Inrijden Duster nodig?

  • Geinponem

    Vandaag kreeg ik een belletje van mijn dealer dat ik volgende week mijn Duster kan komen ophalen(:D. Nu lees ik op verschillende sites dat het nodig is om de Duster rustig ‘in te rijden’. Nu vraag ik mij af of dit klopt. In mijn omgeving krijg ik veel te horen dat je nieuwe auto's tegenwoordig ‘toch niet meer hoeft in te rijden’. Nu kan ik mij voorstellen dat dit voor de Dacia's wel nodig is: daarin worden tenslotte niet de allernieuwste Renaultmoters gebruikt. Dus misschien moet zo'n iets ‘oudere’ moter nog wel ingereden worden (?). Aan de andere kant heb ik mijn Opel Corsa destijds (7 jaar geleden) ook nooit ‘in hoeven rijden’.

    Natuurlijk vraag ik mijn dealer er ook nog wel naar. Maar ik ben erg benieuwd wat andere Dusterrijders van hun dealer hebben gehoord betreffende het inrijden. Vooral ook omdat wij volgend weekend toevallig al hadden gepland naar Euro Disney te gaan. Misschien is dat dan niet helemaal handig met de Duster.

  • HenkM

    In het instructieboekje staan de criteria voor inrijden, ongeacht wat mensen zeggen: gewoon doen!!

  • Geinponem

    Okay…

    Kan je ook prijsgeven WAT er dan instaat?

  • Avaka

    Juist vooral wél naar Disney rijden met je nieuwe Duster.

    Strikt genomen is inrijden niet meer nodig. Met de hedendaagse technieken en de precisie daarvan hoeft dat eigenlijk niet meer.

    Daarentegen moet je met je nieuwe auto ook niet gaan blazen als een gek. Dat doe je sowieso niet natuurlijk, dat snap ik ook wel.

    Gewoon rustig rijden. Normaal gas geven, op tijd schakelen (dus niet joelen met de motor) en normale snelheden aanhouden ( 80, 100, 120 ).

    Dit een paar duizend kilometer volhouden en er is niks aan de hand.

    Na die ‘rustige periode’ heb je de auto goed leren kennen en aanvoelen, weet je wat de motor kan, voel je het stuur goed aan, enz.

    Als je dan een keer wilt gaan kijken hoe hard die kan, dan kan je dat met een gerust hart doen. Wel uitkijken voor de politie! :)

  • Morris

    In het vakblad voor garages, Auto- en Motor Techniek (ATM), heeft een paar jaar geleden een item over het inrijden van auto's (motoren) gestaan. Hierbij ging het over nut en noodzaak. Ook werd toen de vraag al gesteld of dit bij de huidige stand van de techniek nog wel nodig zou zijn.

    Ook wil ik nog refereren aan een artikel in hetzelfde blad, maar dan uit 1987, waarin ook toen deze vraag gesteld werd en waarop later dat jaar met een drietal auto's -het betrof Honda Civics- proefondervindelijk het nut en noodzaak van inrijden werd vastgesteld. ook toen speelde de discussie al of inrijden -nog- wel noodzakelijk zou zijn.

    Hierbij werd met het 1e voertuig:

    Conform het instructieboekje wat bij de auto werd geleverd gedurende de eerste 1000km niet te hard rijden.

    Het 2e voertuig:

    Hierbij werd tot 2500 km de instructie gegeven het toerental niet boven de 4000 toeren te laten komen.

    Het 3e voertuig.

    Hierbij werd tot 5000 km de restricties gegeven om de motor wisselend te belasten, niet verder dan tot 3000 toeren door te trekken en daarna over te schakelen. Met wisselende snelhden te rijden, niet te hard te remmen etc.

    Nadien werden de motoren gedemonteerd en bekeken op sporen. Daarbij werd vastgesteld dat in het eerste geval er overduidelijke sporen op de cilinderwanden aanwezig waren. Daarbij werd ook gezegd dat het op deze wijze veder belasten van de motor deze geen lang leven beschoren zou zijn en zou gaan leiden tot overmatig olievebruik.

    Bij de tweede waren lichte slijtage sporen te zien.

    Bij de derde slechts een paar oppervlakige krasjes.

    De conclusie was dat het instructieboekje niet gevolgd zou moeten worden maar een degelijk advies van de verkoper maar nog beter van de chef monteur!

    Deze zou door zijn deskundigheid beter in staat zijn de koper te informeren over de gebreken die zouden kunnen ontstaan door een te hoge belasting van de motor gedurende het inrijtraject. Daarnaast werd ook nog beschreven dat het niet alleen gaat om de slijtage van zuigers en cilinders maar om de totale belasting en slijage van alle draaiende delen. Denk daarbij dan ook aan de (wiel)lagers e.d. Ook remmen en banden moeten tijdens het inrijden niet tezwaar worden belast. Ook remmen moeten ‘inslijten’.

    In een ander lijntje zag ik laatst de opmerking staan dat het inrijden van de motor helemaal niet nodig zou zijn omdat dit in de fabriek al zou zijn gebeurd. Niets is minden waar! In de fabriek wordt de motor alleen op de testbank gezet om te kijken of alles naar behoren werkt en het opgegeven vermogen ook wordt gehaald.

    In de AMT van een paar jaren geleden werd nog steeds gesteld dat inrijden nog steeds nut heeft ook al zijn de tolerantsies van de motor wel veel beter dan pakweg 20 jaar geleden.

    Conclusie: Ja, inrijden heeft zin! Het voorkomt overmatige slijtage wat later tot reparaties zou kunnen leiden.

  • HenkM

    (tu) (noem mij maar ouderwets, baat het niet dan schaad het niet).

    Het (te) zwaar belasten bij een (te) laag toerental is ook slecht voor het blok.

  • Avaka

    We zijn het dus eens?

  • Bassie

    Ik heb mijn duster nu een maand en heb nu ongeveer 3600km op de teller staan. Na een week ben ik op vakantie naar de ardennen gegaan. Ik moet zeggen dat ik gemerkt heb dat de eerste 1000km het blok nog niet zo soepel liep. Daardoor ging ik automatisch toch rustiger rijden dan normaal. Nu rijdt hij heerlijk. Afgelopen week in Duitsland even geprobeerd hoe hard het gaat. Dat was 165km/h op de tomtom. De teller stond op 170. Al wordt hij dan wel heel licht. Daar is hij duidelijk niet voor gemaakt. Tot 140 rijdt het echt geweldig. Ik ben er helemaal blij mee.

    Dus voor wat betreft het inrijden. Ik heb dat automatisch gedaan en niet bewust. Je merkt vanzelf dat het blok beter gaat lopen.

  • GJ

    Je moet inderdaad de auto inrijden, maar als je je in Nederland gewoon aan de verkeersregels (lees: maximumsnelheid) houdt, hoef je verder niks bijzonders te doen.