….. gaat prima, ook als de snelheid wat wegzakt om vervolgens weer te versnellen, gaat prima in z'n 5, en zak dan geregeld onder de 1500 toeren……

    Ik heb trouwens geen verschil gehoord met het kooplingspedaal omhoog……

    Rudo

  • GJ

    Zou je toch eens moeten proberen. Scheelt heel veel brandstof kan ik uit ervaring zeggen. En die motoren trekken dat wel.

  • Morris

    Dyna-Miek Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo allemaal,

    > Even een kort vraagje :

    > Als ik zonder schoenen rij en doe de koppeling met

    > mijn voet ietsje omhoog dan is een beetje rauw

    > bijgeluid van de motor ineens weg !

    > Komt dat dan doordat de kabel slap hangt en geen

    > geluid doorgeeft of staat de koppeling slecht

    > afgesteld en slipt hij de hele tijd een beetje ?

    > Hebben julie het ook (Sandero 1.2) ?

    > HoiHoi ! Miek

    Vreemde manier om dingen uit te proberen! Zelf hou ik mijn schoenen aan tijdens het rijden. Ik hoop voor de andere weggebruikers dat je je schoenen niet onder het rijden gaat uittrekken.

    Daarnaast vraag ik mij af wat het doel is om het koppelingpedaal omhoog te bewegen. Ik denk dat dit geen enkel nut dient. Vergeet niet dat elke auto hier en daar wel eens een bijgeluidje heeft zonder dat dit verder enige consequentie heeft.

    Vraag blijft ook; “Ben je al langs de garage geweest?”