De ANWB zegt niet anders dan te kunnen concluderen dat de voorwiel aangedreven Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is.
Enkele jaren geleden heeft de ANWB de Chinesche Landwind onder de loep genomen:
Volgens een botstest, uitgevoerd door de ANWB is de Landwind SUV uiterst onveilig. Een bestuurder zou een botsing bij 65 km p/u niet overleven en bovendien is de auto te sterk vervuilend, meldt Nu.nl.
Importeur Peter Bijvelds zegt in een reactie voor Radio 1 Journaal hierover dat hij zelf ook testen heeft laten uitvoeren die een ‘heel ander resultaat’ laten zien. Hij acht de testresultaten ‘overtrokken’. Hij zegt echter dat als definitief vast komt te staan dat er mankementen zijn, hij ‘direct actie zal ondernemen om de problemen op te lossen’.
Resultaat was dat alle Landwinden van de markt zijn gehaald en voor een prikkie werden verkocht aan de toenmalige Ceres conbtainerterminal in Amsterdam.
De reactie van Renault, “ om volgend jaar EPS op alle modellen aan te bieden” heb je als huidige Duster rijder, die er van uit mocht gaan dat hij een veilige auto zou kopen helemaal niets aan. Ik ga, op basis van de bevindingen van de ANWB eisen dat, in ieder geval de aan mij geleverde Duster alsnog wordt voorzien van EPS.
Bij voldoende belangstelling wil ik wel een modelbrief maken.