autobaanvignet stickers

• Harrie Jansma

Halo,

Binnenkort ga ik op vakantie naar Tsjechie.

Om daar te mogen rijden op de snelwegen is een autobaanvignet nodig

en die dient zichtbaar aan de binnenkant van de voorruit aan de kant van

de passagier geplakt te worden.

Dat vindt ik wel vervelend, want zo'n sticker vindt ik maar en lelijk gezicht

en zeker als de vakantie weer voorbij is, heb ik hem ook niet meer nodig.

Ik weet het niet zeker, maar het zou me niet verbazen als er lijmresten achterblijven.

Hebben jullie ideeen hoe dit voorkomen kan worden?

Ik heb ergens gelezen, dat als je het vignet niet vastplakt, maar alleen met bv. tape,

dat je daar een boete voor kan krijgen.

Harrie Jansma

• kees

Is inderdaad vevelend, dus na de vakantie lijmrest/sticker verwijderaar gebruiken.

• Harrie Jansma

Kees,

Waar kan ik sticker verwijderaar kopen?

Harrie.

• Morris

Sticker verwijderaar is gewoon tekoop bij Gamma, Praxis en degelijke. De prijs is ongeveer 2 euro.

• Harrie Jansma

Ok, bedankt!

• Luuk

Hallo Harrie,

Ben net terug van een vakantie in Tsjechië. Schitterend land. Voor 200 kroon heb je een vignet voor een week, voor 350 eentje voor een half jaar. Dat even ter info. Overweeg je ook om de autosnelweg te mijden? Qua tijd scheelt dat meestal niet eens veel, en er zijn al heel wat 4-baans wegen waar je zonder vignet gewoon kunt rijden.

Groet, Luuk

• Harrie Jansma

hoi Luuk,

Ik neem het risico niet dat ik per ongeluk toch een vignet had moeten hebben;

de controles zijn erg scherp heb ik gehoord.

dus ik schaf zeker een vignet aan.

Ik had begrepen dat er ook 1 is van 10 dagen.

Het is inderdaad een mooi land, ik ben er 2x eerder geweest.

Wel de eerste keer nu met eigen auto

Harrie.

• Luuk

Klopt hoor, 't is 10 dagen of een langere periode. De grotere tankstations verkopen beide, de kleinere alleen die voor een langere periode. Bij het binnenrijden van Tsjechië zat ik opeens op een 4-baans weg, en de bewegwijzering werd groen. Ben toen maar even naar een tankstation gereden en heb gevraagd of een vignet noodzakelijk was. Maar dat bleek dus niet het geval. Toch heb ik later wel een vignet gekocht, toen we een dagje naar Praag wilden. 200 kroon (8 euro) voor 10 dagen.

Zelf was ik met gezin (6 personen) er ook eerder geweest, maar dat was al 13 jaar geleden.

• PD3JCW

een beetje vaseline aan de binnenkant van het raam doen en daar de sticker overheen plakken B)

• Opa van Benjamin

Denk aan de milieusticker die in veel Duitse steden verplicht is.

Bezoek je zo'n stad (bijvoorbeeld als tussenstop), dan heb je die beslist nodig.