BIXENON HID Dacia Logan, even opletten

  • vleutmans

    Hoi allen,

    even een tip voor diegenen die van plan zijn om bixenon H4-3 gasontladingslampen in te bouwen in hun Logan.

    Bi-xenon lampen zijn gasontladingslampen, die ook met grootlicht kunnen werken doordat de lamp mechanisch wordt verschoven in de unit.

    Meting aan mijn Logan (H4-3 systeem):

    Bij het gebruik van dimlicht, loopt er ook een constante (wat lagere) stroom door de gloeidraad van het grootlicht.

    Met gebruik van een normale gloeilamp merk je hier niets van, maar met bi-xenon HID verlichting gaf dit "bij mij" wel een opvallend bijverschijnsel. Ik weet dus niet of dit ook voor anderen geldt.

    Wanneer je vanuit dimlicht naar grootlicht schakelt, dan werkt dit prima, maar terug naar dimlicht niet. Het lijkt dan alsof het relais blijft hangen en je blijft dan met grootlicht rijden. Dit effekt wordt veroorzaakt door de reststroom/spanning op de grootlicht aansluiting.

    Ik heb een weerstand van 150 ohm (min. 1 watt, liever iets groter exemplaar) parallel over de grootlichtaansluitingen gezet (hoeft maar aan 1 kant te gebeuren, dus enkel je rechter of linker lamp connector).

    De grootlichtaansluitingen zijn de buitenste 2 draden van deze connector.

    Hierna werkt de kit naar behoren, prettig licht (dim en groot) en geen seinende tegenliggers.

    Let wel even op de wetgeving: officieel mag je enkel de xenonlampen inbouwen op een auto die ‘voor’ 1-1-2007 op kenteken stond.

    Tevens zou ik iedere jaar (in 10 minuutjes) voor de APK even de gloeilampjes terugzetten (kunnen ze niet gaan mekkeren over het licht'beeld' :-) ).

    Laat je lampen even nastellen, of doe dit zelf wanneer je dit kunt.

    Ik heb de bixenon kit besteld op ebay (lichtkleur 4300K, dus melkwit, geen irritant paars/blauw 8000+ Kelvin).

    De hogere kleurtemperaturen hebben ook nog als nadeel dat de lichtopbrengst wat minder is terwijl het voor tegenliggers eerder verblindt.

    Tevens kan bij hogere kleurtemperaturen de politie vinden dat je licht niet wit is, en een bonnetje uitschrijven (kleur moet wit of geel zijn).

    Lichtopbrengst in lumen:

    standaard lampje (55 watt) = 1000 lumen

    xenon 4300K wit (35 watt) = 3000 lumen

    xenon 12000K paars-wit (35watt) = 2000 lumen

    zoek op ebay op “h4-3 4300k kit” (tip: in China), dan ben je voor 65 euro klaar, incl. verzenden.

    Ook in NL kun je de kits halen, voor ietsje hogere prijs.

    De lampen gaan +/- 8 keer langer mee dan gloeilampen en geven 3x zoveel licht (4300k) bij ‘minder’ warmte ontwikkeling.

    Succes voor de knutselaar, en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

    Gr.

    Michel

  • LED-Lightning

    Hoi Michel,

    Zou je dit probleem ook hebben met bijvoorbeeld de H4 Xenon lampen die een halogeenlampje voor het grootlicht hebben? Wellicht is dat voor de minder ervaren knutselaars dan ook een optie.

    Hoe heb je de inbouw gedaan (wat heb je met de plastic/rubber kappen die achter de lampunit zitten gedaan, waar heb je de ballasten geplaatst)?

    In ieder geval mooi dat je je ervaringen hier even post! Super!

  • vleutmans

    Hoi led-lightning,

    Inderdaad, als je de H4-2 variant hebt, dan heb je een gloeilampje voor je grootlicht en geen last van het bovenstaande probleem.

    H4-2

    Een H4-2 uitvoering heb ik ook gehad met 8000K (best wel paarsachtig en minder lichtopbrengst dan de 4300K), maar wilde toch grootlicht kunnen maken, waarmee je ook daadwerkelijk iets ziet…en je hebt er weer een knutselklusje bij :-).

    Ik heb de plastic kappen van het begin af al verwijderd, maar de rubber doppen wel gebruikt.

    Van de rubber afsluitdoppen heb ik van het doorvoergat een beetje weggesneden/geknipt om het passend te maken, dat moest wel.

    Ik heb de ballasten ge tie-wrapt, eentje in een vrij hoekje in de buurt van de veerpoot (aan ruitensproeierreservoir zijde ) en de ander gewoon in de buurt van de koplamp unit ge tie-wrapt aan een andere stevige kabelboom.

    Gisteren reed ik een golfje met xenon 12000k plus-plus voorbij, en toen viel me op dat mijn lichtbundel op de weg de zijne overspoelde, en het leek alsof hij zowat geen verlichting voerde :-P

    Zoals gezegd, 4300K is puur wit licht (zonder blauwe gloed) met maximale lichtopbrengst..niet zo pimpy, maar wel praktisch.

    P.S. er bestaan ook 50Watt xenon sets, maar daar heb ik geen ervaring mee, deze 35 Watt geeft al meer dan genoeg licht :-)

    Logan Mods 1,4 MPI (aug 2006) km. stand huidig 134000:

    *LPG (dealer) (LPI Vialle) met flashlube systeem voor de klepjes

    *K&N 57i openlucht filter kit (65000km in gebruik, al gereinigd en weer gemonteerd)

    *Bi-Xenon 4300K verlichting

    *Stadslichtjes LED torentjes 13 leds rondom stralend per stuk (wit)

    *Uitlaatsierstuk (achterbumper smelt niet, blijkt achteraf nog praktisch ook)

    *Antenne voor 2m/70cm op kofferbak (radio-amateur)

    Echt super-auto, gekocht om helemaal op te rijden :-)

    Gr.

    Michel

  • oscar54

    Hou er rekening mee, dat als je een verkeerscontrole binnen zou rijden, je de boel ter plaatse mag ombouwen, anders mag je niet verder rijden. Deze verlichting mag alleen aanwezig zijn in een verlichtingsunit waarop een type goedkeuring is aangebracht. Ik vindt de ombouw heel knap, maar ik heb genoeg aan de standaard verlichting.

    Groetjes, Oscar.

  • vleutmans

    Op 1 jan. 2010 is er een wijziging in de regelgeving gekomen waarbij de combinatie lamp/unit is komen vervallen.

    Mijn koplamp armatuur (bestemd voor halogeen), mag dus wel een xenon lamp gemonteerd hebben.

    P.S. mijn auto is ook nog es van ‘voor’ 1-1-2007

    link naar wijziging regelgeving voor xenon 2010

    Gr.

    Michel

  • PD3JCW

    Als het lichtbeeld goed is kom je er ook mee door de keuring tegenwoordig, moet je wel ff een koplamp sproeier setje monteren waar daar controleren ze op.

    (deze kun je als kitje kopen voor 30 euro ! ) Automatische hoogte regeling is wel verplicht maar wordt niet op afgekeurd bij de APK als je die niet hebt !

  • vleutmans

    koplampsproeier en hoogteregeling hoeft in mijn geval ook niet, want mijn Dacia is van voor 1-1-2007 :-)

    Gr.

    pe7up (het bruisende radiostation)