Hoi allen,
even een tip voor diegenen die van plan zijn om bixenon H4-3 gasontladingslampen in te bouwen in hun Logan.
Bi-xenon lampen zijn gasontladingslampen, die ook met grootlicht kunnen werken doordat de lamp mechanisch wordt verschoven in de unit.
Meting aan mijn Logan (H4-3 systeem):
Bij het gebruik van dimlicht, loopt er ook een constante (wat lagere) stroom door de gloeidraad van het grootlicht.
Met gebruik van een normale gloeilamp merk je hier niets van, maar met bi-xenon HID verlichting gaf dit "bij mij" wel een opvallend bijverschijnsel. Ik weet dus niet of dit ook voor anderen geldt.
Wanneer je vanuit dimlicht naar grootlicht schakelt, dan werkt dit prima, maar terug naar dimlicht niet. Het lijkt dan alsof het relais blijft hangen en je blijft dan met grootlicht rijden. Dit effekt wordt veroorzaakt door de reststroom/spanning op de grootlicht aansluiting.
Ik heb een weerstand van 150 ohm (min. 1 watt, liever iets groter exemplaar) parallel over de grootlichtaansluitingen gezet (hoeft maar aan 1 kant te gebeuren, dus enkel je rechter of linker lamp connector).
De grootlichtaansluitingen zijn de buitenste 2 draden van deze connector.
Hierna werkt de kit naar behoren, prettig licht (dim en groot) en geen seinende tegenliggers.
Let wel even op de wetgeving: officieel mag je enkel de xenonlampen inbouwen op een auto die ‘voor’ 1-1-2007 op kenteken stond.
Tevens zou ik iedere jaar (in 10 minuutjes) voor de APK even de gloeilampjes terugzetten (kunnen ze niet gaan mekkeren over het licht'beeld' :-) ).
Laat je lampen even nastellen, of doe dit zelf wanneer je dit kunt.
Ik heb de bixenon kit besteld op ebay (lichtkleur 4300K, dus melkwit, geen irritant paars/blauw 8000+ Kelvin).
De hogere kleurtemperaturen hebben ook nog als nadeel dat de lichtopbrengst wat minder is terwijl het voor tegenliggers eerder verblindt.
Tevens kan bij hogere kleurtemperaturen de politie vinden dat je licht niet wit is, en een bonnetje uitschrijven (kleur moet wit of geel zijn).
Lichtopbrengst in lumen:
standaard lampje (55 watt) = 1000 lumen
xenon 4300K wit (35 watt) = 3000 lumen
xenon 12000K paars-wit (35watt) = 2000 lumen
zoek op ebay op “h4-3 4300k kit” (tip: in China), dan ben je voor 65 euro klaar, incl. verzenden.
Ook in NL kun je de kits halen, voor ietsje hogere prijs.
De lampen gaan +/- 8 keer langer mee dan gloeilampen en geven 3x zoveel licht (4300k) bij ‘minder’ warmte ontwikkeling.
Succes voor de knutselaar, en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Gr.
Michel