In het vakblad voor garages, Auto- en Motor Techniek (ATM), heeft een paar jaar geleden een item over het inrijden van auto's (motoren) gestaan. Hierbij ging het over nut en noodzaak. Ook werd toen de vraag al gesteld of dit bij de huidige stand van de techniek nog wel nodig zou zijn.
Ook wil ik nog refereren aan een artikel in hetzelfde blad, maar dan uit 1987, waarin ook toen deze vraag gesteld werd en waarop later dat jaar met een drietal auto's -het betrof Honda Civics- proefondervindelijk het nut en noodzaak van inrijden werd vastgesteld. ook toen speelde de discussie al of inrijden -nog- wel noodzakelijk zou zijn.
Hierbij werd met het 1e voertuig:
Conform het instructieboekje wat bij de auto werd geleverd gedurende de eerste 1000km niet te hard rijden.
Het 2e voertuig:
Hierbij werd tot 2500 km de instructie gegeven het toerental niet boven de 4000 toeren te laten komen.
Het 3e voertuig.
Hierbij werd tot 5000 km de restricties gegeven om de motor wisselend te belasten, niet verder dan tot 3000 toeren door te trekken en daarna over te schakelen. Met wisselende snelhden te rijden, niet te hard te remmen etc.
Nadien werden de motoren gedemonteerd en bekeken op sporen. Daarbij werd vastgesteld dat in het eerste geval er overduidelijke sporen op de cilinderwanden aanwezig waren. Daarbij werd ook gezegd dat het op deze wijze veder belasten van de motor deze geen lang leven beschoren zou zijn en zou gaan leiden tot overmatig olievebruik.
Bij de tweede waren lichte slijtage sporen te zien.
Bij de derde slechts een paar oppervlakige krasjes.
De conclusie was dat het instructieboekje niet gevolgd zou moeten worden maar een degelijk advies van de verkoper maar nog beter van de chef monteur!
Deze zou door zijn deskundigheid beter in staat zijn de koper te informeren over de gebreken die zouden kunnen ontstaan door een te hoge belasting van de motor gedurende het inrijtraject. Daarnaast werd ook nog beschreven dat het niet alleen gaat om de slijtage van zuigers en cilinders maar om de totale belasting en slijage van alle draaiende delen. Denk daarbij dan ook aan de (wiel)lagers e.d. Ook remmen en banden moeten tijdens het inrijden niet tezwaar worden belast. Ook remmen moeten ‘inslijten’.
In een ander lijntje zag ik laatst de opmerking staan dat het inrijden van de motor helemaal niet nodig zou zijn omdat dit in de fabriek al zou zijn gebeurd. Niets is minden waar! In de fabriek wordt de motor alleen op de testbank gezet om te kijken of alles naar behoren werkt en het opgegeven vermogen ook wordt gehaald.
In de AMT van een paar jaren geleden werd nog steeds gesteld dat inrijden nog steeds nut heeft ook al zijn de tolerantsies van de motor wel veel beter dan pakweg 20 jaar geleden.
Conclusie: Ja, inrijden heeft zin! Het voorkomt overmatige slijtage wat later tot reparaties zou kunnen leiden.