commentaar op Dacia.nl

  • Henkes

    Op de officiële Daciasite ( www.dacia.nl) staat nu ook -onder de blog “Dacia in de media” - het commentaar van Dacia over de uitslag van de test door de ANWB uitgevoerd.

    Tevens ziet u hier filmpjes van de slalom van de 4x2 en de 4x4. De verschillen betreffen niet alleen de uitvoering van de Duster maar ook een Daciatestrijder en de ANWB testrijder.

  • Vonk

    Goed om te zien, maar wat zegt dit? Het toont alleen aan dat de Dacia testrijder minder pionnen raakt dan de ANWB testrijder.

    Mij gaat erom dat bij een noodsituatie een impulsieve ruk aan het stuur de Duster de wielen van de grond krijgt bij een snelheid

    van 65 km/u en misschien zelfs gaat kantelen, al is dit niet aangetoond.

    Ik denk dat weinig automoblisten dezelfde vaardigheden als de Dacia testrijder heeft om een goede uitwijk manouvre te doen,

    Zou best een onderdeel van autorijlessen mogen zijn.

    Jammer dat Dacia pas besloten heeft om de Duster ook uit te rusten met ESP

    Nog een paar weekjes en ik krijg mijn Duster. Wachten duurt zo lang :(

  • ger 52

    Als “onervaren” automobilist, Ik rij ruim 40 jaar. Zou ik ook wel deze proef willen uitvoeren. Ooit een slipcursus gevolgd, zou je ieder jaar moeten herhalen, maar het gedrag van de auto hangt in de hoogste mate af van de berijder. ESP en hoe het allemaal mag heten, is slechts een hulpmiddel.

    In autoweek las je al dat de jongens van de ANWB “ net klaar waren met het testen van een werptent”. Het zal wel niet letterlijk zo bedoeld zijn, maar het zegt genoeg.

  • toine60

    Ik heb dan wel wat minder jaren rijervaring, maar heb nog nooit een “elandproef” hoeven uit te voeren. Het kantelgevaar dat door hulpmiddelen wordt tegengegaan heeft ook als nadeel dat je er op gaat rekenen, net als bij ABS, automatisch sperdifferentieel, anti-slipregeling, elektrische schakelsystemen. Het gaat er alleen voor zorgen dat wij als chauffeurs minder gevaar zijn op de weg, mits je rijd alsof je ze niet hebt. Ga je rijden op basis van “ik heb….. systemen” dan wordt het alleen maar een gevaar voor jezelf en je medeweggebruikers.

  • wimpie

    Het mooiste voorbeeld zie je de laatste jaren aan het verschijnsel winterbanden, héél veel idioten denken dat je daarmee gewoon harder dan hard kan rijden, en alle verbeteringen van de laatste jaren ten spijt, ik heb vroeger nooit zoveel auto,s na een ongeval open geknipt zien worden als de laatste jaren !!!

  • Idéfix

    mee eens.

    de ‘autotesters’ van de ANWB zijn een stel amateurs, die het verschil niet kennen tussen een fiets en een auto.

    En het is inderdaad zo dat zaken als ESP, ABS, ASR, Airbags etc een onjuist gevoel van veiligheid teweeg kunnen brengen bij mensen. Mensen gaan denken dat als hun auto al deze voorzieningen heeft, hun auto alle natuurwetten wel kan omzeilen door de techniek, en dus kunnen ze harder rijden…. Niets is minder waar.

    Autos zijn ook veel sneller geworden;

    Ik weet nog in de jaren zeventig dat een auto die 160kmh kon halen, toch al redelijk sportief was; Nu haalt ieder simpel dieseltje dat op zijn sloffen.

    200kmh was voor Porsches en Alpines weggelegd, nu haalt elke forsere middenklasser dat.

  • remcora

    ik zit toch met een grijns alles te lezen. Omdat een test niet positief uitvalt, is de anwb ineens een slechte testorganisatie. Wees nu eens objectief, de auto is minder stabiel bij deze test dan je zou hopen. Ik ben het er zeker mee eens dat alle extra veiligheden bij een aantal mensen het gevolg hebben dat ze dus anders gaan rijden. Er blijken inderdaad meer auto's betrokken te zijn bij ongelukken omdat mensen zich onkwetsbaar voelen en in de afgelopen winter heb ik mij verbaasd over de snelheden die met winterbanden worden gehaald. De eigen rijstijl bepaald een groot deel van de veiligheid.

    Blijft over dat een uitwijkmanouvre wel veilig moet worden uitgevoerd. Overigens heb ik deze zomer ook een auto zo'n beweging zien maken, simpel omdat het zwaartepunt was gewijzigd ivm een grote dakkoffer.

  • Zorro

    Een Range Rover met alle snufjes leg ik bij droog weer op 5 seconden op zijn dak.Niet tegen 65km/h maar al tegen 50 km/h.

  • ghostDusters

    remcora Schreef:

    ——————————————————-

    > ik zit toch met een grijns alles te lezen.

    nee hè , niet weer …………. , je vind het echt een vreselijke auto hè ???? , als het over de DUSTER gaat , ga je

    in de aanval ……. , maar dan ook alleen maar negatief , beetje jammer .

    Ik vind als nieuwe Daciarijder , dat je niet een nieuw model moet afzeiken , maar ook moet respecteren en blij

    moet zijn dat er weer nieuwe Dacia rijders komen .

    Ik weet het moderator , sorry ..een beetje off topic , maar ik vind het zo vreselijk flauw ( zachtjes uitgedrukt )

  • frank_

    @remcora: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal mee eens. Wel blijft een mooie auto om te zien (met een voor mij te kleine achterbak).