Zagend geluid Sandero 1,4

• Ben

Onze Sandero heeft vanaf nieuw een soort “klagend” “zagend” geluid.

Het lijkt ergens bij aan de zijde waar de snaren zitten, te ontstaan en treedt alleen op bij 1500 toeren. Bij hoger toerental verdringen de andere motorgeluiden het; vermoed ik.

De dealer heeft er naar gekeken en iets met de snaren gedaan; dat leek eerst even een verbetering te geven.

Ik ben er benieuwd naar of andere Sandero-rijders dit herkennen?

Je kunt het horen als je voorzichtig het gaspedaal de 1500 t/m laat passeren. Bij filerijden treedt het voortdurend op. Rijdend bij een belaste motor kun veel gemakkelijker het toerental op 1500 houden en dan hoor je het.

Mijn gevoel doet mij denken aan de distributieriem, ik heb heel veel ervaring met motoren, maar misschien is dit wel een geval van “aard van het beestje” en moet je het accepteren!?

Graag hoor ik jullie reactie!

Alvast mijn dank!

Ben

Alvast

• harryzwol

Ben, het geluid zoals je die omschrijft lijkt op een dynamolager/ looprollager/ waterpomplager, maar kan net zo goed van een aandrijfriem komen.

Wat de monteur waarschijnlijk zal doen om dingen uit te sluiten is de auto tijdelijk te laten lopen bij het bewuste toerental, maar dan zonder de aandrijfriem van de dynamo.

Of luisteren met een stetoscoop op de diverse lagers.

Het moet te achterhalen zijn.

Sommige motoren zijn op een dusdanige manier ontworpen dat ze geboren zangers zijn, zoals een Mitsubishi Colt die ik ooit gehad heb.

De motor hoorde je nauwelijks, de dynamo des te meer.

Riem vervangen, lagers gesmeerd met teflonspray enz. enz., vergelijkbaar model gehoord, die maakte hetzelfde geluid, vele kilometers mee gemaakt en niets aan de hand.

Het beste is om te vergelijken met een andere 1.4 motor als je in de gelegenheid bent (op een meeting).

Groeten en succes

• LED-Lightning

Ik herken dit in ieder geval niet met mijn Sandero 1.6 MPI

• Morris