Motorolie

  • Ben

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb mij weleens afgevraagd in welke auto's de

    > motorolie die Aldi aanbiedt nog gebruikt kan

    > worden?

    > Dat moet wel een hele oude wagen zijn! Nee dus, Aldi verkoopt ook goede olie voor moderne motoren

    >

    Morris, gewoon even de specificaties op de verpakking van de bewuste Aldi olie lezen en je zult zien dat deze in vrijwel geen moderne auto kan worden. Aldi heeft tot heden geen moderne olie verkocht.

    > Zoals hier ook al gemeldt; de 5W40 olie die Action

    > heeft, is synthetisch en geschikt voor heel veel

    > moderne auto's. Dat is gemakkelijk te controleren

    > door gegevens op de verpakking te vergelijken met

    > de eisen van de autofabrikant.

    >

    > Op zo'n verpakking staat bv:

    API: SM/CF

    > ACEA:

    > A3, B3, B4

    > VW:

    > 502.00/505.00 (niveau)

    > MB:

    > 229.3 (niveau)

    >

    > Het gaat hier om 5W30 synthetisch.

    >

    > Al is de aanduiding “5W40” alleen een aanduiding

    > van de viscositeit (dikte), maar het is tegelijk

    > ook een grove indicatie van de kwaliteit.Nee. Dit zegt iets over de viscositeit en niets over de kwaliteit.

    >

    Met de huidige techniek is 5W40, 5W30, 0W30, enz olie niet uit minerale basisolie te produceren. Vind je dus deze viscositeit, dan is het dus altijd (semi-) of full-synthetisch

    > Een 10W40 olie is bv. nooit full-synthetisch, maar

    > meestal semi-synthetisch of mineraal.10W40 geeft niet/nooit aan of dit minerale, half synthetische of synthetische olie gaat. Ter vergelijking: Water: Je hebt zoetwater, brakwater en zoutwater. Alles is water alleen heeft het een andere samenstelling (lees kwaliteit)

    >

    > Een 15W40 olie (Aldi) is meestal mineraal (of soms

    > mogelijk semi-synth.) en dus totaal ongeschikt

    > voor de meeste moderne auto's! Kan bv. in een

    > Seat Marbella van 1993! Ook hier Nee!

    De markt heeft geen behoefte aan 15W40 olie full-synthetisch, dus wordt dit niet geproduceerd!. Het bestaat dus niet! Nogmaals de specificaties op de bedoelde Aldi olie laten zien dat er vrijwel geen auto gemaakt wordt waar deze olie volgens fabrieksvoorschrift in mag.

    >

    > Een 5W40, 5W30 en 0W30 olie is eigenlijk altijd

    > van hoge kwaliteit en geschikt voor vrijwel iedere

    > moderne auto.Ook nee. De viscositeit heeft NIETS met kwaliteit te maken.

    Omdat olie met een dunne aanvangsviscositeit (het eerste getal) alleen volgens hoge specificaties geproduceerd wordt weet je zeker dat dit altijd hoogwaardig is en vanzelf ook synthetisch.

    >

    > Nog een grove indicatie: hoe lager het eerste > getal hoe hoogwaardiger de olie.

    Nee. Lees het verhaal maar eens goed en ga de PowerPoint eens bekijken

    De moraal van mijn verhaal is dus:dat de situatie van de markt, de productie en het aanbod een indicatie geeft van de kwaliteit. Docent HBO-th.,ped.,fil. homl. en 50 jaar oliehandel.

    >

    > Wil het precies weten: lees de specificaties op de

    > verpakking of internet en vergelijk die met de

    > eisen van de autofabrikant.

    >

    > (Heel veel oliefabrikanten hebben een

    > toepassingsmodule op hun site; leuk om eens te

    > zien welke olie zij voorschrijven voor je auto)

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    > 26744412E077C125722F003D4FAD?OpenDocument&

    >

    > Ik koop normaal gesproken de allerbeste olie bij

    > de groothandel voor circa 4,00 euro per liter,

    > maar ja, je auto (Sandero) zit in de garantie dus

    > laat je de beurt doen bij de dealer. (geen idee

    > wat hier de olie kostte)

    >

    > Bij mijn Volvo kostte de olie 4 jaar geleden al

    > meer dan 25,= euro per liter bij de dealer.

    >

    > Groetjes,

    >

    > Ben

  • Morris

    Ben,

    Ik denk dat we om elkaar heen draaien. Lees mijn verhaal eens goed en dan wordt het je misschien duidelijk.

  • Avaka

    Kort gezegd komt het er op neer dat je binnen de garantie periode ‘vast’ zit aan dure olie omdat je gebonden bent aan de onderhouds voorschriften.

    Je dealer kan en wil ook niet anders.

    Na de garantie periode mag je er zoveel Aldi, Lidl, Action, Trekpleister, Gamma, Praxis, Prenatal (baby olie) ingooien als je zelf wilt.

    Als u begrijpt wat ik bedoel……………….

