Banden spanning Duster.

• riencom

Wie weet welke banden spanning het fijnste rijd?.

En heeft iemand ervaring met de snelle druk verlies in de banden?.

Ik heb mijn Duster voorzien van Contingtal Crosscontact lx op 12-augustus op gehaald.

De banden druk was 1.9 bar en dat vond ik zwaar sturen.

Volgens de gegevens aan de binnen deur moet de bandenspaning zowel voor als achter 2.0bar zijn.

In de 3 weken dat ik nu mijn Duster heb,moet ik om de week de druk in de banden aanvullen om dat deze weer minder is dan 2.0bar.

Ik weet dat de temperatuur een belangrijke rol speelt bij de bandenspanning maar om de week de banden weer moet op pompen is wel erg snel.

Alvast bedankt. Rien

• GJ

Verliezen alle 4 de banden even snel de druk?

En de beste spanning is de spanning die de fabrikant adviseert.

• riencom

Nee, het verschilt per band.

• koekoek

hallo riencon

Dit is echt niet goed ,

Nieuwe banden moeten hun druk echt wel een paar maanden vast houden , dan kan het wel iets afnemen .

Er kunnen dus een paar dingen zijn / gewoon lekkage / of water in de pompinstalatie / of het gebeurd met opzet

Wel eens gedacht banden met stikstof te vullen , voor een heel jaar ben je dan klaar kost misschien 2 euro per band , wel eerder genoemde oorzaken eerst evt oplossen .

Bandenspanning kan best hoger / halve bar / dan opgegeven , scheelt in verbruik

Groet Dirk

• harryzwol

Hoi koekoek, je banden een halve bar hoger oppompen kan ten koste gaan van de grip op het wegdek.

Mij is geleerd dat 0,2 bar extra altijd mag, en de bandenspanning minimaal eens per maand te controleren.

De michelins onder mijn Logan verliezen elke maand 0,1- 0,2 bar, nooit meer.

Zo rijdt je nooit met te zachte banden rond.

Over het zware sturen, de Logan en Sandero sturen zwaarder als de Renaults waar ik in gereden heb (Modus, Megane, Scenic).

Het zou best kunnen dat de Duster dezelfde weerstand heeft in het stuur als de Logan en Sandero,

dat is dan een producteigenschap, ik ervaar het zelf het sturen niet als negatief.

Groeten

• oscar54

Heb je al gecontroleerd of de ventielen wel stevig vastgedraaid zitten?

Even een klein beetje sop op het ventiel (het beschermdopje er eerst even afhalen) en kijken of hij belletjes blaast.

groetjes, Oscar.

• riencom

Dopjes stevig aangedraaid en met zeepsop gecontroleerd.

Geen belletjes gezien.

morgen ga ik weer de spanning van de banden meten.

Kijken wat dan het resultaat is na een week rijden.

• Avaka

Is je metertje wel goed?

Meet je onder dezelfde omstandigheden?

Zelfde tijd van de dag? ('s ochtends is het 10 graden en 's middags 20)

Na dezelfde hoeveelheid kilometers? (Warme banden hebben een hogere druk dan koude).

Pomp je banden eens 0,2 bar harder op dan wat aangegeven wordt Dacia aangeeft.

Kijk dan eens of het nog steeds zwaar stuurt.

• Geinponem

Op een parkeerplaats in Nieuwegein werd vandaag gratis je bandenspanning opgemeten. Mijn 3 weken oude Duster had ik zelf nog niet gecheckt. Voor bleken de banden 2.4 en achter 2.3 te zijn. Flink veel meer dus dan in de deur wordt aangegeven (2.0 Bar voor alle banden). Volgens de jongens die het hadden opgemeten kan dit geen kwaad. Zelf heb ik er ook nog geen last van gehad. Misschien heeft iemand echter toch een argument om er wat lucht uit te laten.

• Allanoon

Mijn bandenboer adviseert sowieso als de R in de maand is gemiddeld 0,2 bar meer in de (winter)banden :D , zowel voor als achter.