Reservewiel ook bruikbaar voor vouwwagen?

• DirkW

Omdat ik een gastank heb, laat ik normaal mijn reservewiel thuis. Mijn vouwwagen heeft 155/70 R13 wielen en mijn MCV 185/65 R15. Ze zijn beide viergaats met gelijke hartafstand. Kan ik het reservewiel van de MCV ook in nood gebruiken voor de vouwwagen? Dan zou ik dus het reservewiel onder de vouwwagen kunnen vervangen door die van de MCV en zo ruimte besparen op vakantie….

Dirk

• RichardMCV

Dit gaat niet passen, helaas. De beide wielen hebben een te groot verschil in hoogte. Daarnaast is de omtrek van de 155/70 R13 een stuk kleiner (1670mm) dan die van de MCV (1890mm).

Als de wielen van de vouw-wagen onafhankelijk van elkaar zijn, kan het in principe wel draaien maar de aanhanger gaat gewoon scheef staan waardoor het gedrag onvoorspelbaar wordt.

heb je een starre as waar beide wielen op gemonteerd zitten dan kan het sowieso niet..

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• thei

Ik zou 2 Dacia velgen aanschaffen en deze op je vouwwagen gebruiken,dan is het probleem opgelost,mits die 15 inch onder je vouwwagen passen.

• DirkW

Bedankt beiden voor de reactie!

De wielen zijn idd onafhankelijk geveerd en ik had uitgerekend dat er een hooogteverschil zou zijn van 2 cm, maar ik maak ergens een rekenfout denk ik. Twee daciawielen onder de vouwwagen is inderdaad nog niet zo'n gek idee!. Alleen is mijn vouwwagen spinternieuw dus ik zou eens moeten informeren of ik ze kan omruilen (met bijbetaling).

En anders maar mijn Dacia reservewiel onder de vouwwagen en in ieder geval een anti-lek spuitbusje mee..

Bedankt nogmaals!

Dirk

• thei

Monteer anders je Dacia wiel onder je vouwwagen en kijk dan bij het inveren of het wiel de wielkast niet raakt,als dat in orde is kun je 2 daia wielen onder de vouwwagen monteren en hoef je op vakantie ook altijd maar 1 reservewiel mee te nemen.

• GJ

Mag je eigenlijk zomaar de weg op als er andere wielen onder zo'n aanhanger worden gezet? Heb je niet te maken typegoedkeuring o.i.d.. En hoe zit het met de garantie op de vouwwagen, als blijkt dat je 'm anders hebt gebruikt dan geleverd door de fabrikant?