Oliepeil te laag… Dit resulteert in een slechte smering.
Oliepeil te hoog… De additieven in de olie kunnen in sommige gevallen voor schuimvorming zorgen als het niveau te hoog staat. In schuim zit lucht en smeert niet, dus ook geen smering. Eigelijk hetzelfde als met te laag oliepeil.
Misschien klinkt het te simpel voor woorden, maar onthoud dat je geen conclusies mag trekken na 1 meting. Zorg dat je eerst weet wat erin zit… Ga rijden en kijk of zich veranderingen voordoen in het olieniveau. Zorg daarbij ook dat de motor bij alle metingen in gelijke bedrijfstoestand is (koude of warme motor). Daarnaast is het de moeite waard om ernaar te kijken of de auto vlak staat. Kijk, als je de ene meting doet op een parkeerplaats met een helling van 4 graden en de andere meting als de auto andersom (8 graden verschil) op diezelfde parkeerplaats kan het resultaat schokkend zijn terwijl er niets aan de hand is.
Als je de eerste meting doet is van belang: Wat is het niveau? Staat de auto vlak? Wat is de bedrijfstoestand?
Voor de 2e en latere metingen geldt hetzelfde. Pas dan kan je gewoonlijk beslissen of zich verlies voordoet of juist een oliepeilstijging, of dat het verlaagde niveau enkel te maken heeft met verbruik, want dat kan natuurlijk ook.
Ik weet niet wat Renault als maximaal verbruik aanneemt, maar voor mij zal dit liggen op ongeveer 1 liter op 15000 km (Dan is er wellicht wat aan de hand, niet dat ik dan meteen me grote zorgen zou maken)
Ik moet opbiechten dat ik eigelijk het oliepeil eens in de 20.000 km controleer, als de motorkap toch los staat om
1 of ander.. Trouwens heb ik mijn motorkap vaker los staan om de hoogteregeling van de koplampen weer vast te zetten dan dat het is om de vloeistoffen te bekijken. Maar dat is een ander verhaal.