  • Zorro

    Je hebt gelijk Morris,5W40 bepaalt de viscositeit en niet de kwaliteit.Die 5 is nog goed vloeibaar bij lage vriestemperaturen -20 C en die 40 nog dik genoeg om te smeren in de zomer + 50 C of ook nog 5W50.Bestaan natuurlijk tabellen van en soms vermeld in instructieboekjes.Een paar liters dealer-olie om de 30.000 km is nu ook niet om van achterover te vallen.

  • HenkM

    Een paar liters dealer-olie om de 30.000 km is nu ook niet om van achterover te vallen

    Juist ja, “better safe then sorry”.

  • GJvdZ

    Waarom zou je risico's lopen met onbekende olie als de afschrijving van je auto per maand al een enorm veelvoud is van wat je aan olie in je auto gooit? Reken eens uit hoeveel procent van de totale kosten de motorolie betreft. Gewoon gebruiken wat de fabrikant adviseert.

  • Ben

    Beste mensen,

    Ik vind het jammer dat bijna iedereen meent te moeten concluderen dat ik niet weet dat bv. 5W30 uitsluitend een viscositeitsaanduiding is. Dat schrijf ik zelf in mijn eerste reactie!

    Mensen, even goed lezen. Het lange betoog van Morris is gewoon de achtergrond van wat ik schreef.

    Ik gaf alleen aan dat als je een olie met een dikte van 15W40 ziet bij Aldi, Kruitvat, de professionele handel en weet ik veel waar, je niet je instructieboekje van je moderne auto (Ook Dacia is modern) hoeft te pakken om te kijken of deze olie er in kan! Dat is meestal niet het geval, of je moet een oudere auto hebben!

    Motorolie 15W40wordt alleen op de markt gebracht in een dusdanig lage kwaliteit dat de fabrikanten van de huidige auto's dat te laag vinden. Het maakt niet uit waar je het koopt; de olie bij Aldi kan dezelfde zijn als bij de professionele handel.

    Motorolie 5W30, 5W40, 0W30 enz.wordt alleen maar geproduceerd in hoge kwaliteit. Daarbij maakt het -in principe- niet uit waar je het koopt!

    Dus als ACTION 5W40 olie aanbiedt, dan is dat olie van hoge kwaliteit. Er bestaat simpelweg (nog) geen 5W40 olie van lage kwaliteit.

    Dus waar je het ook koopt: olie met deze (5W30, 5W40, 0W30) viscositeit is A. altijd synthetisch en B. altijd van hoge kwaliteit.

    Dat is de situatie op de oliemarkt op dit moment!

    Zo bekeken hoef je dus niet je bril te pakken om de kleine lettertjes op de verpakking te lezen en is de viscositeitsaanduiding tegelijk een indicatie van de kwaliteit.

    Dat was wat ik bedoelde!

    Zoals ik ook in mijn eerste reactie schreef; wil je het zeker weten, pak dan je instructieboekje en kijk welke specificaties Renault toegepast wil hebben en vergelijk dit met de verpakking.

    Daarop staan meestal de eisen van enkele grote auto fabrikanten en verschillende instituten die zich hiermee bezig houden.

    Voorbeeld:

    (5W30)

    API: SM/CF

    ACEA: A3, B3, B4

    VW: 502.00/505.00 (niveau)

    MB: 229.3 (niveau)

    Ik ben het ook met verschillende reacties op dit prikbord eens; wat schiet je er mee op? Hoeveel kost het per jaar?

    Als ik terugkijk naar 1975 toen mijn broer met z'n Morris (!?) Mini iedere dag zowat een liter olie in de motor liet verdwijnen; ja dan haalt goedkope olie uit!

    Aan mij is het dus ook verder niet besteed, want wij rijden weinig met de Sandero en dat zit de olie er twee jaar in en bijvullen hoeft ook nooit.

    Dus waar heb je het over; een paar tientjes per jaar; één keer niet naar schoonmoeder en je hebt weer twee jaar olie in je auto!

    Maar, ik vind de ontwikkeling van de motorolie in de markt wel heel interessant en heb er nogal wat studie van gemaakt.

    Ik hoop van harte dat er nu enige duidelijkheid is!

    Groetjes,

    Ben

  • Morris

    Ben,

    We zitten toch op een lijn. Nog dank voor je laatste toelichting!

    PS. Ik had ik 1976 een Mini 850 -geen Morris:) - en hij reed als een kart. Ik heb deze toen nieuw gekocht en goed ingereden en hoefde nooit olie bij te vullen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er maar 30.000 km mee heb gereden.

  • Avaka

    “één keer niet naar schoonmoeder en je hebt weer twee jaar olie in je auto!”

    Ha ha ha, hier moest ik hard om lachen. Mooie opmerking!

    :D

  • charlie

    Ik gebruik de 5W40 olie van Action al jaren. En naar volle tevredenheid. Ik giet het in mijn Astra 1.8 125 pk van 2001 en in de Hyundai Getz 1.5 diesel 88pk van mijn dochter. Totaal geen olieverbruik. Dus: als de olie voldoet aan de eisen, die de autofabrikant stelt, dan kun je het er met een gerust hart in kiepen.