Hard geluid airco

• jasmar

Is het normaal ? dat bij stationaire motor de airco erg veel geluid maakt? ik bedoel een zwaar brom geluid. de bedoelde auto is een Sandero 1.2 16V. Gaarne reactie hierop en vast bedankt.

• Avaka

Bedoel je de airco zelf of de ventilator?

Zodra je de airco aanzet gaat de ventilator automatisch constant op volle toeren draaien. Dat kan je horen.

Is volledig normaal bij een auto met een airco. Geen zorgen over maken.

• LED-Lightning

Naast de ventilator die voluit gaat draaien wordt er ook extra veel gevraagd van de motor, wat dus ook wat meer geluid kan veroorzaken. Dit bij elkaar opgeteld kan inderdaad een bromgeluid geven.

• Mark

Yep, volkomen normaal dus …

Alhoewel, voor een Dacia is het blijkbaar normaal. Ik heb vroeger steeds airco gehad (3x Ford en 1 x Renault) en als ik bij die wagens de airco gebruikte voelde ik het wel aan m'n motorvermogen (motor verloor wat van z'n kracht) maar een geluid zoals bij de Dacia … no way!

De eerste x dat ik de airco in m'n MCV gebruikte schok ik me een bult, ik dacht verdomme dat m'n wagen ging opstijgen !!

Was zelfs zo erg dat ik rechtstreeks ben doorgereden naar de garage om het hun te laten horen, volkomen normaal zei die man … tja …

M'n schoonvader heeft een VW Touran, ook met airco, en die z'n wagen maakt bijlange zo geen lawaai. Enkel een zacht gebrom.

M'n schoonbroer heeft een Corolla Verso en als die z'n airco opzet merk je zelfs helemaal niks.

• toine60

Mark,

Als je motor warm wordt dan slaat dezelfde ventilator aan bij de MCV. Dan ben je wel erg vaak geschrokken.

• Mark

Sorry toine, geen excuses zoeken he.

De garagist zei dat dit kwam door de airco.

Trouwens, enkele weken geleden samen met schoonvader en schoonbroer naar plopsaland gereden, ganse familie vandaar 3 wagens.

Mijn wagen hoorde je lang vanvoor aan komen, die van hun niks, nada.

Evenveel gereden, evenlang, zelfde snelheden, zelfde temperatuur.

let's face it, de airco van Dacia is een rumoerzaak.

• Mark L.

Met dit warme weer en airco gaat de fan op standje 2 draaien en dit is inderdaat flink te horen, trouwens als de temp. meter (van de benzine versie) 6 blokjes gaat weergeven gaat de fan op standje 3 draaien. Volgens de garage krijg je met deze herie zelfs de doden wakker!

• Avaka

Mijn MCV (juli 2008) staat dan blijkbaar altijd op stand 3……….

Mijn airco staat dan ook altijd aan behalve als het vriest. Heb nog niet meegemaakt dat ie nog meer ‘lawaai’ maakt.

Ook niet de afgelopen dagen.

• DirkW

Mark L. Schreef:

——————————————————-

> Met dit warme weer en airco gaat de fan op standje

> 2 draaien en dit is inderdaat flink te horen,

Met verbazing lees ik hier deze klachten. Ik rijd inmiddels al in mijn tweede MCV en bij beide is me nooit wat opgevallen als ik de airco inschakelde. Ik heb vandaag nog eens goed opgelet en de airco een paar keer ingeschakeld bij stationair draaiende motor. Als ik (de al zeer zacht staande) radio uitschakel, en ik me erop concentreer, dan hoor ik inderdaad een een zeer zachte zoem bij het inschakelen van de airco, die me nog nooit eerder was opgevallen en ook nooit zou opvallen als ik er niet op gelet had.

Ik kan mij dus niets voorstellen bij de genoemde “herrie” en die lijkt me dus ook niet normaal…

Dirk

• Avaka

Binnen de auto hoor je het bijna niet. Daarbuiten hoor je het wel.

Maar ja, we moeten toch iets te zeuren hebben…….. :)