Ik rij nu sinds begin juli in mijn Duster 1.6. Ik hou mijn benzineverbruik bij in een excel spreadsheet -meer hobby dan noodzaak-. Als ik moet tanken dan is het altijd helemaal vol en voer dan de hoeveelheid getankte benzine en het antal gereden kilometers in op het excelblad.
Tot op heden - na ruim 2000 km - staat het gemiddelde verbuik 1 op 13,2 km/l.= 7,55 lt/100km. Nagenoeg gelijk aan de fabriekswaarde van Dacia (7,5 gemiddeld verbruik).
Door dit te vergelijken met wat de verbruikstmeter in de auto aangeeft, blijkt dat deze iets pessimistiser. De afwijking is ongeveer 0,2 lt. Als dus de computer 7,5 lt gemiddeld aangeeft dan blijkt dit als je het berekend adhv getankte hoeveelheid en verreden kilometers dat je uitkomt op 7,3 lt per 100 km.
Als ik dit vergelijk bij mijn vorige auto (Toyota Corolla) dan blijkt dat daar een negatieve aanwijzing wordt gegeven. Wellicht doen fabrikanten dit expres zodat de auto in werkelijkheid zuiniger rijdt dan de boordcomputer aangeeft en dat je dan optijd bij de pomp verschijnt.
Soortgelijk is de aanwijzing van de snelheidsmeter. Deze geeft van fabriekswege een hogere snelheid aan dan in werkelijkheid wordt gereden. Hierdoor kan de fabrikant nmelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor gemaakte snelheidsovertredingen. Je moet dan ook oppassen als je andere banden/velgen onder een auto gaat zetten. Laat je dan door een deskundige adviseren! Een maatje grotere velg of een band met afwijkende hoogte/breedte kan zomaar resulteren in een verschil van 5 km/u (hoger of lager).
N.B. Bij de standaard Duster (benzineuitvoering) is de werkelijke snelheid 95 km/u bij 100 km op de snelheidsmeter.