vraag over trekhaak en iphone

  • arra

    Beste Kenners,

    Hopelijk kunnen jullie mij tips geven over de volgende vragen.

    1: Is het mogelijk om op de dacia Sandero zelf een trekhaak te monteren? Van belang is dan vooral te weten of er al voorgeboorde gaten zitten of er iets weggezaagd moet worden uit de bumper en of de stroomstekker lastig is aan te sluiten.

    Deze vraag is al is kort behandeld op dit forum maar misschien zijn er inmiddels weer wat nieuwe ervaringen. Ik ben heel erg benieuwd want ik wil hem graag zelf erop gaan zetten als dat een beetje mogelijk is!

    2: Wat heb ik nodig om mijn Iphone aan te sluiten op de standaard autoradio(met mp3 functionaliteit van cdspeler) die in de Sandero wordt meegeleverd en is dit zelf aan te sluiten?

    Natuurlijk zijn dit vragen die ik ook op een andere manier kan uitzoeken maar een forum is bedoeld om ervaringen uit te wisselen en ik ben dus benieuwd of er mensen zijn die hun ervaringen aangaande deze onderwerpen met mij willen delen?

    Heel erg bedankt alvast!

    Groet,

    Arjan

  • ger 52

    http://www.parrot.com/nl/producten/bluetooth-hands-free-car-systeem/parrot-rki8400. Dat is een hele mooie radio mat functies voor je Iphone. De MP3 aansluiting op de Blaupunkt die in de auto is gemonteerd werkt alleen via de koptelefoonuitgang en mis daardoor heel veel functies. Over de trekhaak, geen idee want daar waag ik met echt niet aan.

  • Jubbels

    Heb weliswaar een MCV, maar zal bij een Sandero niet veel anders zijn.

    De tekening klik hier ziet er hetzelfde uit als voor de MCV.

    Trekhaak er zelf onder gezet, alle gaten zijn voorgeboord, kwestie van plastic doppen eruit trekken.

    Hoe te bevestigen staat op de handleiding. Anderhalf uur werk.

    Als je een voertuig-specifieke kabelset koopt kun je ze zo insteken bij de achterlichten.

  • Demietri

    De montage van de trekhaak is heel eenvoudig.

    Alle gaten zitten er al en op de plaats van de voorbewerkte gaten zitten doppen aan de binnenkant van het chassis en tape onder over de gaten aan de buitenkant van het chassis, waar vervolgens de coating overheen is gespoten.

    Met een wagen specifieke kabelset is het een fluitje van een cent en twee uur werk.

    Ik moet er wel bij zeggen, dat ik vrij vaak trekhaken monteer en alle gereedschap klaar had liggen.

    In mijn geval zijn er een paar belangrijke punten:

    - Ga niet op de grond rommelen, maar zet de auto op een brug.

    Het reservewiel moet eraf ( ik heb de drager er ook afgeklikt

    De uitlaat moet wat los en het hitteschild moet weg.

    - Zorg voor voldoende ruimte om de auto.

    De achterbumper moet er in zijn geheel af en die is redelijk groot en kwetsbaar.

    - De kabelboom heeft van die mooie stekkers die in het achterlicht gaan.

    Officieel moet de kabelboom eerst binnen worden neergelegd en vervolgens naar buiten worden gedaan.

    Netter is het als je het linker ventilatierooster in de kofferbak er uit haalt en daar de kabelboom in legt.

    Je ziet aan de linkerkant van de kofferbak een rond gat en aan de rechterkant van de kofferbak een ovaal gat.

    Dat ovale gat is precies de maat van de stekkers voor het achterlicht.

    Maak zo'n gat ook aan de linkerkantbij het ronde gat. Dan is de hele kabelboom in de kokerbalk.

    - De Bumper moet je uitzagen n.a.v. een mal.

    Netter is het om de hele trekhaakbalk te monteren, maar nog niet de kogel.

    Monteer eerst los / vast de bumper en zaag de twee montageplaten van de kogel uit zodat er twee sleuven ontstaan.

    Doe dit beetje bij beetje, totdat de hele bumper weer op de auto past.

    Is wel wat meer werk, maar veel netter.

    Verder is er wel wat (speciaal) gereedschap nodig, maar dat zal vast geen probleem zijn als je uberhoupt al overweegt om het zelf te doen.

    - Twee maten Torx (weet niet meer welke, maar zal wel 20 en 25 zijn.

    - kleine ratel voor de bumperschroeven bij het wiel (dan kan het wiel blijven zitten.)

    - Dop 24 met lang en kort verlengstuk voor het hitteschilt

    - Dop en ringsteek 19

    - botte platte schroevendraier of drevel (om de getapete gaten open te maken)

    - MOMENTSLEUTEL !!!!

    - TECTYL ( OM ALLLE kale plekken weer goed mee in te spuiten, ook de bouten en moeren nadat ze zijn nagetrokken na twee weken.

    Verder nog wat

    - geduld

    - inzicht

    - netheid

    - koffie

    Het prijsverschil tussen zelfdoen en de garage is erg groot, maar ga niet lopen klooien.

    Je caravan of aanhanger zit er aan vast en daar achter vaak ook een heleboel andere weggebruikers (waaronder misschien wel ik en de andere forumgebruikers.)

    EDIT:

    Anderhalf uur werk is volgens mij wel erg optimistisch, zeker als dit je eerste trekhaak is.

    vier á vijf uur mag er ook wel voor worden uitgetrokken.

    Kijken wat er in de verpakking zit, lezen van de handleidingen, auto omhoog, gereedschap pakken, allles weer in elkaar zetten, uitzagen, ect ect.

    De tijd vliegt als je er mee bezig bent

    Succes

  • arra

    Hé demietri,

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Erg duidelijk allemaal! Misschien dat ik het wel ga proberen!

    Groet,

    Arra

  • arra

    Beste Henk,

    Bedankt voor de tip en het meedenken! Ik vind echter eerlijk gezegd 435 Euro echt veel geld voor een trekhaak installeren. Ik begrijp echter ook wel dat een garage dit ervoor vraagt want die moeten ook wat verdienen, zullen er ook best even mee bezig zijn en ze doen het natuurlijk in principe gewoon meteen goed.

    Als je echter beseft dat je voor 130 euro een passende trekhaak kunt kopen en voor een tientje nog een stekker kan kopen is het natuurlijk erg aantrekkelijk om is te kijken of het zelf te doen is! Ik ben echter niet super handig zeker motorisch niet maar ik ben wel iemand die een beetje op zijn geld let en moet letten(rijdt niet voor niks Dacia:-)

    435 euro is namelijk toch 5% van 9000 euro en dat is wat ik voor de dacia betaald heb. 5% voor een trekhaak is dus best veel vind ik!

    Maar dat neemt niet weg dat ik je tip zeer waardeer!

    Groet,

    Arjan