Bevestiging Tom Tom in Duster

• Jubbels

Dit “Pit Cushion” gebruik ik al jaren voor mijn Tomtom. Heb ik in 't dashboardkastje liggen.

Zit een antislip onderkant op en weegt ca 1 kg. Staat heel stabiel op 't dashboard.

Te zien onderaan deze pagina: Pitcushion

Als je in Zuidnederland woont is dit voor € 10,00 te koop bij Heuts.

• LED-Lightning

Dat is ook een goeie tip, Jubbels! Ik heb inderdaad gehoord dat die ook heel goed voldoen

• PD3JCW

de brodit 804166 ( voor de dacia logan '08) pas ook om de a-stijl in de duster en daarop past weer de verschillende houders van brodit voor je tomtom, navigon of andere navigatie systeem.

Dit is de houder die ook door Dacia wordt aangeboden, echter ben je voor de steun en de specifieke houder maar 70 euro kwijt en dan kun je daar je eigen

navigatie systeem in gebruiken.

• Geinponem

LED-Lightning Schreef:

——————————————————-

> Snap ik dan niet helemaal denk ik, zijn de

> roosters in een Duster dan anders dan in een

> Sandero? Je keert de rooster helemaal

> ondersteboven (wel horizontaal) en dan past hij

> gewoon.

O zo doe je dat!

Ik had het ook al geprobeerd, maar uiteindelijk toch weer op die lelijke oude zuignap uitgekomen.

Net ook deze constructie op het omgekeerde roosterklepje geprobeerd en dat lijkt goed te werken. Ook in de Duster dus.

Ik vraag me alleen of het rooster hier wel stevig genoeg voor is. Ooit problemen mee gehad als je er bijvoorbeeld per ongeluk hard tegenaan stoot?

Ook lijkt hij me vrij dicht op de richtingaanwijzerhendel te zitten. Als dat echter een probleem is kan je natuurlijk ook het rechterrooster gebruiken.

• sandero-stel

Wij hebben ons oog laten vallen op de Navigon 2510, mede door de handige “voetgangersmodus”.

Omdat wij geen vertrouwen hebben in het zuignapsysteem (bang dat hij loslaat) zijn wij dus ook even naar Halfords gegaan.

Volgens Halfords is er voor de Navigon 2510 geen andere oplossing dan het dashboardkussen. Inderdaad hebben we verschillende clips gezien voor de Tom Tom, zoals op de foto hierboven, maar dus geen passende voor deze Navigon. We hebben de navigatie nog niet gekocht, dus kunnen nog veranderen, maar dit model sprak ons aan en het zou jammer zijn als we door het ontbreken van een passende clip, dit model niet zouden kunnen kopen.

• Mathijs

Heb zelf de Navigan 3310 met zuignapsysteem.

Zit muurvast op de ruit.

Hier gebeurt niets mee, zit stevig vast.

Zorg wel dat de ruit van tevoren effe vetvrij is gemaakt.

• LED-Lightning

Ook bij een tik er tegenaan (het is mij ook reeds gebeurd, meerdere malen zelfs) geeft hij geen krimp. Ik heb uiteindelijk de clip op het rechterrooster gezet, dan zit hij wat verder van de hendel voor de ruitenwisser af, en het is nog dichtbij zat.

• sandero-stel

Volgens de verkoper van Halfords zit er op franse auto's (ik ga er vanuit dat Dacia hier ook onder valt, vanwege Renault) een zonwerende ruit, waardoor het inderdaad zou kunnen dat de zuignap niet zo goed blijft zitten.

@Mathijs: mag ik vragen hoe lang je het zuignapsysteem al op de ruit hebt zitten?

• HenkM

Het zonwerend wordt bereikt door een folie IN de ruit. De Dacia's hebben dit trouwens NIET.

Het enige nadeel is dat een zonwerende ruit soms de GPS ontvangst nadelig beïnvloeden. Op de kleefkracht van de zuignap heeft dit geen invloed.

“Modernere” GPS systemen (SIRF Star III) werken trouwens prima ondangs de metaalfolie in een zonwerende ruit.

Ergo: die meneer bij Halfords heeft misschien meer verstand van fietsen.

• Jubbels

Ik vind het probleem bij een zuignap dat je aan de zuignap kan zien dat er een navigatiesysteem in de auto wordt gebruikt.

Of aan de vaste bevestiging.

Ook al haal je de zuignap weg zie je nog een “ring” waar die gezeten heeft.

Dat zou potentiële dieven wel eens op gedachten kunnen brengen.

Als ik de auto verlaat leg ik de “pit-cushion” in het dashboardkastje en laat de zuignap op de pit-cushion.

Mijn laatste nav is van augustus 2009 en de zuignap is nog nooit losgekomen.

Als ik weer ga rijden, hup op 't dashboard, klik navigatiesysteem erop, stekker insteken en rijden maar.