"Het afslaan (lang moeten tanken, druppelen zo als ik dat noem) ligt niet aan je Duster maar aan de afstelling van de pomp.
Ik kwam dit probleem wel eens tegen als ik in de buurt ben van Lelystad, en ga tanken bij het vliegveld.
Twee van de vier pompen hadden dit probleem. Laatste keer dat ik daar weer eens was, heb ik het probleem niet gehad."
Beste René en ML, laat ik beginnen met het laatste.
De brandstoftank is een veel besproken onderwerp, even samengevat:
Bij het aftanken van de Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway en Duster Diesel/ Benzineversies past er na het automatisch afslaan van het vulpistool nog 10 tot 14 liter extra in de tank!
Het is alleen met veel geduld voor elkaar te krijgen en komt door de U vorm en de vulhals vorm die de brandstoftank heeft.
Diesel schuimt verschrikkelijk (maakt niet uit welk merk), en dat bemoeilijkt het aftanken nog meer, het gaat iets beter als de auto scheef staat met de vulopening hoger naar de pomp.
De liters na het afslaan komen bij de 50 liter die de tank volgens fabrieksopgave kan bevatten.
Bij het aftanken ben ik een keer uitgekomen op 64,06 liter in mijn Logan 1.5 dCi, en de tank was nog niet leeg!
Dat de tankmeter/ indicator zo laat terugloopt ligt aan het feit dat die meter de laatste 50 liter aangeeft, en daarbij ook niet heel erg nauwkeurig is overigens.
Zo loopt het eerst langzaam terug, en naarmate de tank leeg raakt sneller, dat is iets om rekening mee te houden.
Zo heb ik eens 580 kilometer gereden voordat het eerste van de negen blokjes verdween.
De extra liters die in de tank passen zie ik als een gift, en daarvoor moet je als tegenprestatie meer geduld hebben, of je stopt met tanken en je neemt 50 liter mee.
De Dealer kan niets wijzigen aan de geprogrammeerde tankinhoud in de boardcomputer, deze blijft 50 liter, m.a.w. de afwijking moet je voor lief nemen!
Als laatste raad ik je aan om als het reservelampje gaat branden i.i.g. zo snel mogelijk te tanken, want stilvallen met een diesel kan schade aan de brandstofpomp veroorzaken.
Dit laatste omdat de hoge-druk brandstofpomp gesmeerd wordt door de diesel.
Trillen:
“Dit heeft niet geholpen hij trilt onder sommige omstandigheden nog steeds licht ( bij gas los boven de 110 of bij wat hogere snelheden 110-130 )”
Over dat trillen in het stuur bij die snelheden denk ik eerst aan de voorbanden.
Omdat de banden al gebalanceerd zijn zal het geen onbalans zijn, maar is er ook goed naar hoogte- slag (ovaliteit) gekeken?
Dit is namelijk niet weg te balanceren!
Ook kan grof profiel of koordlagen in vooral hogere banden problemen geven!
Dan helpt alleen een ander merk of type band.
Als laatste zou het probleem uit een aandrijfas, remschijf of wielnaaf kunnen komen, maar dat is echt het minst waarschijnlijk en komt niet vaak voor.
De Dealer zou je hierbij zeker moeten kunnen helpen, anders een bandenspecialist, maar dat zal gevoelig liggen i.v.m. garantie!
Succes, en laat het even weten als het probleem verholpen is,
m.v.g. Harry