Logan MCV 1.4 MPI met kleine caravan (Kip Kompakt of Eriba Puck/Pan/Familia)

  • Reggie

    Beste Medeforummers,

    Toen ik mijn Logan MCV 1.4 MPI kocht, heb ik er weliswaar een trekhaak onder laten zetten, maar was die nooit bedoeld als meer dan ‘parkeerbeschermer’ en ‘occasionele boedelbaktrekker’. Zo heeft 'ie tot nu toe ook succesvol gediend.

    Maar de situatie is veranderd: ik ga een gebruikt caravannetje aanschaffen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een Kip Kompakt 300, 400 of 37 of een Eriba Puck, Pan of Familia. Mits er maar een hefdakje op zit; met zo'n hoog windvangend geval ga ik niet rijden: de 420 en 37-zonder-hefdak. Bovendien vind ik ze lelijk.

    Mijn auto is twee jaar terug gratis proefkonijn geweest van het K&N testcenter in Eindhoven, en sinds die tijd zit er een open luchtfilter op, dat bij bruikbare toerentallen merkbaar iets meer vermogen, trekkracht en soepelheid oplevert: onder ideale omstandigheden 75 -> 80pk; 112Nm -> 120Nm. In dit katalysatortijdperk zijn uitlaat-aanpassingen i.i.g. qua vermogen praktisch zinloos zonder ook dat onderdeel aan te pakken, en daardoor prijst dat soort acties zich tegenwoordig uit de markt voor een auto als een Dacia. Wel overweeg ik nog een lichte chiptuning, specifiek toegespitst op het gebruik van de auto met caravan.

    Wat zijn jullie ervaringen met het trekken van een caravan..? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van MCV 1.4 MPI- (112Nm) en 1.6 MPI-rijders (128Nm). Maar ook andere suggesties zijn welkom, bijvoorbeeld over waar specifiek op te letten bij de aanschaf van een dergelijk Kip of Eriba sleurschuurtje, met name i.c.m. gebruik achter een Logan MCV. Of hebben jullie suggesties voor een ander merk of type caravan..? En hebben jullie ervaringen met chip-tuning of andere vermogensaanpassingen i.c.m. één van de twee achtkleps MPI-motoren..? En houden jullie je eigenlijk keurig aan de 90, of misschien zelfs 80, of rijden jullie harder..? Niet dat ik bang ben voor het rijden met iets ‘loggers’; als lijnbuschauffeur ben ik dagelijks met (gelede) bussen op stap, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen..! Alle en ook andere input welkom.

    Bij voorbaat hartelijk dank..!

    Groet,

    R.

  • brumpeer

    Wij gaan al jaren met een kipkompakt32EK heel Europa door.

    In het verleden met allerlei ford escorten en ford focussen. Die hadden 1.8 motoren en het trekken van die caravan en allerlei aanhangwagens was geen probleem. Snelheid was nooit een probleem.

    Toen kwam de MCV 1.6 MPI. Nu alweer twee jaar geleden! Zou dat ook zo goed gaan?

    Nou en of! Zo'n kipkompakt32EK weegt slechts 600 kg en we nemen niet zo veel bijzonders mee. Twee gasflessen en een luifel, de tuinstoelen, wat kleding, beddegoed, twee fietsen op de disselboom; maar wat weegt dat nou? Een paar pakjes koffie en voor pa een voorraad shag en vloeitjes. Beetje water en nog wat voedsel voor de eerste dagen.

    Juist dat hefdakje zorgt er voor dat de kip bijna geen wind vangt. De MCV is bijna even hoog als de aanhanger, kijk maar in het smoelenboek. Je voelt de caravan amper. Het gaat wel ietsje minder dan met die 1.8 van ford.

    Hele steile hellingen tot zo'n 12% gaan nu gewoon in de derde versnelling. Om de vaart er in te houden op de snelweg moeten we wel eens terug naar de vierde versnelling, maar dan alleen als de er een helling is. En op de terugweg kunnen alle inkopen, hoe groot die ook maar zijn, mee in de laadruimte van de MCV.

    Kortom, de MCV draagt ruimschoots bij aan de vakantie pret. En als er ingehaald moet worden, meestal grote auto's die grote caravans achter zich aanzeulen, soms even terug in de vier, even toet-toet, als het moet 120, maar dat mag dus niet.

    We rijden doorgaans met de caravan erachter tussen de 90 en 100 km en……. het benzineverbruik is 1 op 12. Dat lukte bij de fords nooit, die gebruikten 1 op 10!

  • DirkW

    Ik had een 1.4 MCV waarmee ik onze vouwwagen trok van ca 700 kilo (beladen). Dat ging op zich best. In Frankrijk op de tolwegen gewoon 120-130. Alleen bij hellingen vanaf ca 5% moest ik toch wel op de rechterbaan tussen de vrachtwagens tot soms terug in de derde versnelling. Op zich ook nog niet zo'n probleem, maar wat ik echt irritant vond en wat soms ook gevaarlijke situaties opleverde, was dat 'ie enorm traag was met vaart maken. Vooral in het buitenland heb je nog wel eens erg korte invoegstroken, die ook nog eens niet overgaan in een vluchtstrook. Dan is het een kwestie van hem er tussen drukken, maar je moet wel de ruimte krijgen…. met soms het nodige getoeter en boze blikken omdat men in de remmen moet….

    Dat laatste, daar kon ik slecht tegen en was toch de reden dat ik 'm heb ingeruild voor een 1.6 16v. Dat is echt een wereld van verschil….

    Mijn twee centen

    Dirk

  • toine60

    Helemaal vergelijkbaar is het niet, maar ik rij met een vouwwagen, dakkoffer, 2 kleine fietsen op het dak en 2 fietsen op de dissel en een1.6 mpi mcv ervoor. Gewicht van de vouwwagen zal rond de 750 kg liggen. Op zich heb ik geen problemen gehad. De kunst met het rijden met een aanhanger of caravan is het toerental. Dit moet je aanvoelen, niet te hoog en zeker niet te laag. Je merkt vanzelf wanneer de trekkracht verdwijnt bij hogere toerentallen. Ik hou meestal 70% van max toerental aan (4000-4500 toeren) en dan valt hij 1000 toeren terug, voldoende om weer trekkracht te kunnen leveren. Naar de 3e versnelling ben ik nog niet geweest, ook niet bij de grotere hellingen op de weg naar spanje. Een heel enkele keer bij een lange helling ben ik terug gemoeten naar de 4e versnelling.