Modificatie naar 2din middenconsole

• Demietri

in een ander bericht schrijf ik over onze stepway, waar het één en ander aan zal veranderen…….

Hebben er trouwens nog meer mensen een wens voor een 2 din middenconsole?

Ik heb het sterkste vermoeden (maar heb nog niet gemeten) dat het makkelijk moet passen.

Het wordt een console met redelijk de vorm van de originele, zodat hij exact op dezelfde manier wordt vastgezet, maar dan tot de versnellingspook doorloopt.

De schakelaars komen op een ander plek te zitten in het console en omdat de bekerhouder hierdoor komt te vervallen, ben ik nog bezig om in het ontwerp een uitschuifbare bekerhouder te doen, zie in luxere auto's vaak zitten.

Alles uiteraard in de kleur van de originele.

Het wordt dus geen hak en breek werk, maar echt een soort modificatie set.

Oude console eruit, stekkers los, stekkers aan de nieuwe klikken en nieuw console erin.

Als er meer mensen een 2din in hun Dacia wensen, kan ik wel eens kijken of ik er meer kan maken.

Alles wel onder voorbehoud, want ik weet ten 1e niet of het echt wel kan, en ten 2e of ik er tegen die tijd nog wel zin in heb.

Maar ik houd iedereen wel op de hoogte.

• RichardMCV

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar de ombouw. Aangezien er af fabriek niets voor is, zal het veel moeite en tijd kosten om er een succes van te maken. Zoals Cornelis al aangaf was men in Duitsland al een hele tijd bezig met de modificatie. Zeker als je zegt dat de nieuwe gewoon moet passen op dezelfde plek als de originele.

Ik ben benieuwd…….

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Demietri

Heeft één van jullie een linkje naar dat console?

Ik heb er ooit wel één gezien op een foto, maar die was overtrokken met een fout velours achtige stof in de verkeerde kleur….

Op die manier wil ik niet gaan sleutelen in mijn Auto.

Ik wil best wat veranderen, maar het moet er wel uitzien alsof het uit de fabriek komt, anders hoef ik het niet.

Zoek maar eens op “polyester middenconsole” of “zelf dashboard bouwen”bij Google en kies dan voor afbeeldingen.

Daar zijn mooie voorbeelden te vinden.

Ik heb ervaring met polyester, auto's en caravans en ben daar professioneel al vanaf mijn 15e mee aan het sleutelen.

De auto's die gebouwd worden in het bedrijf waar ik nu werk, zijn vrijwel continue te zien als je op straat rijd en weet wel wat ik doe als ik iets ga verbouwen aan een voertuig.

Maar………Pas als ik zeker weet dat ik een modificatie ga maken voor het middenconsole en dat ik er dan ook tevreden over ben, zal ik gaan aanbieden om het voor iemand anders ook te doen.

Mijn motto is : Doe het goed, of doe het niet!

Maar nogmaals, heeft iemand een linkje naar naar een plaatje van dat Duitse model??

• Reggie

Hoi Demietri,

Je hebt al langdurig professioneel ervaring hebt met auto's en met polyester en daarom verbaast het me oprecht een beetje dat je er ondertussen via wat eenvoudige research nog niet achter gekomen bent dat de kosten-efficiënte Dacia-dashboards -letterlijk..!- uit één stuk bestaan:

http://www.automobile-magazine.fr/var/automobile_magazine/storage/images/media/galeries/photos/dacia/logan/dacia_logan/mavel_planche_de_bord/456035-1-fre-FR/mavel_planche_de_bord_image_photo_leader.jpg

Hier zie je een ‘naakt’ Logan Phase-1 dashboard, maar achter de uitgekiend vermommende extra paneeltjes van verschillende kleur en textuur van het Phase-2 dashboard (zoals dat te vinden is in alle Sedans, de MCV Lauréate en Prestige, alle Sandero's en alle Dusters) gaat een vergelijkbare constructie schuil.

De middenconsole van een Dacia wordt dus niet ‘vastgezet’, want hij maakt integraal onderdeel uit van het dashboard en zonder -onherstelbaar..!- hak en breekwerk zul je dus nooit een (om het zo maar even uit te drukken; ik ben géén professional… ;-) ‘dubbele radio’ kunnen monteren.

In een alternatieve console rond de pook zul je best de ruit-, c.v., alarmlicht- en achterruitverwarmingsschakelaars een nieuwe plek kunnen geven; verlegde bedrading kun je altijd wel ergens kwijt. Die uitschuifbare bekerhouder zie ik, i.v.m. de ‘kachel-unit’, die toch echt op zijn plek zal blijven zitten, dan weer niét zo snel…

Groet,

R.

