inhoud lpg tank duster

• ger 52

mijn lpg tank helemaal leeggereden en toe gaan afvullen. In de tank, met plaatds voor 71 liter moet je er toch tussen de 56 en 57 liter in kunnen doen. Het lukt mij niet eens om de 53 liter te halen? Wie weet waar dit aan ligt?

• DerRudy

@Ger52,

Je bereking klopt helemaal 71*0,8 is ongeveer 57 Liter, dus ben bang dat je 80 % begrenzer niet helemaal goed is.

Deze kunnen ze (vervangen/afstellen) dus mijn advies is maak een afspraak met het Gasinbouw station en laat hun er even naar kijken.

• HenkM

@ger,

Ik weet niet hoe vaak dat je al getankt hebt. Wacht even een paar tankbeurten af. Ik weet niet of er in een (nieuwe) tank nog z.g. “inerten” zitten.

• ger 52

Sinds de aangescherpte Europese R67-01 eisen mag de fabrikant van de vuller niet meer boven het 80% nivo fabriceren. Waar voorheen 80% met een tolerantie van 5% hoger of lager mocht worden geproduceerd, mag de tolerantie tegenwoordig allen nog maar lager liggen. Dit betekent een tolerantie van 10% naar beneden.

80% van 71 ltr. = 56,8 ltr.

Tolerantie van 10% naar beneden = 51,12 ltr.

In mijn geval is bijna de onderste grenswaarde van pas. Daar er niet aan de vuller getornd mag worden, ben ik bang dat er geen aanpassing mogelijk is.

Hoe is de ervaring bij andere berijders van een Duster op gas? Ook aan de lage kant?

• Avaka

Ach, het scheel maar 40 kilometer actieradius……….. ;)

Komt dit verhaal van je gas dealer?

• ger 52

Jawel, maar 80% beloofd is beloofd en 40 km in buitenland, waar je niet altijd kan tanken zou mooi meegenomen zijn.

• Avaka

Het was ook ironisch bedoeld. Vandaar die smilie…. :)

Maar komt dit verhaal nu van je gasboer?

• ger 52

nee, van eurogas, dus heb ik geen reden om hier aan te twijfelen. Ben wel benieuwd of anderen met een lpg zich toch een beetje bedusterd voelen, temeer omdat er 80% vulling beloofd is en in de praktijk dit een stuk lager ligt.

• Ferm

Ik heb dezelfde ervaring gehad. Met een tank van 61 liter haalde ik in het begin geen 48 liter. Nu wel, al blijft het jammer dat er een marge van +20% bestaat.

• DerRudy

Ik heb mazzel:

Ik bezit een 5P MCV met een 69 Liter tank en krijg hier bijna 62 Liter in.

Af fabriek, dus zonder (zelf) aan de begrenzer te sleutelen…

mgr

Ruud

:)-D