duster - geweldige keus

• Peter van de Louw

We zijn de gelukkige bezitters van 2 Dusters Laureate in de kleuren Cajun en Zwart en we kunnen alleen maar zeggen dat we een goede keus hebben gemaakt.

Beiden zijn in de diesel uivoering die iets zwaarder had mogen zijn maar met een tuning chip merk je aanzienlijk veel verschil (desondanks gemmideld 1 : 18).

Lang getwijfeld (we hadden X5 en een Sportage) maar na het rijden van een Nissan Roque in Las Vegas (indentiek aan de Duster en de Renault - worden nl in deze landen onder een ander merk verkocht) zijn we over de streep gegaan.

Na aanleiding van de test uit de ANWB kan ik enkel zeggen dat ze nu eens sportief moeten zijn en de laatste testen uit duitsland moeten zenden waar 50 SUV (audi, bmw, mercedes etc) zijn getest op alle fronten en wie kwam als beste uit de bus ……jawel een suv die maar liefst 7 x voordeliger is als de mercedes en de andere duitse koeien jawel de Dacia Duster.

Uiteindelijk heeft iedereen zijn mening over de dacia en dat mag ook maar een verhaal in de trend van " je koopt voor € 18000 en na 1 jaar krijg je maar € 10000 terug is een verlies van € 8000 ok dat klopt maar als ik met een Mercedes ML van € 156000 uit de garage rijd krijg ik na maar leifst 1 uur maximaal € 110000 terug – is een verlies van € 46000 of tewel 2.8 Duster, moet ik nog doorgaan of …………… nee Dacia is een goede auto en de grootste vijanden zijn 1. war zouden de buren wel niet denken en 2. de concurrentie die nu moet toegeven dat ze de zaak altijd bedonderd hebben.

• ger 52

Ja, ben zelf ook tevreden bezitter van een Duster Laureate op benzine, maar de komende week op gas. Rijdt prima, zit goed, is goed afgeveerd. Enige kritiekpunt is de wat ongevoelige zompige koppeling, maar dat is ook een kwestie van wennen. Over de restwaarde maak ik mij nog geen zorgen. Ga zeker de garantieperiode van 5 jaar, onbezorgd uitrijden en dan zien we verder. In procenten is de afschrijving niet duidelijk, maar in centen wel. Al gaat hij naar de sloop heb je met dit aankoopbedrag sporgtgoedkoop gereden.

Het enigde dat mij stoort, en daar geeft Dacia zelf teveel voeding aan is de prijs. Het krijgt hierdoor een goedkoop image. Iemand die op goedkope schoenen loopt is hetzelfde als iemand die op slechte schoenen loopt.

Liever zou ik zien: “ Dacia: misschien wel veel teveel auto voor je geld”.

• GJ

Qua punt 1 in jouw stukje: Als je je druk maakt om wat de buren ervan vinden dan ben je zelf de grootste vijand…

Qua punt 2: beetje kort door de bocht. Als Dacia hun auto's op dezelfde manier zou afwerken als duurdere auto's, dan zouden ze net zo duur zijn. Dacia heeft bewust een keuze gemaakt om sober uitgevoerde auto;s te maken met goedkopere materialen dan de andere leveranciers. Dat wil niet zeggen dat de anderen de boel bedonderd hebben. Gezien de verkoopcijfers heeft het overgrote deel van de kopers behoefte aan de luxere afwerking van een auto.

• Zorro

Flauwekul GJ.Het enige verschil met Roemenië is dat arbeiders daar 1000 keer per maand minder verdienen dan hier in dezelfde sector.Wat luxe betreft vallen de ramen van een Audi TT naar beneden of ontgrendelen de deuren met mijn TV afstandsbediening, klasse,luxe mijn oren ja.Heb al genoeg meegemaakt met mijn Range Rover,nu wordt het prijs/kwaliteit dus Dacia en daar kan niemand naast kijken hoe lastiger andere merken daar ook van worden met hun levenslange garantie bv,bullshit ja.

.

• Rik

Zeker en vast is dit een geweldige keuze. De duster rijdt prima en verbruikt niet veel(diesel). De afwerking is mooi en lichtjes sober maar goed. De materialen die ze gebruiken vind je in ieder merk terug of denk je dat de plastieke prul die ze aan een mercedes gebruiken beter is.Vergeet het maar want dat komt allemaal van hetzelfde land!!!

• GJvdZ

Over flauwekul gesproken: 1000 keer per maand minder dan in West Europa. Was je ziek tijdens de rekenles op school. Je beweerd hier nl. dat een Roemeense arbeider voor zo'n 2 euro per maand werkt. Bovendien zijn loonkosten in een autofabriek slechts een klein deel van de kosten. Alle Renault onderdelen in een Dacia zijn net zo duur als voor een Renault. De prijsverschillen komen domweg door het kaal afwerken met zo goedkoop mogelijke materialen. Als je een Ford Focus op dezelfde manier afwerkt kom je ook ver onder de huidige prijs uit. Maar de meeste mensen hebben liever een wat mooiere afwerking, of ga je straks nog beweren dat al die mensen die duurdere auto's kopen dom zijn omdat ze jou mening niet delen?

• Zorro

Wordt toch eens wakker man!

• deruis/deruis@hotmail.nl

ook wij zijn nog elke dag blij met onze duster.

• frank

ook ik ben in mijn nopjes van de duster bijna geruisloos en een verbruik van 1 op 13 vandaag gehaald met een rit van 400 km en flink door gassen heb een benzine 2 wiel aandrijving laureate gewoon een top auto bevalt prima en zal hem zeker aan bevelen aan iedereen die een nieuwe auto wil kopen en over de eland test van anwb heb al heel wat proeven gedaan har dover een rotonde of door een bocht gewoon rots vast opp de weg kunnen veel merken nog van leren