Beste Medeforummers,
Toen ik mijn Logan MCV 1.4 MPI kocht, heb ik er weliswaar een trekhaak onder laten zetten, maar was die nooit bedoeld als meer dan ‘parkeerbeschermer’ en ‘occasionele boedelbaktrekker’. Zo heeft 'ie tot nu toe ook succesvol gediend.
Maar de situatie is veranderd: ik ga een gebruikt caravannetje aanschaffen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een Kip Kompakt 300, 400 of 37 of een Eriba Puck, Pan of Familia. Mits er maar een hefdakje op zit; met zo'n hoog windvangend geval ga ik niet rijden: de 420 en 37-zonder-hefdak. Bovendien vind ik ze lelijk.
Mijn auto is twee jaar terug gratis proefkonijn geweest van het K&N testcenter in Eindhoven, en sinds die tijd zit er een open luchtfilter op, dat bij bruikbare toerentallen merkbaar iets meer vermogen, trekkracht en soepelheid oplevert: onder ideale omstandigheden 75 -> 80pk; 112Nm -> 120Nm. In dit katalysatortijdperk zijn uitlaat-aanpassingen i.i.g. qua vermogen praktisch zinloos zonder ook dat onderdeel aan te pakken, en daardoor prijst dat soort acties zich tegenwoordig uit de markt voor een auto als een Dacia. Wel overweeg ik nog een lichte chiptuning, specifiek toegespitst op het gebruik van de auto met caravan.
Wat zijn jullie ervaringen met het trekken van een caravan..? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van MCV 1.4 MPI- (112Nm) en 1.6 MPI-rijders (128Nm). Maar ook andere suggesties zijn welkom, bijvoorbeeld over waar specifiek op te letten bij de aanschaf van een dergelijk Kip of Eriba sleurschuurtje, met name i.c.m. gebruik achter een Logan MCV. Of hebben jullie suggesties voor een ander merk of type caravan..? En hebben jullie ervaringen met chip-tuning of andere vermogensaanpassingen i.c.m. één van de twee achtkleps MPI-motoren..? En houden jullie je eigenlijk keurig aan de 90, of misschien zelfs 80, of rijden jullie harder..? Niet dat ik bang ben voor het rijden met iets ‘loggers’; als lijnbuschauffeur ben ik dagelijks met (gelede) bussen op stap, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen..! Alle en ook andere input welkom.
Bij voorbaat hartelijk dank..!
Groet,
R.