Prijs parkeersensoren

  • petervd

    Ben op zoek naar een simpel parkeersensoren systeem. Uitvoering met 4 sensoren, schakelkastje en bieper. (Verschillende inbouwvoorbeelden te vinden op Dacia sites).

    Voor deze uitvoering kom ik verschillende fabrikaten met uiteenlopende prijzen tegen, bijv. de Signat SRS001 voor Euro 169,– en Conrad.nl/merk? bestel No. 855149-89 voor Euro 30,–.

    Levering en werking is ongeveer hetzelfde, idem uitvoering.

    Beiden werken met ultrasoon sensoren,die in de bumper geplaatst moeten worden. Hier zou de oorzaak van het prijsverschil in kunnen zitten i.v.m. met betere uitvoering tegen weer en wind e.d.

    Echter in de uitvoering van deze sensoren zie ik ook geen verschil.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen met de keuze of raad.

    Bedankt alvast.

  • Jubbels

    In maart heb ik op MCV parkeersensoren achter gemonteerd.

    Je moet wel de bumper eraf halen maar zo moeilijk is dat niet.

    Ik heb de uitvoering met display gekocht bij Conrad.

    Parkeersensor Bestelnr: 855160 - 89 vierde van boven.

    Nadat je de bumper eraf hebt gehaald kun je de gaten boren met de bijgeleverde gatenboor.

    Als je een trekhaak hebt moet je de 2 middelste sensoren 45 cm uit elkaar monteren, zo wordt de trekhaak niet gezien door de sensors.

    Zonder trekhaak kun je ze gelijk verdelen over de achterbumper.

    Dan de 4 sensordraden naar binnen voeren alsmede de voedingskabel welke aangesloten wordt aan de achteruitrijlamp en het massapunt rechts achter.

    Als je het rechter achterlicht verwijderd kun je ze zo naar boven hengelen. Het kastje voor de sensoren heb ik met de bijgeleverde tape achter de binnenbekleding met de bijgeleverde dubbelzijdige tape geplakt.

    De draad voor het display heb ik rechts boven de hemelbekleding naar voren gewerkt zodat hij uitkomt bij de binnenverlichting aan de voorkant. Even de deurrubbers naar onderen trekken, kom je er makkelijk bij.

    Het display heb ik met klittenband op de binnenspiegel vastgemaakt.

    Werkt perfect, display geeft de afstand aan tot het “opstakel” en links of rechts.

  • toine60

    Ik heb dezelfde parkeersensoren gekocht en geplaatst in de phase 2. Ik heb de bumper niet verwijderd, maar aan de onderzijde de schroeven eruitgehaald, de klemmen geopend en zo de draden naar de reschterzijde gebracht. Daar via het bestaande gat (rubber verwijderen) naar boven gehengeld met een lasdraad en naar de achterzijde van de wielkast gebracht. Daar zit de centrale kast met de tape vastgeplakt. Massa heb ik gepakt van de achterverlichting. Om de draden de cabine in te krijgen heb ik een 8 mm gat geboord in hetplaatwerk waar de krik geplaatst is. De rest achter de bekleding weggewerkt tot vlak bij de centrale kast. De display heb ik in de loze ruimte net voor (rijrichting is voor) de bekerhouders geplakt. Zelfs met trekhaak werkt het perfect. De sensoren geven 0 aan als de trekhaak ongeveer 10 cm van de muur staan. De sensoren kun je niet schilderen. Wil je dat dan moet je ze vervangen door een duurdere soort 856343 - 89 . Ik had ze geverfd en kreeg allerlei foutmeldingen. Sensoren vervangen en de problemen zijn over.

  • uul

    Zelfs voor de Sandero zijn er parkeersensoren van het merk: MetaSystem.

    sr2 targa. Prijs: 149Eur inc montage..

    De achterkentekenplaat wordt vervangen en aan weerszijde zitten twee sensoren. Het werkt uitstekend

    Ik heb ze gekocht bij: Le Car Automotive in Ridderkerk.

  • tonnie

    dit gevonden

    http://www.carelectro.nl/parkeersensoren-draadloos-p-295.html?page=2&osCsid=c9c6250399aa3b9c28ca50125194ae0c

  • uul

    Zien er goed uit Tonnie, echt waar en niet duur(tu)

  • Avaka

    Gisteren het door Jubbels aangeprezen setje binnen gekregen. De 855160 van Conrad voor nog geen 4 tientjes.

