LPG in Duster 4x4

• Frans

Ik hoop medio augustus a.s. mijn nieuwe Duster te mogen ontvangen. Het betreft een 4x4 met LPG. Ik heb uit nieuwsgierigheid zojuist Eurogas gebeld over de status van de LPG inbouw wijze.

Men vertelde (onder voorbehoud!!!), dat er recent een LPG inst. is ingebouwd in een 4x4 Duster. De 4x4 zou een ringtank van 63liter krijgen op de plek van het reservewiel in de kofferbak (ik was in de veronderstelling dat er een platte verhoogde bodemplaat in zat), met de gasnippel achter de tankdopklep.

De aangepaste Duster wordt nu door Dacia/Renault beoordeeld. Afwachten dus!

Klinkt mij allemaal erg goed omdat ik bang was een derde van mijn kofferbak kwijt te raken.

(tu)

• ger 52

Eurogas is er klaar mee en wacht op toestemming Renault. In eerste aanleg de 4x2 versie, tankonderbouw met i nhoud van 67 liter. deze kan iets lager vanwege de hoge bouw. |Pas later zal de LPG voor de vierwielaangedreven versie leverbaar zijn. Overigens er is, naar mijn weten nog geen enkele vierwiel aangedreven versie geleverd. Inbouw is in principe gelijk aan de MCV en daar heeft men voldoende ervaring mee.

• DerRudy

Bij de 4x2 is het exact dezelfde installatie als bij de MCV, maar bij de 4x4 gebruikt men geen gaskabel meer dus daar moet Eurogas een aanpassing voor maken.

Voor de 4 wiel aandrijving moest er wat ruimte onder de kap komen, dus hebben ze de Oliepeilstok verplaatst en een electronisch Gas/Geef Kaboutertje geplaatst.

mgr

Ruud

• jaap

Hallo allemaal ook ik heb contact met eurogas via de mail gehad en wil jullie deze reactie niet onthouden, reactie is van 23 juni. Groet Jaap

Geachte heer

De ontwikkeling vindt plaats op 1.6 16v motor.

Voor zowel de 4x4 als de 4x2 uitvoering gaat de ontwikkeling in de komende 2 weken plaatsvinden.

De importeur zal daarna met de 4x4 uitvoering ±4000 km te gaan rijden om te testen. Indien dit allemaal goed verloopt zal daarna de goedkeuring volgen. Dit zal naar verwachting zo’n anderhalve maand duren.

Voor de 4x2 uitvoering hopen wij de goedkeuring over 3 a 4 weken rond te hebben.

Dit zijn echter indicaties en er kan dus nog vanaf geweken worden.

Vertrouwende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

EUROGAS AUTOGAS SYSTEMS

• rgrutter

dat zijn nog eens berichten!!

op zo'n bericht zit ik op te wachten.

levering duster week 34/35, dus zou kunnen dat er al lpg inzit als de duster geleverd wordt.

Robert

• Lien78

Ook ik heb vorige week (telefonisch) contact gehad met Eurogas.

Mij werd verteld, dat ze toen bezig waren een 4x2 Duster van een dealer (Bochane, meend eik te begrijpen?) los te peuteren, om daar de LPG-installatie uit de MPV in te klussen. Renault zou er dan een stukje mee willen rijden, en zou ws. zonder morren accoord gaan dan.

Inbouwen kon vanaf de goedkeuring dan gana plaatsvinden, want de spullen lagen allemaal gewoon al klaar. Er was nog niet bekend waar de vulopening zou komen, wel dat het gewoon een bajonetsluiting zou worden (zoals in NL gebruikelijk). Me dunkt dat die niet onder het klepje naast de benzineinvoer past!

Ik heb gevraagd of het denkbaar was dat mijn auto half juli op LPG zou rijden, en de dame daar zei, dat wanneer er geen tegenslagen zouden zijn, dit inderdaad mogelijk moest kunnen zijn. Inbouw zou geschieden bij Bochane zelf (mogelijk Veenendaal), en duurde twee dagen. Deel 1 zou dan naar het RDW opgestuurd worden, en je krijgt een tijdelijk vervangend deel 1, zodat je niet papierloos rondtuft.

Ik moest vooral de Eurogas-site in de gaten houden, want nieuws zou daarop gemeld worden. Dus dat doe ik nu maar braaf. ;)

Mij klonkt het goed in de oren, want blij word ik niet van die dure tankbeurten nu….

• Lien78

Helaas vandaag hele andere berichten dan ik vorige week hoorde: ik heb Bochane gebeld hoe het er nu voorstond, en die hoorden weer van Eurogas dat het zeker (!) nog een week of drie, vier zou duren voor ze het allemaal rond hadden. Dus….. ik kan voorlopig wachten en dus duur rondrijden. Balen….

• Avaka

Helemaal niet balen. Op benzine kan je Duster lekker goed inlopen. Loopt ie straks helemaal perfect op LPG.

Bij mezelf heb ik pas na 5000 kilometer LPG in laten bouwen. Gewoon uit voorzorg.

• Lien78

Hoi, mij was verteld dat dat gold voor de eerste 1000, hooguit 2000 kms. Ik ben nu de 2000 (ruim) gepasseerd, dus het leek mij wel kunnen dan.

Jij zegt nu 5000 kms, is dat echt beter dan? Het plan is wel om lang met de auto te gaan doen, ‘m oprijden, als het ware, dus hoe langer ik ’m heel houd, hoe beter het me is. Ik rijd nu nog voorzichtig aan (al ben ik zowiezo niet zo'n scheur-figuur). Het is er de auto ook niet naar om 'm flink te planken, vind ik.

Nouja, ook al spring ik hoog of laag: ik moet gewoon, net als de rest, wachten tot de goedkeuring er is. Vond het alleen jammer dat ik bij Eurogas zo'n ander verhaal had gehoord dan de dealer. Had me al helemaal verheugd op weer goedkoop tanken (want oei, oei: het doet wel zeer, iedere week een volle tank a dik 65 euro….).

• HenkM

Voor de benzine uitvoering geeft Dacia een “inrijperiode” aan van 1000 km waarbij na 3000 km het volledige vermogen beschikbaar is. Ik ga hier toch ook wel voor een deel met Avaka mee (better safe then sorry). Bij de MCV (1.6 16V) bleek het brandstofverbruik tussen 8000 en 10000 km te stabiliseren (volledig ingereden?). Bij de MCV heb ik pas na een jaar (20000 lm) LPG laten inbouwen wat trouwens niets had te maken met inrijden maar een puur economische afweging.

1000km is me te krap, 10000km is me te duur X( ). Zelf moet ik na aflevering dinsdag a.s. ook nog wachten op LPG maar laat bij beschikbaar komen direct monteren. Na ruim 2000 km wordt LPG ingezet als de motor niet al te hard hoeft te werken.