Eerste beurt Sandero 1.2

• Rick

Wel of niet olie verversen (en vervanging oliefilter) is het wezenlijke verschil tussen een inspectiebeurt en kleinebeurt.

"Henk De Groot (de voormalige directeur van motoroliebedrijf Castrol) zegt dat hij de olie van zijn auto pas ververst heeft na 160.000 km gereden te hebben.

Toch blijven garages mensen aanporren om je olie te verversen om de 10.000 à 15.000 km. "

http://www.radio1.be/programmas/pepi/863861

• Rick

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VARA/serie/VARA_101162899/VARA_101162905/bb.20080412.asf?start=0:5:27.194&end=0:12:35.47

• Opa rené

Rick Schreef:

——————————————————-

> Wel of niet olie verversen (en vervanging

> oliefilter) is het wezenlijke verschil tussen een

> inspectiebeurt en kleinebeurt.

>

> "Henk De Groot (de voormalige directeur van

> motoroliebedrijf Castrol) zegt dat hij de olie van

> zijn auto pas ververst heeft na 160.000 km gereden

> te hebben.

> Toch blijven garages mensen aanporren om je olie

> te verversen om de 10.000 à 15.000 km. "

Dit komt NIET door de garages, alles wat met een auto te maken heeft is vastgelegt in

Europese regelgeving. Zo ook het verversen van de olie.

Weet niet meer het nummer van het document, maar het is in ieder geval 164 pagina's groot.

Begin van het document,

(Acts adopted under the EC Treaty/Euratom Treaty whose publication is obligatory)

REGULATIONS

COMMISSION REGULATION (EC) No 692/2008 <<(misschien hier op zoeken met Google)

of 18 July 2008

implementing and amending Regulation (EC) No 715/2007 of the European Parliament and of the

Council on type-approval of motor vehicles with respect to emissions from light passenger and

commercial vehicles (Euro 5 and Euro 6) and on access to vehicle repair and maintenance information

(Text with EEA relevance)

Succes met het zoeken en lezen van het document.

Daarna niet meer de dealer de schuld geven, die doet alleen maar wat hem wettelijk word opgedragen.

Uit het document blijkt dat alles te maken heeft met het in de hand houden van de emisie waarde, bij ouder wordende auto's!

Of je wel of niet olie moet verversen bij de opgegeven KM stand, of eens per jaar is een andere discusie.

Het verhaal van de Castrol directeur is al jaren bekent.

René

• Rick

Dag rené, je schrijft: "Daarna niet meer de dealer de schuld geven, die doet alleen maar wat hem wettelijk word opgedragen.

Waar het om gaat is: de ene dealer geeft, na 1 jaar of 10000 km, een kleine beurt terwijl de ander een (voorgeschreven) inspectie beurt geeft Dat verklaart volgens mij grote verschil in prijs

• DeJohan

Arend in oisterwijk. 1ste all-in dacia servicebeurt…. 35 euro.

• jaap

3Jan 2011

gepost om 21uur 15

het is 3jan 2011 heeft iemand al iets gehoord van Dacia/ dealer over de software van de 1.2 sandero of worden weer aan het lijntje gehouden

Ik ga morgen dealer bellen of het probleem eindelijk word opgelost ben er 7 keer geweest voor dit probleem niks.

Alleen de 15000 km koste 65 euro plus een paar druppels koel vloestof 2.50 euro

Ze wilden zelfs niet inruilen

• willempie

Even aanmelden bij renault privilege! Met deze mobliteitspas is de controle beurt gratis.

• Adriaan van Hoorn

Rick Schreef:

——————————————————-

> Dag rené, je schrijft: "Daarna niet meer de

> dealer de schuld geven, die doet alleen maar wat

> hem wettelijk word opgedragen.

> Waar het om gaat is: de ene dealer geeft, na 1

> jaar of 10000 km, een kleine beurt terwijl de

> ander een (voorgeschreven) inspectie beurt geeft

> Dat verklaart volgens mij grote verschil in prijs

In de voorwaarden staat dat de pas alleen wordt uitgegeven aan Renault rijders.

Nu staat er op het motorblok groot vermeld RENAULT en kan ik in Duitsland nieuwe plastic logo's bestellen om mijn Duster een Renault look te geven.

Wie weet of deze pas ook aan Dusterrijders wordt afgegeven? Gek eigenlijk we noemen ons Duster-rijders en de merknaam Dacia hoor je bijna nooit in relatie tot de Duster

• Ben

Er bestaat ook een Dacia-pas bij verschillende dealers.

O.a. bij http://www.stokmandacia.nl/

• Gerard Thijssen

ik heb voor mijn All-in controle beurt maar € 35.- betaald vorig jaar november bij Janssen in Nuenen