Zagend geluid Sandero 1,4

  • Ben

    Onze Sandero heeft vanaf nieuw een soort “klagend” “zagend” geluid.

    Het lijkt ergens bij aan de zijde waar de snaren zitten, te ontstaan en treedt alleen op bij 1500 toeren. Bij hoger toerental verdringen de andere motorgeluiden het; vermoed ik.

    De dealer heeft er naar gekeken en iets met de snaren gedaan; dat leek eerst even een verbetering te geven.

    Ik ben er benieuwd naar of andere Sandero-rijders dit herkennen?

    Je kunt het horen als je voorzichtig het gaspedaal de 1500 t/m laat passeren. Bij filerijden treedt het voortdurend op. Rijdend bij een belaste motor kun veel gemakkelijker het toerental op 1500 houden en dan hoor je het.

    Mijn gevoel doet mij denken aan de distributieriem, ik heb heel veel ervaring met motoren, maar misschien is dit wel een geval van “aard van het beestje” en moet je het accepteren!?

    Graag hoor ik jullie reactie!

    Alvast mijn dank!

    Ben

    Alvast

  • harryzwol

    Ben, het geluid zoals je die omschrijft lijkt op een dynamolager/ looprollager/ waterpomplager, maar kan net zo goed van een aandrijfriem komen.

    Wat de monteur waarschijnlijk zal doen om dingen uit te sluiten is de auto tijdelijk te laten lopen bij het bewuste toerental, maar dan zonder de aandrijfriem van de dynamo.

    Of luisteren met een stetoscoop op de diverse lagers.

    Het moet te achterhalen zijn.

    Sommige motoren zijn op een dusdanige manier ontworpen dat ze geboren zangers zijn, zoals een Mitsubishi Colt die ik ooit gehad heb.

    De motor hoorde je nauwelijks, de dynamo des te meer.

    Riem vervangen, lagers gesmeerd met teflonspray enz. enz., vergelijkbaar model gehoord, die maakte hetzelfde geluid, vele kilometers mee gemaakt en niets aan de hand.

    Het beste is om te vergelijken met een andere 1.4 motor als je in de gelegenheid bent (op een meeting).

    Groeten en succes

  • LED-Lightning

    Ik herken dit in ieder geval niet met mijn Sandero 1.6 MPI

  • Morris

    Als je het toerenal verhoogt, wordt het dan een schurend geluid?. Als dat het geval is, dan heb je een niet afgebouwd model gekregen. (:D(:D(:D

  • Ben

    @ Harry

    Bedankt voor je mooie en goed onderbouwde reactie!

    Ik bezit zelf een professionele stethoscoop-set en en was met behulp hiervan tot de conclusie gekomen dat het geluid in de buurt van de distributieriem zat. Het blijft echter lastig; als je de stethoscoop in je oren hebt, kun je zelf niet meer horen of je motor op het gewenste toerental (1500 t/m) houdt. Later met hulp van mijn zoon -die bleek er gevoel voor te hebben, je schiet er nl. zo weer voorbij- kon ik het geluid beter waarnemen en gokte ik op de distributieriem. Bv. filerijdend hoor je het continu, maar stationair is het moeilijk!

    Vanmiddag even naar de dealer geweest. De chef heeft er zeer intensief naar geluisterd en vertelde mij dat het geen kwaad kon. Hij dacht aan een vibratie van de distributieriem bij een bepaald toerental (in dit geval 1500).

    Nu pas vertelde men mij dat ze er een jaar geleden uit voorzorg een nieuwe distributieriem opgezet hadden omdat de in de fabriek gemonteerde riem veel te strak stond en men daarom dacht dat deze het bewuste geluid maakte. Waarna het geluid inderdaad een poosje bijna weg was!

    Ik heb er vertrouwen in dat deze nieuwe riem wel de juiste spanning heeft en dat het geluid een beetje bij “het karakter van het beestje” hoort! Dat was ook wat de chef mij vertelde.

    In ieder geval mijn dank voor het meedenken!

    Groeten,

    Ben