De montage van de trekhaak is heel eenvoudig.
Alle gaten zitten er al en op de plaats van de voorbewerkte gaten zitten doppen aan de binnenkant van het chassis en tape onder over de gaten aan de buitenkant van het chassis, waar vervolgens de coating overheen is gespoten.
Met een wagen specifieke kabelset is het een fluitje van een cent en twee uur werk.
Ik moet er wel bij zeggen, dat ik vrij vaak trekhaken monteer en alle gereedschap klaar had liggen.
In mijn geval zijn er een paar belangrijke punten:
- Ga niet op de grond rommelen, maar zet de auto op een brug.
Het reservewiel moet eraf ( ik heb de drager er ook afgeklikt
De uitlaat moet wat los en het hitteschild moet weg.
- Zorg voor voldoende ruimte om de auto.
De achterbumper moet er in zijn geheel af en die is redelijk groot en kwetsbaar.
- De kabelboom heeft van die mooie stekkers die in het achterlicht gaan.
Officieel moet de kabelboom eerst binnen worden neergelegd en vervolgens naar buiten worden gedaan.
Netter is het als je het linker ventilatierooster in de kofferbak er uit haalt en daar de kabelboom in legt.
Je ziet aan de linkerkant van de kofferbak een rond gat en aan de rechterkant van de kofferbak een ovaal gat.
Dat ovale gat is precies de maat van de stekkers voor het achterlicht.
Maak zo'n gat ook aan de linkerkantbij het ronde gat. Dan is de hele kabelboom in de kokerbalk.
- De Bumper moet je uitzagen n.a.v. een mal.
Netter is het om de hele trekhaakbalk te monteren, maar nog niet de kogel.
Monteer eerst los / vast de bumper en zaag de twee montageplaten van de kogel uit zodat er twee sleuven ontstaan.
Doe dit beetje bij beetje, totdat de hele bumper weer op de auto past.
Is wel wat meer werk, maar veel netter.
Verder is er wel wat (speciaal) gereedschap nodig, maar dat zal vast geen probleem zijn als je uberhoupt al overweegt om het zelf te doen.
- Twee maten Torx (weet niet meer welke, maar zal wel 20 en 25 zijn.
- kleine ratel voor de bumperschroeven bij het wiel (dan kan het wiel blijven zitten.)
- Dop 24 met lang en kort verlengstuk voor het hitteschilt
- Dop en ringsteek 19
- botte platte schroevendraier of drevel (om de getapete gaten open te maken)
- MOMENTSLEUTEL !!!!
- TECTYL ( OM ALLLE kale plekken weer goed mee in te spuiten, ook de bouten en moeren nadat ze zijn nagetrokken na twee weken.
Verder nog wat
- geduld
- inzicht
- netheid
- koffie
Het prijsverschil tussen zelfdoen en de garage is erg groot, maar ga niet lopen klooien.
Je caravan of aanhanger zit er aan vast en daar achter vaak ook een heleboel andere weggebruikers (waaronder misschien wel ik en de andere forumgebruikers.)
EDIT:
Anderhalf uur werk is volgens mij wel erg optimistisch, zeker als dit je eerste trekhaak is.
vier á vijf uur mag er ook wel voor worden uitgetrokken.
Kijken wat er in de verpakking zit, lezen van de handleidingen, auto omhoog, gereedschap pakken, allles weer in elkaar zetten, uitzagen, ect ect.
De tijd vliegt als je er mee bezig bent
Succes