Iemand al eens de uitlaat vervangen?

  • Avaka

    Er wordt veel gesproken over de kwaliteit van een Dacia. In Nederland rijden er nu toch al ruim 4 jaar Dacia's rond.

    Ik vroeg me vandaag spontaan af hoe de kwaliteit van de uitlaat is. Deze ziet er erg goedkoop uit.

    Heeft iemand deze al eens (deels) moeten vervangen? En dan bedoel ik vooral de achterdemper.

  • fractal

    Logan sedan 1.1 16V hier, bijna 100.000 km en 3,5 jaar oud en nog niks aan de hand met de uitlaat.

    mvg, Jan

  • vleutmans

    Ik rij al bijna 4 jaar (3jaar ,10maanden) met m'n logan 1.4 MPI sedan op gas, zowat 130.000 km op de teller en de uitlaat ziet er nog zowat als nieuw uit. Uiteraard wil dat niet zeggen dat mijn achterdemper er niet spontaan kan afvallen, maar voor zover ik optisch kan beoordelen ziet de uitlaat er nog gaaf uit van buiten.

    Omdat ik op gas rijd ziet zelfs de binnenkant van de uitlaatpijp er verdacht schoon uit (zelfs nauwelijks aanslag). Voor deze auto reed ik benzine en toen zag je toch wel aanslag aan de binnenkant van de pijp.

    Eigenlijk vind ik dat schone LPG auto's ook maar eens belastingvrij moeten kunnen rijden, nu betaal ik alweer 39 euro/maand, oftewel 117 euro/kwartaal :-(

    Gr.

    Michel

  • Frank

    Mijn uitlaat moet binnenkort vervangen worden volgens de garage.

    Een ophangbeugel was afgebroken (doorgeroest) wat zorgde voor vervelende resonanties en volgens de garage kan je wachten totdat de rest van dit onderdeel van de uitlaat vervangen moet worden.

    Ik vind het zelf eerlijk gezegd een vreemd om iets te vervangen dat nog niet helemaal kapot is en had ook verwacht dat ze de beugel gewoon weer vast zetten, maar dit werkt dus blijkbaar niet zo.

    Kan iemand met meer verstand van uitlaten zijn mening geven of ik de uitltaat wel of niet preventief moet laten vervangen?

  • Frank

    Even ter volledigheid wat autogegevens die ik bij bovenstaande bericht was vergeten te vermelden.

    Ik rijd Dacia MCV 1.6 16v op gas en heb circa 95000 km gereden.

  • Cees de Bree

    1.6 16v uit april 2009 met 70.000 km op de teller. Bij een beugel aan de voorzijde onder de auto al bijna doorgerot verder puntgaaf. Tikkeltje teleurgesteld. Bij de productie worden vaak zwakke plekken “ingebouwd” die het net, of ruim buiten de garantie begeven hoorde ik van een andere dealer. Uitlaten kunnen natuurlijk best gemaakt worden met een levensduur van langer. Heeft niks te maken met het feit dat voor een Dacia goedkope materialen of productiemethoden zou gebruiken. Wie denkt dat ze bij Dacia elk kwartje 3 keer moeten omdraaien voordat ze het uitgeven heeft het mis, Ik verwacht dan ook wel dat zich wel meer ingecalculeerde “verrassingen” buiten de garantie zullen voordoen. Bij onze Dacia hebben zich tot nog toe al 5 keer garantiegevallen voorgedaan waarvan 2 voor de LPG installatie. Daarnaast roest, sensor en aluminium oxidatie in de grille.

    @ Peter en Margot

    82000 en ook al een steun doorgeroest. Ik ben van mening dat ze je nog een deel coulance hadden moeten geven, heb je daarnaar gevraagd? De doorrottende steunen hebben meestal “knullig laswerk” af fabriek als oorzaak. Erg slordig. Dat knullige laswerk met spetters is een bron van rot en een gemiddelde lasser kan best zonder spetters lassen met een juist ingesteld lasapparaat. Daarnaast had de corrosiebescherming ook na het lassen bijgewerkt kunnen worden. Kortom, het feit dat de rest van de uitlaat er prima uit ziet geeft mij aan dat de productiemethode ernstig tekortschiet. Wellicht een puntje om aan te werken Dacia, want ik neem aan dat Dacia Nederland hier vast wel meeleest. Wat gaan jullie hieraan doen?

  • Turbootje

    @Frank

    Op afstand bepalen of een uitlaat nog even kan blijven zitten is zelfs voor een monteur geen optie.

    Als de ophangsteun is afgebroken, dan zou deze misschien ook nog wel gelast kunnen worden, maar of je dan slim bezig bent na 4 jaar denk ik persoonlijk niet.

    Als je dit moet laten doen zullen ze daar ook het nodige werk aan hebben, en misschien moet de uitlaat eerst wel gedémonteerd worden voordat ze er bij kunnen om te lassen.

    Na 4 jaar trouwe dienst zou ik dan zeggen doe er maar een nieuwe onder, want straks las je de ene steun en een week later heb je weer ergens anders een gat of een afgebroken stuk uitlaat.

    Mocht je het zelf als hobby uit kunnen voeren, dan is het wellicht prijs technisch nog interessant om met kunst en vliegwerk de uitlaat nog een wintertje door te laten komen.

    De rijdende rechter zou zeggen….

    Dit was mijn visie en daar zult u het mee moeten doen :D

    Veel wijsheid met je beslissing betreffende je uitlaat.

    Turbootje :)-D

  • Frank

    @Turbootje

    Dank voor je snelle reactie. Ik deel je mening, klinkt logisch. Ik heb vooralsnog de oude steun even vastgezet met een tweetal metalen geperforeerde slangklemmen (zo een die je zelf gewoon vaster kan draaien met een schroevendraaier). Hoop hiermee de winter door te komen. Bij 120.000 is toch de hoofdprijs beurt (distributieriem, waterpomp) dus dan doen we dan wel de uitlaat erbij…

    Groet,

    Frank

  • bernaa

    Had zelf ook een afgebroken steun van de uitlaat (1.6/16v sedan 35.000 km 4 jaar) deze is weer vastgelast door een buurtgarage voor 10€!

    Verder was er aan de uitlaat niets bijzonders te zien.

  • Frank

    @Bernaa,

    Hoop dat ik straks hetzelfde kan zeggen. Momenteel zit de steun weer vast en klinkt de uitlaat nog steeds normaal. Ben benieuwd hoe de uitlaat er bij de volgende uitlaat uitziet (over 13k km, dus circa 4,5 maand).

    Groet,

    Frank