Ik heb hier wel een mening over. Ik vind dat er een goed, langdurig beleid moet worden ontworpen en uitgevoerd gericht op een verantwoorde mobiliteit. Auto's zijn noodzakelijk, maar vervuilend. Daarnaast moet er echt iets aan het milieu worden gedaan. Dus inderdaad stimuleren van milieuvriendelijkere auto's en verplichten van bepaalde technische voorzieningen en schonere brandstoffen. Mijns inziens zijn we de tijd voorbij dat we maar blijven aanrommelen. Ik vind het persoonlijk van de dolle dat er Porsches rondrijden als SUV, met motoren waar je een vrachtauto mee kan laten rijden. Het moet mogelijk zijn om beperkingen en technieken te introduceren, zonder dat je nu iedereen in een eenheidsworst laat rijden.
Ben ik nu een klimaatheilige, nee zeker niet maar wel realistisch. Een indiaans gezegde is: Je leent de wereld van je kinderen, dus daar kwam voor mij een ommekeer in mijn eigen milieugedrag. Concreet is dat rustig rijden, overbodige ritten vermijden en geen andere auto kopen dan dat ik werkelijk nodig heb. Het beperkt mij dus niet. Om die reden zal ik ook geen Duster kopen, los van het feit dat ik hem ook niet mooi vind.
Ik vind het dus belachelijk dat schonere auto's meer belasting gaan betalen. Dit is weer eens alleen naar de centen kijken. Er moet gewoon structureel beleid worden gevoerd. Overigens zal een auto nooit helemaal schoon zijn, maar je kan de vervuiling wel beperken of (bij electrische auto's) meer sturen.