is duster de Roemeense Landwind?

  • adrie van hoorn

    Worden we straks niet uitgelachen, net zoals bij de kantel Benz van enkele jaren geleden, nu onze eigen ANWB de Duster als onveilige auto heeft aangemerkt. Komen wij als Duster rijders in actie om de reeds geleverde auto's alsnog te voorzien van EPS? Kunnen we Renault, op voorhand aansprakelijk stellen voor alle gevolgen die als gevolg van een onveilige auto zouden kunnen ontstaan? De film van de ANWB liegt er immers niet om.

  • ger 52

    De ANWB zegt niet anders dan te kunnen concluderen dat de voorwiel aangedreven Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is.

    Enkele jaren geleden heeft de ANWB de Chinesche Landwind onder de loep genomen:

    Volgens een botstest, uitgevoerd door de ANWB is de Landwind SUV uiterst onveilig. Een bestuurder zou een botsing bij 65 km p/u niet overleven en bovendien is de auto te sterk vervuilend, meldt Nu.nl.

    Importeur Peter Bijvelds zegt in een reactie voor Radio 1 Journaal hierover dat hij zelf ook testen heeft laten uitvoeren die een ‘heel ander resultaat’ laten zien. Hij acht de testresultaten ‘overtrokken’. Hij zegt echter dat als definitief vast komt te staan dat er mankementen zijn, hij ‘direct actie zal ondernemen om de problemen op te lossen’.

    Resultaat was dat alle Landwinden van de markt zijn gehaald en voor een prikkie werden verkocht aan de toenmalige Ceres conbtainerterminal in Amsterdam.

    De reactie van Renault, “ om volgend jaar EPS op alle modellen aan te bieden” heb je als huidige Duster rijder, die er van uit mocht gaan dat hij een veilige auto zou kopen helemaal niets aan. Ik ga, op basis van de bevindingen van de ANWB eisen dat, in ieder geval de aan mij geleverde Duster alsnog wordt voorzien van EPS.

    Bij voldoende belangstelling wil ik wel een modelbrief maken.

  • HenkM

    Gezien de conclusie van vele andere test-organisaties wens ik je heel veel sterkte.

  • wimpie

    Even terug zien op al deze testen, is er één van ons die op zo,n achterlijke manier bochies maakt, ik dacht het toch van niet, en als je wél op deze manier rijdt hoop ik niet dat je bij mij in de buurt woont !!!!

  • HenkM

    Klopt wel wat je schrijft maar er zijn natuurlijk van die situaties waar je net effe anders reageert…

    Ik heb een paar vaardigheidstrainingen achter de rug en theorie is anders dan de praktijk.

    In een stress-situatie is de vraag of je reageert uit “instinct” of “gevoel”, de tijd die je hebt en de tijd die je neemt.

    Ik ben ervan overtuigd dat training helpt en ESP hier behoorlijk aan bijdraagt.

    Ik voel me (nu ik bijna 2000 km achter de rug heb) vooralsnog alles behalve onveilig in de Duster en ben nog zoekende naar de grens (doe ik altijd na aanschaf van een andere auto).

    De Duster voelt wat mij betreft wat stabieler en voorspelbaarder als de MCV (terwijl ik uitermate tevreden was over de MCV).

    OK, ik zou b.v. een Porsche, Aston Martin, Koenigsegg of Pagani Zonda beduidend stabieler vinden maar dat zit er niet in (€) en zijn voor mij niet praktisch.

    Handiger is je rijstijl aan te passen aan voertuig en situatie ofschoon je de laatste niet altijd kunt beïnvloeden.

    Als je je rijstijl aanpast aan ABS en ESP kan ik i.i.g. voorspellen dat het op enig moment geld of erger gaat kosten.

  • Mathijs

    Hallo Ger 52

    Het lijkt mij geen slecht idee om dit bij Renault te gaan eisen.

    Wanneer wij dit klaar kunnen krijgen heben wij een nog betere / veiligere auto, die ook straks bij inruil meer zal opbrengen.

    Ik ben benieuwd naar je modelbrief.

    Groetjes

  • riencom

    Hier slecht idee. Ook ik ben benieuwd naar de modelbrief.

    Gr, Rien

  • Zwad

    Hebben al de huidige en toekomstige eigenaars van een 4x2 er nog niet aangedacht om zich te verenigen en samen te reageren ? Eventueel een verbruikersorganisatie aan te spreken ?

    Zwad

  • ger 52

    Misschien een idee dit onder te brengen in de Dacia club. Over enkele jaren zal vanwege het ontbreken van EPS onverkoopbaar zijn omdat andere modellen wel ESP hebben. Hoewel we geen sneheidsmaniakken zijn kan het in de praktijk voorkomen dat bij een lage snelheid van 65 een uitwijk moeten maken met dramatische gevolgen. EPS dat hiervoor speciaal ontwikkeld is kan de auto beheersbaar houden.

    Zal in eerste instantie kontakt opnemen met de Dacia club, waar ik lid van schijnt te zijn of zij hier een coordinerende rol in willen spelen. Een brief, waar we Renault wijzen op de conclusie van de ANWB, de eventuele gevolgen die het kan hebben en dat we Renault hiervoor, op voorhand aansprakelijk stellen, zou een eerste aanzet kunnen zijn. De definitieve oplossing zit dat er een terugroepaktie komt zodat EPS in de reeds geleverde auto's kan worden ingebouwd. Dit is volgens mij eerder gebeurt met de baby Benz. Misschien ludieke aktie: sticker maken met tekst “let op deze Dacia heeft Geen EPS”.

  • ger 52

    http://www1.adac.de/Tests/Autotest/TETDaten/Autotest/AT4417_Dacia_Duster_dCi_110_FAP_Laur_ate_4x2.pdf

    Goh, die Duitsters oordelen toch weer anders……………………..