Dacia Duster krijgt volgend jaar ESP
De Dacia Duster met voorwielaandrijving blijkt gevaarlijk te kunnen reageren tijdens een uitwijkmanoeuvre, zo blijkt uit een test van Autokampioen.
We onderwerpen de Duster als onderdeel van een uitgebreid testprogramma, aan een uitwijkproef. We voeren deze proef bij alle geteste auto’s uit en de meeste komen er vrijwel probleemloos doorheen. Zeker als de auto’s elektronische stabiliteitscontrole (ESP) hebben zijn ze goed controleerbaar en tillen ze hooguit een achterwiel op. Tot onze schrik blijkt de voorwielaangedreven Duster zonder ESP bij 65 km/h lastig in bedwang te houden.
Kijk hier naar de exclusieve beelden van onze test met de Dacia Duster:
Direct na de test neemt Autokampioen contact op met Dacia-importeur Renault Nederland, die de resultaten doorspeelt aan het hoofdkwartier in Parijs. Een paar dagen later wordt onder het toeziend oog van technische experts van Renault/Dacia de uitwijkproef herhaald. Deze keer hebben we niet alleen een voorwielaangedreven Duster, maar ook een 4x4 tot onze beschikking.
Los van de grond
Bij die laatste komt tijdens de uitwijkmanoeuvre slechts één achterwiel van de grond. Dit zien we wel vaker en heeft geen enkele invloed op de stabiliteit van de auto. Een ander verhaal wordt het als we dezelfde proef – opnieuw met 65 km/h – doen met voorwielaangedreven Duster. Die breekt scherp uit en is dan bijna niet te beheersen. De binnenste wielen komen ver los van de grond en de Duster lijkt zelfs even om te vallen. Bij het weer horizontaal komen slaat de Duster zó hard terug dat de achterbumper het wegdek raakt en een behoorlijke beschadiging oploopt.
Minder heftig
Een aantal weken later doen we op verzoek van Renault/Dacia dezelfde test nogmaals met zowel de 4x4 als de voorwielaandrijver. De 4x4 levert zoals verwacht geen problemen op. Maar de voorwielaandrijver zonder ESP (precies dezelfde auto als de vorige keren) heeft opnieuw grote moeite met de manoeuvre. De kegels vliegen in het rond en bij 65 km/h komen de binnenste wielen weer helemaal los van het asfalt. Maar het is duidelijk veel minder heftig dan bij onze vorige poging. We denken dat de temperatuur van het asfalt op deze snikhete middag daar wellicht mee te maken heeft.
Potentieel gevaarlijk
Na de derde serie uitwijkproeven die we met de Duster hebben gedaan, kunnen we niet anders dan concluderen dat de voorwielaangedreven Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is. We begrijpen dan ook niet waarom ESP alleen op de allerduurste versie leverbaar is. Op dit moment althans. Want Renault laat ons weten dat de Duster vanaf maart volgend jaar in alle motoriseringen leverbaar wordt met ESP. En met rollover protection. Dat laatste is een systeem dat ingrijpt als de auto in een bocht dreigt om te vallen.
Reactie Renault
De officiële reactie van Renault luidt: ‘het onderstel van de Dacia Duster is zodanig ontwikkeld dat het ook zonder ESP geheel veilig is. De Duster 4x2 en 4x4 hebben reeds op succesvolle wijze de verschillende uitwijktesten doorstaan die bestaan in de automobielindustrie (Glenning test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). In het geval van de smalle uitwijktest van de Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65 km/h, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen. Ter informatie: ESP is beschikbaar op de dCi 110 4x4 en 4x2 en zal beschikbaar worden op overige motoren vanaf het voorjaar 2011.