Trillingen in stuur en haperende brandstofmeter Duster

  • ML

    Sinds eind juli ben ik in het bezit van een Duster 4x4 diesel Laureate, en ben ik goed te spreken over deze auto.

    Maar in Frankrijk kreeg ik problemen met het voledig vullen van de brandstoftank.

    Het vulpistool sloeg iedere keer af en het duurde bijna tien minuten om hem volledig af te vullen.

    Inmiddels als ik haast heb gaat er op ( halve kracht van het vulpistool ) bij een lege tank max 40 liter moet bijna 60 liter zijn binnen een aanvaardbare tijd.

    Wat mij vervolgens op viel was dat de brandstofmeter +- 350 km vol aangaf en vervolgens pas na nog eens 100 km naar zijn goede niveau terug liep.

    Het probleem met de brandstofmeter was inmiddels bekend bij Renault maar zij hadden nog geen oplossing.

    Het probleem van het tanken en wat volgens mij met elkaar te maken heeft was ze niet bekend.

    Hebben andere Duster bezitters hier ervaring mee?

    Ook hebben ze mijn auto na aflevering opnieuw moeten uitbalanceren was niet of slecht uitgebalanceerd.

    Inmiddels is hij voor te tweede keer uitgebalanceerd vanwege lichte trillingen in het stuur.

    Dit heeft niet geholpen hij trilt onder sommige omstandigheden nog steeds licht ( bij gas los boven de 110 of bij wat hogere snelheden 110-130 )

    Zouden de trillingen misschien in de aandrijflijn zitten? is dit te verhelpen of moet ik er mee leren leven?

    Gaarne verneem ik uw ervaringen

    Groet,

    ML

  • Opa rené

    Het afslaan (lang moeten tanken, druppelen zo als ik dat noem) ligt niet aan je Duster maar aan de afstelling van de pomp.

    Ik kwam dit probleem wel eens tegen als ik in de buurt ben van Lelystad, en ga tanken bij het vliegveld.

    Twee van de vier pompen hadden dit probleem. Laatste keer dat ik daar weer eens was, heb ik het probleem niet gehad.

    René

  • harryzwol

    "Het afslaan (lang moeten tanken, druppelen zo als ik dat noem) ligt niet aan je Duster maar aan de afstelling van de pomp.

    Ik kwam dit probleem wel eens tegen als ik in de buurt ben van Lelystad, en ga tanken bij het vliegveld.

    Twee van de vier pompen hadden dit probleem. Laatste keer dat ik daar weer eens was, heb ik het probleem niet gehad."

    Beste René en ML, laat ik beginnen met het laatste.

    De brandstoftank is een veel besproken onderwerp, even samengevat:

    Bij het aftanken van de Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway en Duster Diesel/ Benzineversies past er na het automatisch afslaan van het vulpistool nog 10 tot 14 liter extra in de tank!

    Het is alleen met veel geduld voor elkaar te krijgen en komt door de U vorm en de vulhals vorm die de brandstoftank heeft.

    Diesel schuimt verschrikkelijk (maakt niet uit welk merk), en dat bemoeilijkt het aftanken nog meer, het gaat iets beter als de auto scheef staat met de vulopening hoger naar de pomp.

    De liters na het afslaan komen bij de 50 liter die de tank volgens fabrieksopgave kan bevatten.

    Bij het aftanken ben ik een keer uitgekomen op 64,06 liter in mijn Logan 1.5 dCi, en de tank was nog niet leeg!

    Dat de tankmeter/ indicator zo laat terugloopt ligt aan het feit dat die meter de laatste 50 liter aangeeft, en daarbij ook niet heel erg nauwkeurig is overigens.

    Zo loopt het eerst langzaam terug, en naarmate de tank leeg raakt sneller, dat is iets om rekening mee te houden.

    Zo heb ik eens 580 kilometer gereden voordat het eerste van de negen blokjes verdween.

    De extra liters die in de tank passen zie ik als een gift, en daarvoor moet je als tegenprestatie meer geduld hebben, of je stopt met tanken en je neemt 50 liter mee.

    De Dealer kan niets wijzigen aan de geprogrammeerde tankinhoud in de boardcomputer, deze blijft 50 liter, m.a.w. de afwijking moet je voor lief nemen!

