Bandstof verbruik Duster

• Morris

Naar aanleiding van een eerder draadje, hier het 1e resultaat van het brandstof verbruik van mijn Duster 1.6. Op dit moment zit ik nog in de “inrij-modus” zoals door Dacia geadviseerd. Ik laat het toerental dan ook niet boven de 3500 toeren komen en rij zoveel mogelijk met wisselende omstandigheden.

Het verbruik na de eerste tankbeurt is:

8.9 lt / 100 = 11.23 km per liter.

• harina

Na 1500 km: 7,8 lt / 100 = 12,8 km per liter

• LED-Lightning

Nou, dat vind ik helemaal geen slecht verbruik voor zo'n type auto! Valt niet tegen!

• vleutmans

en is dat brandstofverbruik hetgene wat de “boordcomputer” aangeeft of ook echt het aantal liters wat je tankt tegen de kilometerstand?

Ik hoor nogal eens dat boordcomputers niet altijd kloppen (heb er zelf geen op m'n logan, dus moet zelf bijhouden :-) )

Gr.

Michel

• Morris

Dit is de daadwerkelijk getankte hoeveelheid gedeeld door het aantal kilometers. Zoals je al aangaf, geven de computers in auto's veelal niet correct aan. Ook bij mij gaf de computer 0,2 lt per 100 km teweinig aan. Het zelf uitrekenen geeft altijd het beste resultaat.

• Morris

Na de eerste tankbeurt ben ik volgens de brandstofmeter nu halverwege mijn tank. Volgens de info van mijn boordcomputer heb ik nu een gemiddeld gebruik van 7,5 lt / 100 km. Dit is 1 :13,33333 km.

Hier zit echter (bijna) geen stadsverkeer en/ of fileverkeer bij en rij ik nog steeds in de “inrij-modus”. Ik doe het dus rustig aan en laat de motor nog niet boven de 3500 toeren komen. Op dit moment ben ik zeer tevreden. Mijn inschatting was ongeveer 1 op 12 geweest en dit is dus zeker realiseerbaar.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die deze opgave met geen mogelijkheid halen. De omstandigheden zijn voor een ieder verschillend. Veel is wel afhankelijk van de wijze waarop je rijdt. Het zogenaamde “Nieuwe rijden”, pas ik al 20 jaar toe en dus voor mij niet nieuw meer te noemen.

• suzuki

tja voor mij was het meevallen ik reed een baleno (suzuki) 1.8 16V die heb ik nog nooit onder de 1 op 10,5 gekregen ook niet met rustig touren.

Onze eerste duster (hebben er 2:D) is mijn speeltje en dr zitten beste sloffen onder 245-45-18 die is van grijze import afkomstig (staat nog op duits kenteken) type prestige (alles op en aan daarom ook import word hier niet geleverd) ben geen echte inrijder moet ik bekennen (motoren lopen in op de fabriek) daar gaf de boordcomputer eerst aan dat ik nog 168 km kon rijder terwijl de meter(lampjes) een streep boven reserve stond.

Dus tanken ik heb getankt 40,27 liter en dat op 550,8 km 1 op 13 dus en dat op de eerste 550 km .

Mijn vrouw daarintegen rijd met de standaard laureate en rijd een stuk netter zij tankt nu 2 e keer 40 liter met 570 km op de dagteller beestje heeft net geen 1000 km op de teller staan moet daarbij vermelden dat wij alleen 80-100 en snelweg rijden ,stads verkeer rijden we nagenoeg nooit.