ANWB vindt Dacia Duster gevaarlijk

• Mathijs

Zie onderstaande link.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/7335323/__ANWB_vindt_Dacia_Duster_gevaarlijk__.html?sn=autovisie_nieuws

Kopieër deze link in de browser!

Gelukkig geven Autovisie, de Duitse ADAC en nog andere media positiever commentaar.

• ger 52

Moeten de Duster rijders ESP eisen?

Toen ik mij Duster bestelde kreeg ik te horen dat ESP alleen voor 295 euro te koop was bij de vierwielmodellen!!

Volgend jaar ESP leverbaar op alle modellen

ANWB vindt Dacia Duster gevaarlijk

den haag - De voorwielaangedreven versie van de met veel enthousiasme ontvangen Dacia Duster wordt in een test van het ANWB-blad Autokampioen als ‘gevaarlijk’ omschreven. Bij een uitwijkproef met een snelheid van 65 km/u kwam de auto met twee wielen los van de grond. Dacia-eigenaar Renault is over de zaak geïnformeerd en vindt desondanks dat de Duster veilig genoeg is

.

Het voorval doet denken aan eerdere test met auto's die een nogal hoge opbouw hebben en níet zijn voorzien van elektronische stabiliteitscontrole (ESP). Voor de Duster wordt zo'n extra veiligheidssysteem alleen als optie geleverd op de duurste dieselversies, op de andere uitvoeringen niet.

De ANWB constateert dat het gedrag alleen bij de vóórwielaangedreven Duster optreedt, de versie met vierwielaandrijving heeft een andere achterwielophanging, die iets soepeler is gedempt en langere veerwegen heeft. Daarmee wordt langer wegcontact behouden.

Renault/Dacia heeft op de kwestie gereageerd met de toezegging om ook op de overige versies van de Duster een ESP-systeem als optie (€395) aan te gaan bieden. Dat kan echter pas volgend voorjaar worden gerealiseerd. Het merk stelt zich echter op het standpunt dat ,,de Duster ook zonder ESP geheel veilig is, geen enkel risico tot kantelen toont en de afgelopen maanden bij andere media verschillende uitwijktesten succesvol heeft doorstaan, waaronder de Duitse ADAC-test.''

Autovisie magazine heeft de voorwielaangedreven Dacia Duster ook op de testbaan in Lelystad aan een uitwijktest onderworpen en daarbij absoluut geen kantelneigingen kunnen bespeuren.

• ger 52

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/archief,/2010/augustus/Dacia-Duster.html

zie ook bovenstaande site

• ger 52

Dacia Duster krijgt volgend jaar ESP

De Dacia Duster met voorwielaandrijving blijkt gevaarlijk te kunnen reageren tijdens een uitwijkmanoeuvre, zo blijkt uit een test van Autokampioen.

We onderwerpen de Duster als onderdeel van een uitgebreid testprogramma, aan een uitwijkproef. We voeren deze proef bij alle geteste auto’s uit en de meeste komen er vrijwel probleemloos doorheen. Zeker als de auto’s elektronische stabiliteitscontrole (ESP) hebben zijn ze goed controleerbaar en tillen ze hooguit een achterwiel op. Tot onze schrik blijkt de voorwielaangedreven Duster zonder ESP bij 65 km/h lastig in bedwang te houden.

Kijk hier naar de exclusieve beelden van onze test met de Dacia Duster:

Direct na de test neemt Autokampioen contact op met Dacia-importeur Renault Nederland, die de resultaten doorspeelt aan het hoofdkwartier in Parijs. Een paar dagen later wordt onder het toeziend oog van technische experts van Renault/Dacia de uitwijkproef herhaald. Deze keer hebben we niet alleen een voorwielaangedreven Duster, maar ook een 4x4 tot onze beschikking.

Los van de grond

Bij die laatste komt tijdens de uitwijkmanoeuvre slechts één achterwiel van de grond. Dit zien we wel vaker en heeft geen enkele invloed op de stabiliteit van de auto. Een ander verhaal wordt het als we dezelfde proef – opnieuw met 65 km/h – doen met voorwielaangedreven Duster. Die breekt scherp uit en is dan bijna niet te beheersen. De binnenste wielen komen ver los van de grond en de Duster lijkt zelfs even om te vallen. Bij het weer horizontaal komen slaat de Duster zó hard terug dat de achterbumper het wegdek raakt en een behoorlijke beschadiging oploopt.

