Geluid stuurbekrachtiging Duster

• Jeroen

Hoi iedereen

Sinds afgelopen vrijdag zijn we de trotse eigenaars van onze nieuwe Duster. Deze namiddag nam ik mijn broer even mee voor een testritje. Hij wees me op een geluid dat ik tot op vandaag nog niet gehoord had. Dit doet zich enkel voor wanneer de motor draait. Het is een hoog piepend geluid en bewegingen met het stuur zorgen ervoor dat het van toon verandert. Het lijkt dus iets te maken te hebben met de stuurbekrachtiging.

Nu heb ik al met auto's gereden waarbij de stuurbekrachtiging wat geluid maakt tijdens het draaien van het stuur, maar in dit geval is het geluid continu aanwezig.

Is dit normaal?

• Morris

Jeroen,

Na aflevering van de Duster - 3 juli- kreeg ik kort daarna ook te maken met een piepend geluid. Ik constateerde ook dat dit afkomstig was van de stuurbekrachtiging. Het klonk alsof er luchtbelletjes door een leiding werden gepompt (denk daarbij aan luchtbellen in je CV-installatie) maar dan met een hogere frequentie.

Op het moment dat ik na ongeveer 1000 km de dealer hiervoor wilde gaan bezoeken, was dit geluid spoorloos verdwenen. Vermoedelijk zal het dus zijn gegaan om luchtbelletjes in het stuurbekrachtigingssysteem.

• Jeroen

Morris,

Bedankt voor je reactie. Bij mij klinkt het niet als luchtbellen in een leiding. Het doet me eerder denken aan de hoge toon die je hoort wanneer je aandachtig naar de oplader van pakweg een gsm luistert.

Ik heb vandaag de garage opgebeld. Het is blijkbaar normaal dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort. Dacia heeft deze niet voorzien van geluidsisolatie. Hij raadde me toch aan om het even te vermelden tijdens de eerste nakijkbeurt. Ik zal dan meteen ook even behinnen over de trillingen die hoorbaar zijn linksvoor in het dashboard rond

• Jeroen

… de 2000 toeren.