Stille band onder mcv

• Luuk

Bedankt! Voor ik een topic begin gebruik ik altijd even de zoekfunctie, maar dit topic was ik nog niet tegengekomen. Overigens gaat die ANWB test wel over R 15 H banden (tot 210 km/u) terwijl voor de MCV R15 T voldoende is. Dan is het natuurlijk weer de vraag of de T-types van dezelfde merken ook dezelfde eigenschappen hebben. Ik voel bv wel iets voor de Pirelli Cinturato P6, maar het T-type is de Cinturato P4. De P6 wordt in de ANWB test als goed beoordeeld qua geluid in het interieur, en daar was ik in eerste instantie op aan het selecteren. Maar of die P4 net zo stil is…?

• Luuk

Bedankt ook voor deze tip. Dat de Michelin tekort schiet op nat wegdek is misschien iets te sterk uitgedrukt? De ANWB-test heeft het over “lichte tekortkomingen op nat wegdek”.

• Avaka

Kies gewoon een van de hier geteste banden. Kan jou die T schelen. Prijsverschil is er nauwelijks en je mag dan met je MCV lekker met 210 langs Heren wegen…….. :)

• Avaka

Dit soort tests zijn prima. Maar je moet wel goed lezen en interpreteren. Zelf ook nadenken dus.

De Barums die onder mijn MCV zitten komen ‘prima’ uit de test. Ze zijn toch wel aan vervanging toe binnenkort. Niet zo gek na ruim 45k.

• Luuk

In het verleden heb ik vaak banden en uitlaten bij Kwik-fit laten doen, bij een vestiging in Groningen, steeds tot tevredenheid. Maar ik heb ook een keer een apk laten doen, en toen “bleek” zo ongeveer de hele remmerij vervangen te moeten worden. Achteraf had ik daar geen goed gevoel over, al helemaal niet meer na lezing van andere gebruikerservaringen.

Uiteindelijk ga ik nu naar de plaatselijke bandenboer (Froentjes in Grootegast), die ook nog eens goedkoper blijkt te zijn met dezelfde band (Michelin energysaver)! Ik volg dus je beide tips op :)

• Luuk

Dan heb je ze waarschijnlijk wel een keer verwisseld? - achterbanden naar voor en vice versa? Ik denk dat ik met de Debica's op die manier ook wel 45.000 zou halen, maar vervang ze nu toch maar allemaal in 1 keer (na 29.000 km). Nu maar hopen op een lange, stille vakantierit naar Tsjechië…

• Avaka

Nee, niet verwisseld. Maar na 45k zijn ze wel aan vervanging toe.

Achter is nog prima.

• Pave

Waarom al banden wisselen met 30.0000 km. Ook wij hebben een 7 pers Dacia en hebben inmiddels 50.000 km gereden met de banden die er vanaf fabriek op gemonteerd zijn en ik verwacht de 60.000 te halen

• remcora

Ik snap daar ook niets van. wij hebben nu de eerste 30.000 erop zitten en volgens de garage gaan ze nog zeker 30.000 mee, als ik blijf rijden zoals ik nu rijdt.

Overigens vind ik de standaardbanden ook prima en vind ik het geluid niet storen. Meestal rijd ik rond de 100km en dan is het wind en rijgeluid zeer beperkt.

Wel handig om zo wat adviezen te lezen.

• Avaka

Hangt allemaal af van je rijstijl, de omstandigheden en de ‘arena’ waarin je rijdt. Trek je vlot op of minder vlot. Ga je met een lekkere swung de bocht door of juist heel rustig. Rij je veel snelweg (rechtdoor) of zit je meer in dorpen en 80km gebied (veel meer sturen dus meer slijtage). Ben je vaak zwaar beladen met kinderen en/of bagage enz. Na 45k zijn mijn Barums aan vervanging toe. Dat vind ik heel netjes.