Minder heftig

Een aantal weken later doen we op verzoek van Renault/Dacia dezelfde test nogmaals met zowel de 4x4 als de voorwielaandrijver. De 4x4 levert zoals verwacht geen problemen op. Maar de voorwielaandrijver zonder ESP (precies dezelfde auto als de vorige keren) heeft opnieuw grote moeite met de manoeuvre. De kegels vliegen in het rond en bij 65 km/h komen de binnenste wielen weer helemaal los van het asfalt. Maar het is duidelijk veel minder heftig dan bij onze vorige poging. We denken dat de temperatuur van het asfalt op deze snikhete middag daar wellicht mee te maken heeft.

Potentieel gevaarlijk

Na de derde serie uitwijkproeven die we met de Duster hebben gedaan, kunnen we niet anders dan concluderen dat de voorwielaangedreven Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is. We begrijpen dan ook niet waarom ESP alleen op de allerduurste versie leverbaar is. Op dit moment althans. Want Renault laat ons weten dat de Duster vanaf maart volgend jaar in alle motoriseringen leverbaar wordt met ESP. En met rollover protection. Dat laatste is een systeem dat ingrijpt als de auto in een bocht dreigt om te vallen.

Reactie Renault

De officiële reactie van Renault luidt: ‘het onderstel van de Dacia Duster is zodanig ontwikkeld dat het ook zonder ESP geheel veilig is. De Duster 4x2 en 4x4 hebben reeds op succesvolle wijze de verschillende uitwijktesten doorstaan die bestaan in de automobielindustrie (Glenning test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). In het geval van de smalle uitwijktest van de Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65 km/h, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen. Ter informatie: ESP is beschikbaar op de dCi 110 4x4 en 4x2 en zal beschikbaar worden op overige motoren vanaf het voorjaar 2011.

• riencom

Ik kan mijn duster 4x2 volgende week op halen.

Kan ESP alsnog worden ingebouwd of is dit niet mogelijk.

En kan je dat alsnog eisen.

Gr,Rien

• Mathijs

Zie ook “is Duster de Roemeense Landwind”.

• frank

weet je wie gevaarlijk is de anwb laat die eerst eens zorgen dat ze doen waar ze voor zijn gekomen goede service geven onderweg en beste dacia mensen lees eens het verslag van allard kalf een ervaren coureur op rtl gp die denkt er ff anders over de man die de test uitvoerd dus laat je niet gek maken de duster word teveel verkocht en word zo d egrond ingeboord misschien wel in opdracht van de grote merken die ook zo'n auto hebben ik wacht in spanning op mijn duster en kan niet vlug genoeg komen ik heb ook een testrit gehad met d eduster en gelooof me heb vele kuren uitgehaald ook met bochten en hard rond rotondes en hij blijft gewoon netjes op d eweg en was ook een 4x2

• Opa van Benjamin

In mijn werkzame leven (nu met VUT) heb ik heel wat kilometertjes gereden.

Helaas ook veel ongevallen gezien. ooit heb ik zelfs een gewone personen auto met een snelheid van 50 km per uur in een bocht over de kop zien gaan. Heel veel vrachtwagen tegengekomen die in een bocht waren omgevallen.

In principe krijg je elke wagen in een looping tenzij je stil staat.

Vele testrijders vinden de Dacia Duster4x2 een prettige auto die waar voor zijn geld biedt. Slechts onze eigen auto club heeft kennelijk andere opvattingen over veiligheid. De opgestoken wijsvinger moet ons allen waarschuwen.

Mogelijk vindt de ANWB het niet prettig dat Dacia rijders geen lid worden van de Wegenwacht.

Natuurlijk had ik ESP genomen als het beschikbaar was. Alles wat ten goede komt aan veiligheid hoort thuis in elke auto. Maar ik voel mij in mijn Duster 4x2 net zo veilig als in elke andere goede auto. Mij gek maken zal de ANWB niet lukken.

O ja, bij gewoon rijgedrag is deze Dacia bijzonder veilig.

Sterkte gewenst aan alle angsthazen.

• HenkM

Het is immers een wielrijdersbond (ze vonden de kilometerheffing toch ook prima???) ;)

• remcora

Dat is nu weer eens een flauwe reactie. De anwb test volop en maakt in dit geval eens een auto mee die niet volledig goed ontworpen is. So What, aanpassen is dan nodig. Dan is afgeven op de anwb niet reeel. Evenals Mercedes indertijd is de auto ws. niet goed uitontwikkeld.