Hard geluid airco

• DirkW

Avaka Schreef:

——————————————————-

> Binnen de auto hoor je het bijna niet. Daarbuiten

> hoor je het wel.

> Maar ja, we moeten toch iets te zeuren

> hebben…….. :)

Ahhh, buiten de auto. Tja, daar ben ik nooit als de motor draait 8-)

Net als die tikkende gasinjectoren, die hoor ik ook al nooit. ;)

Morgen toch nog eens met mijn kop uit het raampje luisteren dan…..

• Mark

DirkW Schreef:

——————————————————-

> Morgen toch nog eens met mijn kop uit het raampje

> luisteren dan…..

Nee nee nee, niet kop uit raampje steken maar uitstappen en rustig naast je wagen gaan staan.

Goeie raad, verschrik je niet want het kan echt wel heel rumoerig worden hoor.

Deze middag stond ik te wachten aan een rood licht, airco aan, en de mensen die stonden te wachten om over te steken keken allen mijn richting uit … waarom zou dat toch geweest zijn?

Het is zonder discussie een hels lawaai, net alsof je motor zo heet loopt dat er elk moment een wolk onder je motorkap kan uitkomen, alsof je water kookt.

Mcv is een leuke auto, goeie auto, maar heeft z'n problemen (zoals ieder merk) maar dit vind ik toch echt wel een storend probleem hoor.

• cvv

Ik zou me pas zorgen maken als je het plots niet meer hoort.

btw zo hard klinkt het niet hoor, je hoort het alleen maar als je stil staat met en dan met de airco aan met de knop op 4.

zet je die terug dan stop de koel ventilator ook. Je maakt je druk om niks. Er zijn ook auto's die na koelen terwijl de bestuurder al aan het terras een biertje zit te drinken. Je schrik je de pleuris als zo ding aan gaat en jij loopt net langs die auto.

• Mark

cvv Schreef:

——————————————————-

> Ik zou me pas zorgen maken als je het plots niet

> meer hoort.

> btw zo hard klinkt het niet hoor, je hoort het

> alleen maar als je stil staat met en dan met de

> airco aan met de knop op 4.

> zet je die terug dan stop de koel ventilator ook.

Dan zou ik me zeker maar beginnen zorgen maken als ik jou was want als jij pas iets merkt van je airco wanneer je ventilator op 4 staat … we spreken toch over NAAST de auto staan en niet erin hè zoals DirkW.

• mcvjournaal

Sorry, maar ik heb mijn MCV nu bijna 3 jaar maar meer lawaai met de airco aan…. ik herken dat probleem totaal niet. De airco van een Dacia maakt net zo (of weinig) lawaai als iedere andere auto.

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Avaka

Je omschrijving van ‘lawaai’ is wel erg duidelijk en storend.

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat jouw ventilator een beetje onbalans heeft. Heeft de dealer daar al eens naar gekeken?

• Mark

Garagist zei me dat dit heel normaal is met Dacia's en heb dit al enkele malen ter sprake gebracht wanneer ik andere rijders sprak, allen zeggen ze hetzelfde, een verdomde miserie.

Paar maand geleden op de grote markt hier stond een MCV phase 2 pal naast mij geparkeerd en onze beide vrouwen waren binnen bij de mutualiteit. Beginnen praten, airco ter sprake gekomen, beide motors gestart, airco aan en wat dacht je … beiden evenveel rumoer en geblaas.

Ofwel zijn wij hier in BE kieskeuriger en meer eisend dan jullie in NL ofwel hebben m'n noorderburen een collectief gehoorprobleem :D

• Mark

Voor alle duidelijkheid nog effe dit (vergeten daarnet).

Ik heb het over wanneer je de airco opzet (stand 1-2-3,… blijft gelijk) en het geluid BUITEN de auto hè.

Niet IN de auto, in de auto is alles normaal maar het gaat om BUITEN de wagen.

• Avaka

Oke Mark, ik begrijp je!!! :)

Dan denk ik dat je inderdaad ‘geen’ probleem hebt maar een eigenschap van een Daas moet ondervinden.

Zelf vind ik deze ‘overbemetenheid’ (slecht Nederlands maar het dekt de lading wel) van de ventilator helemaal perfect.

Zolang die op max blaast zal je motor nooit te warm worden en je airco altijd voldoende koelen. Perfect toch!

Kan jou het schelen dat men buiten een beetje ‘lawaai’ hoort.

Die mensen die naar jou omkeken deden dat waarschijnlijk omdat ze nog nooit zo'n mooie auto hadden gezien!

Toch…………?

• Zwad

Ik denk toch dat je je niet teveel zorgen moet maken hoor, Mark.

Ik rijd al van in 2001 met een Citroën Xantia Break diesel (HDI 2.0), uitgerust met automatische airco. Mijn airco staat altijd aan, winter én zomer. En inderdaad, ……. wanneer het buiten warm is draait de ventilator van de motorkoeling zeer snel met…. een hoog, doordringend geluid, dat vooral buiten de wagen te horen is.

Men kan dit nog het best horen, wanneer men de motor stillegt en de bewuste ventilator nog een 20-tal seconden blijft nàdraaien.

Mijn airco heeft mij tot nu algehele voldoening geschonken. Buiten het regelmatig vervangen van de pollenfilter, heb ik gedurende gans deze periode, slechts éénmaal gas moeten laten“ bijsteken” in de airco-installatie.

Ik zou dus zeggen : indien de airco zijn werk doet voor wat hij is gemaakt en je hebt binnen in de wagen weinig of geen last van dat lawaai…….laten lopen maar.

Tussen haakjes : ik ben ook een B.

Nog vriendelijke groetjes, hoor.