Verbruik Duster

  • Geinponem

    Ik heb mijn Duster pas een dag, maar (zoals ik elders in dit forum ook al opmerkte) ik maak er nu al een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Wat is echter de grens?

    In de folder staat dat mijn Duster-uitvoering 6,4/100 km kan halen. Meestal worden de waarden uit de folder in de praktijk echter niet gehaald. Of is er toch iemand die daarbij in de buurt komt? Oftewel: wie rijdt er het zuinigst?

    Hierbij de aftrap met mijn gegevens:

    Duster Laureate 4x2, benzine: 7,9/100 km (na 200 kilometer).

  • alfons

    hallo

    wij hebben sinds 2 weken een dacia duster 4x2 ( benzine)

    ons verbruik is nu op boordcomputer 7.0 / 100 km

    groet alfons

  • ghostDuster

    Hoi,

    Wij ( mijn vrouw ) hebben sinds 30 juli de Super Duster,

    inmiddels 3680 km , waarvan 2150 in de stad ( Den Haag ) en randgemeenten en

    1530 km grote weg .

    Ons verbruik is 8.9 /100 km , dat is niet goedkoop ….. , maar ik zeg regelmatig tegen m'n vrouw ,

    dat lukte je vroeger op de bromfiets ook ……….. je rijdt gewoon een beetje pittig .

  • Mathijs

    Ik was ook benieuwd naar het verbruik van de Duster 4x2.

    Net getankt 40,8 liter en gereden 560 km.

    Verbruik van 1 : 13,7 (7,3 / 100 km.)

    Wel, i.v.m. met het inrijden, nog “rustig” gereden.

    Wanneer het gemiddeld verbruik zal komen te liggen rond de 1 : 13, dan ben ik niet ontevreden.

    Verder alleen maar positief commentaar gekregen over de Duster.

  • filip

    dag,,ik heb een diesel,,,we zijn pas terug van frankrijk,,,we bebben in de bergen gezeten,,regional vaulcans of het centraal massief,,,ik verbruikte 5.5 liter / 100 of 1/18 ,,,ik vind dat prachtig,,ik heb nog maar 3150 KM,,, filip

  • Geinponem

    Afgelopen weekend naar Parijs geweest. Omdat ik er nog maar 500 km op had zitten heb ik de heenreis rustig aan gedaan: maximaal 100 tot 110 km/h op de snelweg.

    In Parijs stond de verbruiksteller op 7.8/100 km (bijna 1 op 13). Op de terugreis heb ik telkens de maximumsnelheid aangehouden: maximaal 120 tot 130 km/h. Na terugkomst stond het verbruik op 8.5/100 km. Ik heb de teller tussentijds niet gereset. Op de terugweg heb ik dus gemiddeld 9.2/100 km (bijna 1 op 11) gereden. Bij iets hogere snelheden loopt het verbruik dus snel op! Hopelijk trekt dit nog iets bij nadat de auto volledig is ingereden.

  • Morris

    Ik rij nu sinds begin juli in mijn Duster 1.6. Ik hou mijn benzineverbruik bij in een excel spreadsheet -meer hobby dan noodzaak-. Als ik moet tanken dan is het altijd helemaal vol en voer dan de hoeveelheid getankte benzine en het antal gereden kilometers in op het excelblad.

    Tot op heden - na ruim 2000 km - staat het gemiddelde verbuik 1 op 13,2 km/l.= 7,55 lt/100km. Nagenoeg gelijk aan de fabriekswaarde van Dacia (7,5 gemiddeld verbruik).

    Door dit te vergelijken met wat de verbruikstmeter in de auto aangeeft, blijkt dat deze iets pessimistiser. De afwijking is ongeveer 0,2 lt. Als dus de computer 7,5 lt gemiddeld aangeeft dan blijkt dit als je het berekend adhv getankte hoeveelheid en verreden kilometers dat je uitkomt op 7,3 lt per 100 km.

    Als ik dit vergelijk bij mijn vorige auto (Toyota Corolla) dan blijkt dat daar een negatieve aanwijzing wordt gegeven. Wellicht doen fabrikanten dit expres zodat de auto in werkelijkheid zuiniger rijdt dan de boordcomputer aangeeft en dat je dan optijd bij de pomp verschijnt.

    Soortgelijk is de aanwijzing van de snelheidsmeter. Deze geeft van fabriekswege een hogere snelheid aan dan in werkelijkheid wordt gereden. Hierdoor kan de fabrikant nmelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor gemaakte snelheidsovertredingen. Je moet dan ook oppassen als je andere banden/velgen onder een auto gaat zetten. Laat je dan door een deskundige adviseren! Een maatje grotere velg of een band met afwijkende hoogte/breedte kan zomaar resulteren in een verschil van 5 km/u (hoger of lager).

    N.B. Bij de standaard Duster (benzineuitvoering) is de werkelijke snelheid 95 km/u bij 100 km op de snelheidsmeter.

  • Morris

    NB. Snelheid gecontroleerd adhv aangegeven -werkelijke- snelheid van de TomTom.

  • remcora

    Dit is logisch. Ik las pas dat verhoging van de max. snelheid van 100 naar 120 ongeveer 20% meer kost aan gebruik. Zijn dus dure minuten. Ik heb zelf een mcv. Bij 90-100 rijdt hij ongeveer 6.3/6.5-100km. Bij 120-130 ongeveer 7.3. Scheelt dus. In de vakantie met een karretje bleef ik rond de 90 km hangen en toen zat ik zelfs op 5.8/100.

    De windweerstand neemt onevenredig toe.

  • Ger 52

    http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/attachments/Tabel_werkelijk_gebruik.pdf

    Op deze site zie je dat die zogenaamde schone en zuinige auto's helemaal niet zo zuinig zijn als ze roepen. Ze zijn allemaal BPM vrij en betalen geen wegenbelasting. De zogenaamde vuile Dacia rijders draaien dus ten onrechte op voor de kosten. Mijn, hoge Duster verbuikt op benzine maar 1 op 13, en de “schone”Kia Venga het doet met een liter op de 10.

    We worden allemaal voor de gek gehouden en iedere Dacia rijder weet hoe zuinig deze autotjes met brandstof omgaan.