motor stiller met koppeling omhoog

• Dyna-Miek

Ik loop ook wel eens op blote voeten dus waarom niet rijden. Bovendien is het zo makkelijker om mijn teentje te lakken onder het rijden; vreemde hobby misschien maar een ander zit in zijn neus te peuteren of zijn telefoonboek bij te werken. Maar even serieus, kwam er toevallig achter toen ik zomaar de koppeling omhoog deed met onderkant koppeling tussen mijn grote en wijs-teen. Ineens een rauw lagergeluid, ( ongeveer hetzelfde geluid als je van de wiellagers hoort in een bocht ) verdween met de koppeling omhoog. Dit soort bijgeluidjes klinken als de slijtage geluiden van mijn vorige auto die ik na 230.000km inleverde en vallen mij een beetje tegen van een nieuwe auto.

• Avaka

Elke andere auto heeft een ander geluid. Wat jij beschrijft kan een beetje resonantie zijn, of het trillen van de pedaal zelf of wat dan ook.

Slijtage is het sowieso niet, je auto is immers spiksplinter nieuw. Gewoon even wennen aan het nieuwe ‘omgevings geluid’.

• Rudo

Persoonlijk denk ik niet dat je van slijtage kunt spreken. Om even krot door de bocht te redeneren:

Je doet iets met de auto dat niet hoort (het koppelingspedaal is gemaakt om in te duwen en niet om omhog te halen) en dan verwacht je dat de auto daar niet op “reageert”

Dat deze auto misschien anders reageert dan een andere auto, dat weet je pas als je bij die andere auto ook de koppeling omhoog duwt….

Ik zou me pas zorgen maken als de auto toeren blijft maken als je de koppeling indrukt…..:D

Groetjes van Rudo

• toine60

Dyna-Miek,

Ik heb ook gemerkt dat oa de pedalen veel geluid doorgeven van de motor aan de carrosserie (de claxon doet dat ook). Ik heb me er niet echt in verdiept hoe de koppelingskabel aan de versnellingsbak en het pedaal gemonteerd is. Indien alles van metaal is zullen de druklagergeluiden tegen de drukgroep alleen maar versterkt doorgegeven worden. Er zijn autofabrikanten die vooral aan de versnellingsbakzijde plastic bussen gebruiken om de doorgifte van het geluid (resoneren) te voorkomen. En inderdaad dit geluid wordt minder naarmate je het pedaal optilt.

Op zich kan het geen kwaad of je moet hetzelfde geluid horen op moment dat je het pedaal ingedrukt hebt. Dan wordt het tijd om je druklager te laten bekijken.

Helaas ben ik het met Avaka eens, elke auto heeft een ander bijgeluid, en daar moet je aan wennen. Vooral in het begin hoorde ik van alles (of dat dacht ik). Maar het zijn allemaal geluiden die goed te verklaren zijn, zeker met de minimale geluidsdemping van de Dacia.

• Knutselsmurf

Als het inderdaad zoveel beter is met het pedaal omhoog als ik alle recenties lees, waarom dan niet een simpele Dacia vriendelijke oplossing (low budget price)

Het zeer beproefde en vertrouwde postbode elastiekje aan het koppelingspedaal en ergens onder je dasboard vastknopen>:D<

Dan kunnen we dit draadje ook weer afsluiten(tu)

• Demietri

Ik denk inderdaad ook dat het een “normaal” geluidje is dat wordt doorgegeven van de motor en versnellingsbak (die stiekem ook heel veel herrie maakt) via de kabel.

Maar zoals ik verder las over een “rauw lagergeluid, zoals de wiellagers in de bochten”…………(?)

Lager maken geen geluid, ook niet in de bochten. In ieder geval geen rauw geluid en al helemaal niet hoorbaar tijdens het rijden (door een bocht).

Kapotte lagers maken wel geluid en vaak juist in de bochten, maar binnen 60000km??

Wat je overigens wel hoort bij het rijden door bocht is de extra wrijving van de banden.

Maar lagers maken geen geluid en kun je niet voelen.

Als dat wel zo is, zijn ze stuk. En een stuk lager is geen lager…..

En nogmaals, ik denk dat er niets aan de hand is met de koppeling.

(maar, resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.)

• Sandinista

Ik heb ook wat extra lagergeluid in de bochten, weet niet of het de wiellagers zelf zijn of ergens aan de motorkant van de aandrijfassen. En…….. inderdaad ook een rauw lagergeluidje wordt minder met de koppeling ietsje omhoog. denk dat het niet door de kabel doorgegeven wordt maar druklagers slecht afgesteld. Niet verontrustend maar laat er wel naar kijken bij de 15000 beurt. Dank je Dyna-Miek voor de oplettendheid tijdens je teennagels lakken.

Iemand al de koppelingskabel aa het gaspedaal gemaakt en de electronische gassturing aan de koppeling ? Twee vliegen in een klap, vroemvroem/zelfdenkend pedaal opgelost en koppeling te automatiseren. 8-)