    Als laatste raad ik je aan om als het reservelampje gaat branden i.i.g. zo snel mogelijk te tanken, want stilvallen met een diesel kan schade aan de brandstofpomp veroorzaken.

    Dit laatste omdat de hoge-druk brandstofpomp gesmeerd wordt door de diesel.

    Trillen:

    “Dit heeft niet geholpen hij trilt onder sommige omstandigheden nog steeds licht ( bij gas los boven de 110 of bij wat hogere snelheden 110-130 )”

    Over dat trillen in het stuur bij die snelheden denk ik eerst aan de voorbanden.

    Omdat de banden al gebalanceerd zijn zal het geen onbalans zijn, maar is er ook goed naar hoogte- slag (ovaliteit) gekeken?

    Dit is namelijk niet weg te balanceren!

    Ook kan grof profiel of koordlagen in vooral hogere banden problemen geven!

    Dan helpt alleen een ander merk of type band.

    Als laatste zou het probleem uit een aandrijfas, remschijf of wielnaaf kunnen komen, maar dat is echt het minst waarschijnlijk en komt niet vaak voor.

    De Dealer zou je hierbij zeker moeten kunnen helpen, anders een bandenspecialist, maar dat zal gevoelig liggen i.v.m. garantie!

    Succes, en laat het even weten als het probleem verholpen is,

    m.v.g. Harry

  • toine60

    Ik wil nog even een aanvulling geven op het laatste punt.

    Als wielen balanceren op een balanceer machine niet helpt, kun je nog drie dingen doen. Opnieuw balanceren op een balanceermachine. Hierbij rekening houden met de stand van het ventiel. Zoals je hem inspant op de machine ook op de wagen monteren (bv ventiel op 12 uur). Helpt dat ook niet dan kun je proberen de wielen te wisselen met achter. Achterwielophanging is minder gevoelig dan voorwielophanging. Als laatste kun je de wielen op de wagen laten balanceren. Dan balanceer je ook meteen de eventuele onbalans in de aandrijving.

    Let er wel op dat als je in het terrein gereden hebt je onbalans kunt krijgen door vuil dat in je velgen blijft zitten. Zit je veel in het terrein en op de weg zonder dat je de velgen goed reinigt kun je kijken of het mogelijk is om een stuurdemper te plaatsen. Die neemt dat de eerste trillingen voor zijn rekening. Landrover heeft ze standaard er op zitten.

    Ik ben benieuwd of de eerste 3 werkwijze iets opleveren.

  • Hans03

    Trillingen welke optreden boven de 110 km/p.uur zijn zoals een bandenspecialist mij vertelde ( na een zelfde klacht) veelal het gevolg van slecht uitgebalanceerde achterwielen.

    Dus dit nog eens extra na laten kijken

  • LED-Lightning

    Als je trillingen in je stuur waarneemt zijn het de voorbanden, als je de trillingen in je stoel waarneemt zijn het doorgaans de achterbanden

  • Jeroen

    zelf rijd ik sinds augustus een Duster 1.6 Laureate 4x2 en ervaar dezelfde problemen (LPG + trillingeneer)

    ben nu voor de derde keer terug voor de trillingen in het stuur bij 120 - 130km/u ‘gewoon’ op snelweg rijden, maar ook/juist bij gaspedaal loslaten en in bochten goed merkbaar

    wielen zijn 2x gebalanceerd; trilling verandert, maar is niet opgelost

    banden om/langs de velg halve slag gedraaid (op advies Renault NL…probleem is dus bekend); trilling niet opgelost

    inmiddels zitten er vier nieuwe wielen/banden op; trilling minder maar niet opgelost

    … wordt nu in overleg met Renault naar verdere mogelijkheden gekeken

    LPG

    Bij volledig lege tank 53liter vulbaar (zou 57L moeten zijn, 80% van 71Liter tank)

    LPG indicator gaat op rood/reserve bij plm halve tank (260km); kan software issue zijn

    Bij vragen van vol vermagen op LPG zit er een kleine hik in de motor (oprijden snelweg en dan vanaf 80km/u in 5e accelereren,pedaal intrappen en hikje volgt)

    problemen zijn nu aangekaart bij Eurogas …

    Dealer Bochane doet goed zijn best, maar het blijft wel vervelend…