gele oliepeilstok

• EricNL2

Oliepeil te laag… Dit resulteert in een slechte smering.

Oliepeil te hoog… De additieven in de olie kunnen in sommige gevallen voor schuimvorming zorgen als het niveau te hoog staat. In schuim zit lucht en smeert niet, dus ook geen smering. Eigelijk hetzelfde als met te laag oliepeil.

Misschien klinkt het te simpel voor woorden, maar onthoud dat je geen conclusies mag trekken na 1 meting. Zorg dat je eerst weet wat erin zit… Ga rijden en kijk of zich veranderingen voordoen in het olieniveau. Zorg daarbij ook dat de motor bij alle metingen in gelijke bedrijfstoestand is (koude of warme motor). Daarnaast is het de moeite waard om ernaar te kijken of de auto vlak staat. Kijk, als je de ene meting doet op een parkeerplaats met een helling van 4 graden en de andere meting als de auto andersom (8 graden verschil) op diezelfde parkeerplaats kan het resultaat schokkend zijn terwijl er niets aan de hand is.

Als je de eerste meting doet is van belang: Wat is het niveau? Staat de auto vlak? Wat is de bedrijfstoestand?

Voor de 2e en latere metingen geldt hetzelfde. Pas dan kan je gewoonlijk beslissen of zich verlies voordoet of juist een oliepeilstijging, of dat het verlaagde niveau enkel te maken heeft met verbruik, want dat kan natuurlijk ook.

Ik weet niet wat Renault als maximaal verbruik aanneemt, maar voor mij zal dit liggen op ongeveer 1 liter op 15000 km (Dan is er wellicht wat aan de hand, niet dat ik dan meteen me grote zorgen zou maken)

Ik moet opbiechten dat ik eigelijk het oliepeil eens in de 20.000 km controleer, als de motorkap toch los staat om

1 of ander.. Trouwens heb ik mijn motorkap vaker los staan om de hoogteregeling van de koplampen weer vast te zetten dan dat het is om de vloeistoffen te bekijken. Maar dat is een ander verhaal.

• Roel RM

zou het niet iets zijn om het onderste gedeelte van de peilstok een andere kleur te geven? Ook ik vind het nogal moeilijk om het juiste oliepeil af te lezen op de gele peilstok van mijn Sandero. Op de tractoren op mijn werk zijn de peilstokken allemaal gewoon blank metaal en dat is veel makkelijker af te lezen.

• tonnie

ook mijn peil (duster) is te hoog maar wat kan er gebeuren ,te laag peil wel maar bij te hoog? zeg t maar

• RichardMCV

Als je de kleur van de peilstok al wilt veranderen dan zal dat wel met een echt hiitebestendige kleur moeten gebeuren die er dan ook echt niet meer af kan. Anders krijg je kleurstof of verf in de olie die de werking van de motor nadelig kan beinvloeden.

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Je hoeft tenslotte niet elke dag te controleren. Daarbij als je je aanwent om dit te doen bij koude motor en eerst peilstof schoonvegen om daarna pas het peil te gaan meten dan lijkt er mij geen enkel probleem te zijn. Als je dan de peilstok iets draait in het licht dan zie je de mooie schone olie wel glinsteren….. :)

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• B@TO

Misschien voorzichtig met een vlammetje X( de gele kunststof peilstok wat bruin/zwart blakeren / verkleuren :D

• Geinponem

tonnie Schreef:

——————————————————-

> ook mijn peil (duster) is te hoog maar wat kan er

> gebeuren ,te laag peil wel maar bij te hoog? zeg t

> maar

Ik heb er verder geen vertand van, maar TE veel olie schijnt weldegelijk kwaad te kunnen voor de motor. Staat ook in het instructieboekje. Daar staat ook dat je contact moet opnemen met de dealer en dat heb ik dus ook gedaan. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat ze door de telefoon zouden zeggen: ‘Ach meneer, dat kan geen kwaad hoor.’ Maar ze wilden toch liever dat ik even langs kwam.

• LED-Lightning

Volgens mij kan het onder andere schade toebrengen aan de katalysator, maar ik heb ook al eens een gevalletje ‘einde motor’ gezien bij een buurman, die dacht dat je olie moest bijvullen totdat het bovenaan in de vulopening stond X( woehahaha

Ik kan je zeggen, die motor deed eerst een hoop kabaal maken, roken en stinken, daarna deed hij niet veel meer

• riencom

Kan het ook zo zijn dat alle Dusters bij aflevering iets te veel olie boven het max hebben.

Het valt mij op dat meer mensen dit hebben ontdekt.

Ik heb het na gevraagd bij de dealer in Meppel en daar kreeg ik te horen dat het geen kwaad kan.

Immers,de nieuwe auto zal in het begin iets olie gebruiken.

Ik weet niet of dit nu een standaart antwoordt is die een ieder krijgt te horen.

• DerRudy

@riencom,

Bij mijn MCV was er ook wat meer olie (dus boven het MAX streepje) aanwezig, mijn dealer had dezelfde verklaring.

Ik denk persoonlijk dat het komt omdat bij de MCV de olie peilstok gedraaid (lees: een soort van kromme hoepel is) zit en dat daardoor de lengte (en dus het MIN/MAX teken) niet helemaal op de juiste plaats zitten.

In de fabriek worden de wagens met een afgepaste hoeveelheid olie afgevuld (Niet meer en ook niet minder).

mgr

Ruud

• oscar54

Het moeilijk aflezen zit hem niet in de kleur van de pijlstok, maar in de kleur van de (nog heel erg schone) olie.

Oscar.