koelvloeistof

• Boogie

Hallo Daciasten

Heb het volgende probleem met mijn nieuwe Logan MCV .

In april gekocht en nu al voor de 2e keer koelvloeistof bij moeten vullen.

Hebben anderen dit ook al meegemaakt en zou het verstandig zijn om de dealer er naar laten te kijken ?

Hoor nog wel.

• harryzwol

Hoi Boogie, in principe mag het koelvloeistofpeil niet zakken.

Wel heb je te maken met wisselende temperaturen en daarmee uitzetten en krimpen, zodat het peil telkens iets kan verschillen.

Vul daarom eens met koude motor je koelvloeistof bij tot streepje MAX. En pijl daarna altijd met koude motor je koelvloeistof, en draai voor het peilen de dop eerst even los en weer vast!

Op deze manier kun je exact peilen zonder nog een minimale onder of overdruk te hebben.

Voor de zekerheid alle slangklemmen na laten lopen, en goed in de gaten houden.

• Avaka

Koelvloeistof zou niet moeten zakken. Bij nieuwe auto's wil er nog wel eens een luchtbel in het systeem zitten waardoor je even iets bij moet vullen. Overigens is dat binnen de garantie periode een zaak voor de dealer. Deze kan ook de aansluitingen controleren op mogelijke lekkage.

• fractal

In April j.l. gekocht en je vult nu al zelf koelvloeistof bij?

Met alvast excuses want ik zal het even heel duidelijk zeggen, maar je bent niet wijs. :D

Als je zoiets ziet onmiddellijk naar de dealer en laat die het maar oplossen. Als er eigenlijk niks aan de hand is (een luchtbel zoals Avaka schreef) dan kan de dealer een goede beurt maken door bij te vullen en vrolijk te melden dat alles opgelost is. Als er wel wat aan de hand is dan is de dealer alvast wakker :)

Het is een afgesloten systeem wat alleen controle nodig heeft als alles OK is en bijvullen is nauwelijks aan de orde. Wij hebben met onze sedan haast 100k gereden en bijvullen was niet nodig. Ook niet door de dealer bij onderhoud want daar let ik wel op

• toine60

Vaak ook zichtbaar aan witte aanslag van verdampte koelvloeistof op slangaansluitingen.

• oscar54

Hallo Boogie,

even een vraagje:

Hebjij een LPG instalatie in laten bouwen?

Zo ja, dan langs de (LPG) dealer/inbouwer en alle slang klemmen na laten trekken.

Ik heb op dit forum al een paar keer gelezen, dat MCV's koelwater verliezen na inbouw LPG installatie.

Groetjes, Oscar.