gele oliepeilstok

• tbone6767

Ben sinds 2 weken in bezit van een dacia duster op gas . Toen ik vanochtend na 1200km het oliepeil wilde controlleren viel mij op dat die gelepeilstok heel moeilijk afleesbaar is in combinatie met nieuwe olie . Ik kon totaal niet zien wat het peil was . Is het mogelijk dat er na 1200km olie bij moet ?

• GJvdZ

Als er wat bij moet na 1200km dan is er wat mis. Nieuwe olie is inderdaad moeilijk te zien (want is ook geel). Je kan ook gewoon wachten tot de olie wat zwarter wordt ;-)

• Avaka

LPG is een zeer schone brandstof. De olie blijft dan ook lang helder.

De peilstok is wel afleesbaar maar je zal hem eerst droog moeten maken en dan pas peilen.

Door de peilstok in het licht te draaien kan je de stand aflezen.

NB: Na slechts 1200km zal onder normale omstandigheden het oliepeil niet of nauwelijks gezakt zijn.

• ger 52

zelfde probleem, slecht afleesbaar, ook na 4500 km. rijdt sinds kort op lpg. tip: lidl verkoopt full syntesche olie voor 4,95 per liter, is topkwaliteit voor superlage prijs. (olie komt vermoedelijk bij Total uit Antwerpen vandaan)

• riencom

Heeft ook iemand een tip om de peilstok wel leesbaar te maken zonder dat je moet wachten tot de oil zwart is?

• Avaka

Eerst drogen en dan peilen.

De peilstok in het licht draaien en dan kijken waar die nat is.

Simpeler is het niet.

• EricNL2

leesbaar maken van je peilstok? gewoon een drupje afgewerkte olie in je blokje gooien, dan kleurt het wel. Trouwens van je oliepeil kan je niets zeggen als je geen nulmeting gedaan hebt. Ik zie wel vaker mensen die niet weten hoeveel olie er in zat, en dan verbruik constateren terwijl er geen nulmeting is geweest. Dat is een goede manier om onzeker over je motorblokje te worden. Kijk na de volgende 1200 km weer eens (als je lampje niet gaat branden) en trek dan je conclusies…

• Geinponem

Na een ritje Parijs en een nachtje rust heb ik vorig weekend mijn eerste oliepeilcheck gedaan (na ongeveer 1200 km). Eerst schrok ik omdat ik dacht dat er geen olie meer in zat. Maar naar beter kijken zag ik inderdaad ook dat de nog schone olie slecht zichtbaar is op deze gele peilstok. Na de peilstok natuurlijk eerst goed afgeveegd te hebben gaf hij bij een koude motor een peil aan dat hoger ligt dan het maximale niveau. Ik heb er zelf echter nog geen olie bij gedaan. Kan dit kwaad? Volgens het instructieboekje moet je bij het teveel bijvullen van olie naar de dealer. In dit geval heb ik zelf echter helemaal geen olie bijgevuld.

• riencom

Wat je schrijft over de hoeveelheid olie volgens de peilstok heb ik ook.

Echter weet ik dat niet zeker om dat de peilstok ook na het schoon maken en opnieuw insteken en aflezen het niet duidelijk weer geeft.

• Geinponem

Gisteren toch maar even de dealer gebeld over het te hoge oliepeil.

Ze wilden de auto toch even zien. Vanmorgen dus even langs gereden. Er bleek inderdaad iets te veel olie in te zitten en hebben er een litertje uit laten lopen. Volgens de dealer was er nog geen schade ontstaan. Laten we het hopen….