    Vanochtend even een testopstelling gemaakt. Heb een metalen spuitbus gebruikt als trekhaak simulator. Het geheel werkt prima. De afstands meting is zelfs zeer nauwkeurig. 1.20 meter afstand is daadwerkelijk 120cm tov de sensoren. De afstand tussen de sensoren vanuit het midden is 22cm. De afstand tussen de middelste en de buitenste sensor is 34 cm. Ook schuin vanaf de zijkant worden obstakels gezien. De LED indicators reageren vanaf 2 meter tot ‘nul’ in stappen van 10cm. Met behulp van een houten balk heb ik een paaltje gesimuleerd. Ook die werd gezien, zij het niet helemaal vanaf 2 meter maar iets later, ongeveer vanaf anderhalve meter. Het apparaat heeft een duidelijke piep (die je uit kunt zetten). Het lijkt erop dat dit een goede koop is.

    Nu nog even mooi weer afwachten om de boel daadwerkelijk in te bouwen. :)

  • HenkM

    Nog effe en hetzelfde setje wordt op een Duster gemonteerd.

  • Avaka

    Nou ze zitten erop hoor! Vandaag was het immers een fraaie dag om lekker te klussen.

    In de postings hierboven is al genoeg uitleg gegeven hoe en wat dus een beknopt verslagje:

    De middelste sensoren zitten 22cm uit het midden. De buitenste daar weer 34cm vanaf. De bumper hoeft er niet af, met een beetje gefriemel en het loshalen van enkele schroeven onder de bumper kom je er ook. De bedrading trek je naar de rechter kant (daar waar het achteruitrij licht zit). Het achterlicht moet je losdraaien dmv de 2 kunststof schroeven. Nu kan je zien wat de bedoeling is. Onder het achterlicht zit een rubberen afwater stopje. Hier kan je mooi de bedrading naar binnen voeren. (Even met een stukje installatie draad naar boven hengelen). Dit gat moet je niet dicht maken omdat hier condens en eventueel regenwater via weg moet lopen. Zelf heb ik een beetje siliconenkit gebruikt om de boel een beetje te fixeren. Het gat is dus niet dicht (lijkt alleen maar zo op de foto).

    De voeding van het geheel heb ik rechtstreeks afgetapt van het achterlicht. De rose/zacht oranje draad is de plus, de zwarte is de massa. (Deze zitten in het midden op de stekker). Ik heb er ook nog een zekering tussen gezet. Om binnen de auto te komen heb ik een gat geboord van 16mm. Dit boorgat heb ik met zinkspray van 2 kanten ingespoten. Middels een sneetje door de bekleding heb ik de bekabeling verder naar binnen gevoerd. De bekabeling zelf heb ik met tape tot een kabelboom gemaakt. Het controle kastje zit bij mij onder de afdekking van de wielkast. Het past (bijna) precies.

    De overtollige lengte van de bedrading heb ik ook onder deze afdekking verstopt. Je ziet er niks van.

    Het display heb ik net als Jubbels boven óp de binnenspiegel geplaatst. Dit is volgens mij de beste plek omdat je dan je ogen automatisch richt op het display.

    Om het display goed vast te plakken heb ik een deel van de plakstrook (uit het midden) weggesneden. De binnen spiegel loopt een een beetje bol, vandaar.

    Om de boel te testen ben ik naar een tankstation hier op de hoek gereden. Hier staan een paar stalen containers. Het werkt perfect. Het is wel zaak om langzaam achteruit te rijden. Het systeem reageert accuraat maar heeft wel ‘tijd nodig’.

  • DirkW

    Netjes! Gefeliciteerd :)-D

    Parkeersensoren is het enige wat nog op mijn verlanglijstje staat voor m'n MCV. Ik heb al zitten kijken naar de prijzen bij het laten inbouwen. Dan kom je toch al gauw op EUR 400. Ik ben handig genoeg met electronica, maar ik zie wel op tegen het demonteren van de bumper. Nu lees ik dat dat niet per sé hoeft. Geldt dat ook voor de MCV phase 2 dat je weet?

    Dirk