• Demietri

Beste R.

Ik heb nog geprobeerd om in de showroom een dashboard open te maken, maar dat mocht niet.

En een keer bij de benzinepomp heb ik voor de gein ook eens aan iemand gevraagd of ik zijn auto mocht openmaken, maar beide keren vond men het geen goed idee om mijn plan op hun auto te oefenen.

Vanavond komt onze Stepway nieuw uit de showroom en morgen middag ga ik er eerst een trekhaak onder zetten.

Daarna is het tijd om op onderzoek uit te gaan.

Het is dan ook pas voor het eerst dat ik een Dacia dashboard van binnen ga zien.

• svekkie

Moest het lukken om een 2-DIN installatie in te bouwen mag je mij direct verwittigen.

Ben namelijk heel het web aan het afzoeken maar ik vind nergens iets hoe ze het doen.

grtz

• EricNL

Dag Demietri,

Persoonlijk heb ik hetzelfde ondervonden als jij. Ik vroeg me af of je intussen meer weet hierover. Zoals ik het zag, moet er best veel omgebouwd worden zoals de uitstroomopeningen voor de kachel (de buizen daarachter) en de schakelaars in de middenconsole zitten allemaal in 1 unit en dus kan je die niet zomaar verplaatsen, net zoals je niet de raamschakelaar kan vervangen voor zo'n schakelaar zodat je raam met 1 tiptoets ineens helemaal open gaat.

Zoals ik elders in dit draadje al zag…. Wil je een dubbeldin opening maken dan moet het er niet knullig uit zien en tsja, het hoeft ook niet af fabriek te lijken, maar wel okay, snap je. Ook ik sta in de rij voor een dubbeldin opening, ook al handig voor een bakkie of een cd wisselaar voorin ofzo (wie heeft er nog cd's?) of gewoon een radio met een opbergvakje eronder, dat zou ook welkom zijn. Wij hebben een nav…. waarbij het scherm uit een enkel din schuift en ziet er super uit. zoek maar eens op pioneer avic x1r, die kwam nog uit mijn vorige auto. Zoek niet op prijs, want je schrikt je wezeloos, en waar ik dat bedrag ooit vandaan gehaald heb weet ik ook niet, waarschijnlijk ben ik hem stiekum nog steeds aan het afbetalen, maarja, mooi is het wel..

We horen het graag als er een passende oplossing bestaat.

• Demietri

Helas heb ik ergens een probleem met tijd.

(Daar ban ik vast niet de enige in)

Het draadje voor de Wis was installatie light nog in het dashboardkastje.

De CruiseControle in de kast.

De Sony navigatie uit elkaar gehaald om in de inmiddels opengezaagde nieuwe zonneklep geschroeft te worden.

De regen / licht sensor nog in bestelling

Etc etc.

maar met de 2 din ben ik nog steeds bezig.

Het verbouwen van het dashboard zie ik niet als een probleem.

Waar ik momonteel mee bezig ben, is het vinden van de juiste schakelaars voor de raambediening.

Die wil ik naar de deur hebben, maar Renault heeft geen passende.

Volkswagen Caddy heeft wel schakelaars die passen, maar daar zitten maar 4 draden aan ipv 5. Ik moet dus nog even meten of de Caddy schakelaars wel in de Dacia gaan werken.

(Vast wel)

Ik wil eerst zeker zijn dat ik alle schakelaars (werkend) ergens anders kunnen komen. Dan pas ga ik het console maken en verbouwen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het geen “plug en play” grapje wordt, maar een serieuze custom modificatie.

Serie werk zal het waarschijnlijk niet gaan worden.

Maar voor vergoedingen is een hoop bespreekbaar >:D<

• svekkie

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een 2-Din in te bouwen in een dacia.

Mijn dacia wordt maar in december geleverd.

Dus ik heb niet echt een visueele indruk van bepaalde dingen.

Kan iemand mij de afmetingen geven van het opbergvakje juist achter de versnellingspook a.u.b.

• RichardMCV

Ombouw naar 2 DIN formaat is een feit!

Ik heb de middenconsole in het dashboard gewijzigd waardoor er nu een 2 DIN systeem gemonteerd kon worden; ik heb gekozen voor het relatie

onbekende duitse merk XOMAX.

De ombouw vergde nogal wat werk dus ik heb het verdeeld over meerdere artikelen.

Het eerste artikel vind je via volgende link:

ombouw van 1 DIN naar 2 DIN

Vanaf dit artikel kun je de bijbehorende artikelen volgen.

Morgen op de Dacia Dag ben ik uiteraard ook aanwezig; dan kun je zien hoe één en ander is uitgevoerd.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl