Velgmaten Dacia Sandero Stepway

• LED-Lightning

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het voorbereiden op de winter (nu al) en ben dus op zoek naar complete wielen (velgen plus winterbanden) voor mijn Sandero Stepway.

Nou weet ik dat de velgmaten voor de Stepway de volgende zijn:

195/55 R16 Steek 4x100 Naaf 60.1

- Ik weet alleen niet wat de Breedte en de ET waarde van deze velg is, is er iemand die dit weet? Ik vraag dit omdat dit niet dezelfde velgmaat is als op de ‘gewone’ Sandero.

Natuurlijk zou ik voor de ‘wintervelgen’ ook de maat 185/65 R15 Steek 4x100 Naaf 60.1 kunnen nemen. Voor zover ik weet dient de ET waarde hier 43 te zijn. Ik denk alleen dat 16 inch velgen voor onder de Stepway mooier zouden zijn.

De maten van de velg/band die ik op het oog heb zijn:

195/55 R16 Steek 4x100 Naaf 60.1 Breedte 7J ET 40

- Voor zover ik kan zien zou dit moeten passen, wat denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Ruben

• Black

Hallo LED-Lightning, misschien heb je hier wat aan?

http://www.onlinecarshop.nl/content/nl/Velg-weetjes.html

Groet, Black

• LED-Lightning

Hoi Black,

Wat de maten betreft en wat het betekent - dat lukt wel, dat weet ik nog na een uitgebreide velgen-studie voor mijn vorige auto, evengoed bedankt voor je hulp.

Het gaat me vooral even wat de standaard maten zijn van de 16 inch velgen voor de Stepway, vooral gekeken naar de breedte (het aantal ‘j’) en de ET waarde (of ‘offset’), zodat ik hier zo dicht mogelijk bij in de buurt kan blijven met de nieuwe velgen.

• Black

Die maten kun je toch bij je eigen stepway opmeten?

Waarom wil je eigenlijk zo goed mogelijk bij de oude maat blijven?

Volgens mij kun je genoeg informatie vinden, eventueel met behulp van het opmeten, om een passende velg/band te vinden.

Zou ik op mijn blackline nieuwe velgen nemen dan zou ik voor wat groter (16“of 17”) en wat breder gaan. Eventueel in combinatie met een gewijzigde ET waarde, zodat het wiel iets meer naar buiten staat.

Meten is weten! ;)

• LED-Lightning

Dank je, Black

Ik ben er geen fan van om te veel te wijzigen aan de originele ‘setup’, want teveel afwijken van de standaardmaten kan overmatige slijtage aan bijvoorbeeld de lagers veroorzaken, vandaar dat ik dicht bij de originele afmetingen wil blijven (ik weet wel precies wat je bedoelt, want bij mijn vorige auto had ik er ook velgen op zitten die de auto maar zo breed mogelijk uit lieten zien ;) )

• LED-Lightning

Ik ben daarnet eens even onder de auto gaan liggen om te kijken. De maten lijken op de binnenkant van een spaak van de velgen te staan.

Dit was wat er stond voor zover ik kan zien:

61/2Jx16H2 436

Hieruit haal ik de breedte van de velg 6.5J, de velgmaat 16 inch, en dat de ET waarde waarschijnlijk 43.6 zal zijn. Waar de ‘H2’ voor staat weet ik niet. Het begint al wat duidelijker te worden!

• LED-Lightning

Nou, het valt allemaal niet mee. Ik wilde graag mijn velgen en banden online bestellen omdat ik dan goed kan kijken bij reviews en precies hetgene bij elkaar kan zoeken wat ik wil.

- Bij de ene shop hebben ze voor de Dacia Sandero wel de velg+band combinatie voor 15 inch stalen velgen, maar wordt een ET waarde van 50 opgegeven, dat is volgens mij veel te ver naar binnen

- Ze hebben dan wel velgen die geschikt zijn voor de Renault Megane met een ET waarde van 45, die komt dicht in de buurt van de gewenste ET van 43, maar daar zitten dan weer niet de juiste banden bij (voor de Megane hebben de banden andere afmetingen)

- Bij een andere shop claimen ze wel de juiste combinatie te hebben voor de Dacia Sandero, maar omdat de stalen velgen pas zijn toegevoegd aan het assortiment durven ze er ongeveer 100 Euro voor te vragen (!!!!) per stuk (normale prijs is ongeveer rond de 50 a 60 euro). Daar kan ik ook een mooi nieuw setje lichtmetaal voor kopen…

Een mogelijkheid zou zijn om bij de ene shop de Megane velgen te bestellen en bij de ander de banden. Dan kom ik nog steeds op een heel redelijke totaalprijs uit.

Maar dan zou ik alleen nog wielbouten moeten hebben die voor stalen velgen geschikt zijn, die wijken namelijk af van de bouten die voor lichtmetalen velgen zijn.

Is er iemand die weet waar ik wielbouten vandaan kan halen die voor stalen velgen voor de Dacia Sandero geschikt zijn?

• RichardMCV

Je zou voor de zekerheid die ET-waarde van 43,6 zelf nog even kunnen controleren, voordat je geheel de verkeerde velgen besteld….

op de volgende link: velgmaten kun je wel zien hoe je deze kunt meten..

De wielbouten kan in principe elke shop die velgen levert, ook leveren. Maar ook de dealer kan dit doen. Een paar bouten zullen toch wel niet zoveel geld kosten?

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Allanoon

Ik heb voor mijn Sandero 1.2 16V 4 stalen velgen buij de dealer besteld en geleverd gekregen.

6J velgen, 15 inch, steek 4x100 naafgat 60 en de ET waarde is 43 (staat ook in de op de auto geleverde velgen ingeslagen)

Ze waren maar een paar euro duurder dan wat ik op internet kon vonden en goedkoper dan KwikFit.

Nu weet ik zeker, dat het de juiste velgen zijn

• LED-Lightning

Klopt!

Ik heb nu de volgende velgen in bestelling:

15 inch Ace C873 ET 40 (lichtmetaal)

Banden:

185/65 R15

Inclusief fitting kit (bouten en eventuele centreerringen)

De ET waarde wijkt iets af van de standaard 43 (ze komen dus ietsje verder naar buiten), maar dat is slechts een heel kleine afwijking. Ik heb ze in Engeland besteld via eBay bij een shop waar ik voor mijn vorige auto ook al eens velgen+banden heb besteld. Ze worden dan kant-en-klaar gebalanceerd en al door de post bezorgd. Dit alles voor 399 pond.

Ik heb even getwijfeld of ik de 16 inch maat zou nemen, maar dan werden de banden meteen breder (195 ipv 185) en in de winter zijn smallere banden beter.