Iemand al eens de uitlaat vervangen?

• peter.h

Recent heeft onze Sandero 1.6 mpi een wintercontrole gehad. Ook zijn de winterbanden weer geplaatst.

De monteur kwam mij roepen om te melden dat de uitlaatsteunen gebroken waren. Dus moest de gehele uitlaat worden vervangen.

Dat vond ik nogal wat! Wij hebben nu 82.000 km gereden en de auto is iets meer dan 3 jaar oud,

Lassen van de steunen was geen optie. In overleg met mij heeft hij achter een nieuwe steun gemonteerd. Dat ging goed.

De andere een beetje voor, daar kon je niets mee beginnen. De uitlaat klapt niet tegen de bodemplaat. Dus we gaan kijken hoe lang hij het zo uithoud.

Op zich is het met deze km.stand nog best acceptabel, maar als ik het goed begrepen heb zou de uitlaat compleet met kat moeten worden vervangen.

Groeten,

Peter en Margot.

nb. overigens mankeerde er verder helemaal niks aan onze Daas.

• Vinnie

De kat en de uitlaat zitten af fabriek inderdaad aan elkaar vast, maar als je het werkplaatshandboek bekijkt kun je het systeem op meerdere plekken in tweeën zagen. De verschillende delen kun je inclusief klemmen los kopen en monteren aan de delen die nog goed zijn.

• Mensen

Maar welke dealer gaat goede delen uit een uitlaat zagen, men zal toch altijd met het voorstel komen om een nieuwe te plaatsen? En wie bedenkt het: kat en uitlaat uit 1 stuk? Vraag mij af hoeveel een nieuwe uitlaat kost? Duizend euro ?

• bernaa

Vinnie Schreef:

——————————————————-

> De kat en de uitlaat zitten af fabriek inderdaad

> aan elkaar vast, maar als je het

> werkplaatshandboek bekijkt kun je het systeem op

> meerdere plekken in tweeën zagen. De

> verschillende delen kun je inclusief klemmen los

> kopen en monteren aan de delen die nog goed zijn.

Als je op de uitlaat kijkt zie je op ieder onderdeel een apart nummer staan!

Ik denk dat die dealer gewoon meer verdiend aan een complete uitlaat incl. cat. want doorzagen/slijpen is twee minuten werk.

• RichardMCV

Hoeveel garantie geeft de officiele deaelr op een uitlaat? Bij mijn vorige auto gaf de nissan dealer 1 jaar garantie. De bekende merkketen gaf er echter 2 jaar garantie op en was er toch nog bijna 50% goedkoper mee dan de dealer. Hetzelfde was het geval bij de onlangs vervangen accu. Ook hier bleek de dealer duurder dan de accuwinkel.

Zodra de uitlaat aan vervanging toe is ga ik wel eerst eens rondkijken…….

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Roel RM

Bij mijn Sandero 1,4 waren ook de beide uitlaatsteunen aan de voorzijde doorgerot. Het zijn gewoon holle pijpjes dus corosie van binnenuit.

Ik heb een goede uitlaatklem gepakt, daar een stangetje aangelast met dezelfde diameter als de oorspronkelijke steun en aan het uiteinde een klein knikje om te voorkomen dat hij uit het rubber schiet.

Klem om de uitlaatpijp plaatsen, positioneren, vastzetten en klaar zonder aan de dunne uitlaatpijp te lassen.

Kosten 5 euro.

Groet'n Roel

• Roel RM

O ja, mijn Sandero is drie jaar oud en heeft 40.000 km gelopen.

De uitlaat ziet er verder nog prima uit.

• DerRudy

Ik heb net ook onder mijn MCV (3,5 jaar) gekeken en inderdaad die ophangbeugels zien eruit; niet normaal meer.

Het lijkt wel Bak en Braad werk, ik vraag me af of ze de zg Las-slakken wel verwijderd hebben!.

De uitlaat zelf ziet er nog wel redelijk uit maar die ophangbeugels zijn hier inderdaad de ‘zwakke schakels’.

Ik heb net met een staalborstel de ophangbeugels gereinigd en daarna de beugels ingespoten met hitte-bestendige Hammerite, hopelijk niet te laat.

De tip van Frank en Roel neem ik mee in mijn gedachte, zo vlak voor de feestdagen nog even mijn portemonnee trekken zit er even niet in:S.

Mgr

Ruud

• Mensen

Hallo Ruud, mijn man heeft ook even naar de ophangbeugels gekeken maar het is bij een sandero bijna onmogelijk om onder de auto te kruipen, kan ook aan de leeftijd van mijn man liggen, maar de achterste beugel vertoont bij ons geen spatje roest. De beugel is inderdaad een hol buisje. Heb jij ergens een brug gehuurd om de beugels te beoordelen?

• DerRudy

@Mensen,

Mijn zoon zit in de garage wereld en heeft zg Oprijdsteunen en die mag Pa (vast wel) lenen.

De uitlaat ziet er voor de rest wel goed uit, maar die beugeltjes dat is echt een aandachtspunt.

Ik hoop dat ik met de actie (gebruik van Hammerite) de vervanging wat kan uitstellen, anders laat ik mijn zoon eens de zaak op de brug nakijken.

mgr

Ruud