ANWB vindt Dacia Duster gevaarlijk

• remcora

volgens de adac-test was die auto wel optioneel uitgerust met esp. Ik blijf het raar vinden dat bij 65 uur een auto dit gedrag kan vertonen. Zo hard is het niet en in de bebouwde kom kan je flink moeten uitwijken. In veel steden zijn er 70km wegen. Een andere veerafstelling doet ook wonderen. Er komt vast snel een aanpassing.

• wimpie

Zo héél zachies aan gaat het nu toch gebeuren, net als vroeger met Skoda, iedereen maar zeuren en afkeuren zodat daar ook alle nieuwe techniek ingebouwd ging worden, met als resultaat dat de prijs van de Skoda gelijk is geworden aan welk ander gemiddeld merk, als dat het,gaat worden stap ik van Dacia af en ga weer Opel rijden, wél met ESP maar ook die heb ik eens op z,n kant gehad.

• suzuki

Duitsland teste zover ik weet ook nogeens met 90 kmh ,ik denk dat het overtrokken is net als de vermelding dat de auto bij het terug komen zohard neerkwam dat de bumper het asvalt raakte ,raar dat dat nergens op het filmpje te zien is terwijl dat pas extra sensatie zou zijn opm onveiligheid aan te tonen.

Aan de hele film zie ik niets dat lijkt op potentieel omslaan overhellen oke maar niet meer dan een graad of 20.

• Petervd

Ga nu toch die waarschuwingsticker op de zonneklep (auto op 2 wielen) in een ander daglicht zien.

• Idéfix

De ANWB testers zijn volstrekt onkundige mensen, die misschien van fietsen verstand hebben (Alg Nederl. WIELRIJDERS Bond) maar zeker niet van auto's.

Zijn jullie nu al het verhaal van de Logan vergeten?? Deze faalde ook gigantisch bij de Duitse eland-test; Toen bleek echter dat de test-auto een kapotte band/velg had. Er werd gezegd dat dit met opzet was gedaan, ingegeven door de Duitse autolobby, welke doodsbang is voor een merk als Dacia. VW/Opel/Ford kunnen een merk als Dacia missen als kiespijn op hun markt! Thans zijn de Dacias in Duitsland niet aan te slepen.

• dominic

Ik hoop dat iedereen hier die net een nieuwe duster heeft besteld nooit hoeft uit te wijken voor een overstekend kind! Laat staan uitwijken voor een ongeval op de snelweg. Want wat doe je dan: je geeft een ruk aan het stuur om een anders - of eigen - leven te redden! Of kijkt u eerst op uw snelheidsmeter?

Stoere praat hoor hier van mannen met 800 jaar rijervaring op vier en tevens twee wielen maar ik hoop ze niet tegen te komen in het verkeer. Ik vind de beelden heftig genoeg! Als dit 65 kilometer is wat doet die wagen dan bij 80 of 100? Voor mij geen duster meer. Anwb ga zo door!

• cvv

Beste dominic….

Heb jij je wel eens afgevraagd, dat als je moet uitwijken voor een kind, en je rijd 65 km/u of meer… wat is hier fout?

cvv

• hoeijenbos

Ik denk dat sommigen toch een beetje daciablind zijn.

De anwb heeft de duster 3 x getest en 3x loopt het goed af.

Als dacia rijder zou ik er gewoon rekening mee houden dat het kan gebeuren.

Om nu meteen te verklaren dat ze bij de anwb geen verstand van auto s hebben is wel erg kort door de bocht.

Hoop as vrijdag mijn sandero te krijgen en er veel plezier van te hebben.

Maar als er min punten zijn zal ik ze gewoon kenbaar maken.

Laten we niet blind zijn, er zijn meer goede auto s dan dacia.

gr van een nieuwe dacia rijder

Kees

• DerRudy

ESP/ABS ik had ik mijn vorige twee auto,s ook niet zitten, en eigenlijk moest ik beter weten met mijn voorlaatste busje werd ik tijdens het invoegen op de A2 licht aangetikt (door diegene die achter mij op de invoegstrook reed).

Door een enthousiaste stuurcorrectie van mij ging het busje een aantal keren over de kop en werd ik wakker in het ziekenhuis met een slangetje in mijn neus.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen : had ESP dit kunnen voorkomen?

Misschien , wat meer verkeersinzicht van diegene die mij van achteren had dit ZEKER WEL kunnen voorkomen.

Moraal van dit verhaal: je kan je voertuig misschien in ideale omstandigheden goed beheersen, en met ESP nog beter maar je bent niet alleen op de weg en alle hulpmiddelen zijn welkom.

Mgr

Ruud

• Joop

ANWB kan inderdaad niet rijden. Als er 65 km/u wordt gereden bevinden we ons in bijna geheel Europa en waarschijnlijk daarbuiten NIET meer in de bebouwde kom. Dus tussen auto's overstekende kinderen komen dan (bijna) niet voor. We rijden dus op een buitenweg en dan kun je te maken hebben met plotseling uit het niets komende dieren zoals herten, elanden e.d. Dergelijke dieren hebben geen benul en kennen maar een stand en dat is vooruit. Je moet dus behoorlijk op je achterhoofd zijn gevallen om dan een uitwijkmanoeuvre te maken die VOOR langs gaat in de looprichting van die dieren. In dergelijke gevallen is het beter om ACHTER langs te gaan. Uiteraard gas loslaten, lagere versnelling inschakelen (dat remt nog weer effe beter) en remmen. Verder is het altijd goed om te anticiperen en ver vooruit te kijken. En dan nog wat, haaks op de rijrichting overstekend wild heb ik nog niet meegemaakt, wel overstekend wild die vanuit de dode hoek komt, ze lopen dan ongeveer 45 graden schuin naar voren langs. Het scheelt enorm met welke kleur auto je rijd. Een witte auto zal namelijk hier nooit mee te maken krijgen omdat voor dit soort wild de kleur wit de schrik kleur is. De spiegel van een Ree is niet voor niets wit.