boardcomputere

  • Rob van der Horst

    hallo allemaal,

    Ik heb een probleem met mijn dealer. ik heb bij de koop bedongen dat mijn dacia sandero stepway word geleverd met een boardcomputer. Na levering blijkt deze niet aanwezig. Nu beroept de leverancier er zich op dat deze nu niet meer ingebouwd kan worden en bied een nog onbekende vergoeding aan. Ik heb gelezen dat een boardcomputer minimaal € 250 kost buiten het inbouwen. Mijn vraag: is het zo dat de dacia sandero stepway zonder boardcomputer wordt geleverd en met welke vergoeding moet ik genoegen nemen.

    Bvd voor jullie informatie

    Rob van der Horst

    Utrecht

  • LED-Lightning

    Wat betreft de vergoeding: geen idee

    De Sandero Stepway is gebaseerd op de Ambiance uitvoering, en heeft dus geen boordcomputer, is ook geen optie in de lijst.

  • GJ

    Kunnen we dan concluderen dat de verkoper een beetje heeft gejokt in het verkoopgesprek?

  • Reggie

    Denk ik, GJ,

    Buiten dat: wil hier niemand voor het hoofd stoten en ieder z'n eigen smaak en gebruiksvoorkeuren en -wensen, maar..:

    Heel veel méér dan een redelijk inaccuraat stukje speelgoed ìs die ‘boordcomputer’ natuurlijk eigenlijk niet. En je gemiddelde verbruik - en daarmee je te verwachten toekomstig ‘tankgedrag’ op basis van gereden kilometers - kun je ook m.b.v. je tankbon en de dagteller uitrekenen (hoewel in die laatste natuurlijk óók een afwijking zit…).

    Bovendien: gaat ‘t brandstofreservelampje aan, verdwijnt ook gelijk het op die voorraad nog resterende (gebaseerd op je gemiddelde verbruik) aantal kilometers uit je schermpje, heb ik begrepen - mijn Logan Break in basisuitvoering heeft geen ’boordcomputer' - dus in die situatie zit je net zo ‘omhoog’ als iemand zónder… Wat blijft er dan over aan reëel bruikbare functies..?

    Dit misschien even ter relativering van ‘t ’gemis'… ;-)

    R.

  • wimpie

    Als ik m,n verbruik bekijk, zie ik al héél lang 7.2 staan 1 : 13,7, of ik rijdt altijd dezelfde route of er zit geen goed meetpunt, ik rijdt zowel stad als grote weg, daarom houd ik me maar vast aan het linkerstreepje en tank als ie aan het tweede streepje staat, voor de muggenzifters het tweede van onderen. Logan sedan 1.4 motor, bijna aan de 30.000 km.

  • Reggie

    “…zie ik al héél lang 7.2 staan…”

    Dan denk ik dat jij je boordcomputer nooit ‘reset’, wimpie. Als ‘ie daarmee al bijna 30.000 kilometer ’t verbruiksgemiddelde aan 't berekenen is, zul je wel opeens en plotsklaps enórm lichtvoetig of zwáár plankend moeten gaan rijden, dat gemiddelde nog gewijzigd te gaan zien krijgen… ;-)

    Overigens tank ik vaak als het lampje al enkele tientallen kilometers brandt, maar ik geloof dat - buiten het risico zónder te komen staan, wat me één keer, op de snelweg in de Belgische Ardennen '…waar BLIJFT Luxemburg nou..?!…' gebeurt is- dat niet zo verstandig is: je brandstofpompje (dat bij een MCV 1.4 naar mijn weten IN de tank zit, maar correct me if I'm wrong en ik heb nu geen zin het werkplaatshandboek daar op na te slaan…) kan daar geloof ik wel eens wat te warm van worden en als dat te vaak gebeurt… Maar goed. Da's off-topic… ;-)

  • GJ

    Het leuke van een boardcomputer is dat je het verbruik bij verschillende rijstijlen vrij nauwkeurig kunt meten. Bijvoorbeeld: ga 120 km/u rijden en reset het verbruik. Na een paar seconden weet je vrij goed wat het verbruik is. Je kan dat dan herhalen met verschillende snelheden. Dat lukt je niet met een bonnetje en een potlood.