Duster 12 Volt plug ?

  • Zorro

    Zal ik zeker doen,morgen.Trouwens je gaten boren is een uitstekend idee voor die extra 12V plugs wat ik later ook nog zal uitvoeren met Volt-of Ampére-meter.En je artikels lees ik ook altijd met grote belangstelling.

  • Zorro

    Oh wat ben ik toch dom,dom,oerdom,was dat geen liedje?Avaka je hebt me nog eens aan het denken gezet in het donker.Mijn looplampje recht in de aansteker en toen werd het overal licht.Probleem was geen probleem,tenzij? 1.Heb altijd gemeten op mijn VERLENGDOOS,vergeten dat daar OOK een glaszekering inzit van nog geen 2A dacht ik,en die heeft de geest gegeven,maar goed dus.2.Kon ik meten zo dikwijls als ik wilde daar ging dus nooit iets uitkomen en toch de radio laten spelen.3.Was vroeger steeds mijn stelregel om vanaf het defect te meten na zekeringcontrole,blijkbaar komt Murphy en Alzheimer om de hoek kijken.Allen wreed bedankt voor de positieve reacties en sorry omdat het achteraf een prul was.Avaka nog een vraag,hoe dik is die draad mm² aan de aansteker zelf of hoeveel Amp kan die verdragen?Zit hier nu met het schaamrood tot in mijn nek!En anderen die van het lachen van hun stoel zijn gevallen.

  • Avaka

    He he, poe poe……

    Ben net weer op de been. Man man wat kan jij met voeten foefelen!

    Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik doe ook wel eens wat doms….. zet het alleen dan niet op het internet…. ha ha ha.

    De originele bekabeling van de 12V plug schat ik 2,5 kwadraat. Dat is ruim voldoende om een forse stroom te kunnen voeren.

    Mijn camping koelkast neemt 6A (75Watt). Na vele uren rijden wel eens aan bedrading en plug gevoeld. Geen spoortje van warmte ontwikkeling.

    Als je degelijke bedrading en vooral degelijke aansluitingen gebruikt kan er eigenlijk niks mis gaan.

  • DerRudy

    Nee Zorro, wat dom is zijn de fabrikanten van de zg absorptie koekastjes (die ook in een caravan zitten).

    Die zijn ruim 100W dus er loopt al gauw zo,n 9A, en wat doen die idioten (die grappenmakers van de 12V gebruikers) ze zekeren de stekker af met een 10A zekering die met een veercontractje vast zit die uit een balpen komt.

    En dat gaat dus niet werken, dat veertje gaat bijna als een gloeispiraal werken en de zaak smelt vast (vaak daarna sluiting op de 12V stopcontact).

    Die koelboxjes met een zg Perlier element (waar Avaka het over heeft) gebruiken aanzienlijk minder vermogen, maar gezien de constructie van de 12V stekkers (slechte veercontacten op de MIN en de beroerde draaddikte van het veertje) is dat ook wel zo,n beetje het maximale wat uit een 12V aansluiten getrokken mag worden.

    Het is ook niet voor niets dat de constante 12V naar een caravan minimaal 2,5MM moet zijn EN rechtstreeks (wel apart afgezekerd) aangesloten op de accu.

    Mgr

    Ruud

  • Jubbels

    Ik snap ook niet waarom al zolang gebruik wordt gemaakt van die gammele connectors.

    Mijn Electrolux kastje gebruikt 75 watt (ca 6,5A) en regelmatig is de plug nogal heet.

    Ben er over aan 't denken om een andere connector en plug te gebruiken.

    Denk dat een gesoldeerde tulpstekker al bet contact maakt.

  • DerRudy

    Wij gaan het nog meemaken dat het afgelopen is met die 12V in de auto, ik denk dat over een paar jaar 36V de nieuwe standaard gaat worden in de automobiel industrie.

    Met steeds meer electro/electronica (denk maar eens aan electrische stuurbekrachtiging) in de auto,s gaat het een steeds groter probleem worden voor de bekabeling.

    Door de spanning te verhogen (kleiner dan 42V dit is namelijk de veiligheids grens) zal de stroomsterkte 1/3 dalen.

  • Jubbels

    Goed idee die 36V.

    Mijn eerste 2 auto's (bouwjaar 1961 en 1964) hadden nog een boordspanning van 6 volt. Die hadden dikke kabels!

    Em van die oxiderende porceleinen zekeringen……………

  • Avaka

    Interessante stelling.

    Alles kan natuurlijk.

    Zelf denk ik dat 12V nog heel lang blijft bestaan. Die 12V norm is zo ontzettend ingeburgerd.

    Het probleem zit em vooral in de startmotor. Die heeft ‘domme kracht’ nodig.

    De apparatuur zal zuiniger worden. Dat wel.

    Daarbij: Hoe had je gedacht een 36V accu met voldoende vermogen samen te stellen? Eentje die binnen hanteerbare afmetingen en gewicht blijft?

    Temperaturen van -20 tot +60 kan weerstaan. En ook nog genoeg start vermogen kan afgeven?

    Ik weet best dat het met de Hybride ontwikkeling erg hard gaat. Maar of de boordspanning ooit (binnen afzienbare tijd) verhoogd gaat worden?

  • RichardMCV

    Door de spanning te verhogen (kleiner dan 42V dit is namelijk de veiligheids grens) zal de stroomsterkte 1/3 dalen.

    Dit gaat volgens mij niet op…..

    Volgens de wet: U = I x R (spanning = stroom x weerstand) zal de stroom toenemen bij het verhogen van de spanning! de weerstand is immers een vast gegeven bij de hudige apparatuur..

    Alleen als men de apparaten voor deze verhoogde spanning aanpast (lees: interne weerstand verhogen) dan zal men er mee overweg kunnen. Huidige apparatuur zal ongeschikt worden bij een hogere spanning.

    Een dergelijk situatie doet zich ook al voor bij de energiemaatschappijen. Zij verhogen heel langzaam de spanning op het stopcontact van 220V naar 240V. Hierdoor gaat echter steeds meer oudere apparatuur kapot aangezien deze niet gemaakt is voor deze 240V. Resultaat daarvan is dat de defecte apparatuur vervangen gaat worden door versies die wel de 240V aankunnen.

    Op deze wijze krijgt men het voor elkaar dat men (in een tijdsbestek van 10 - 15 jaar) de spanning verhoogt maar doordat de weerstand van de apparaten op 240V ook hoger wordt neemt het vermogen niet toe. Hierdoor hoeven de maatschappijen voorlopig nog geen dikkere kabels te plaatsen.

    Men hangt het echter niet aan de grote klok want anders zou de consument wel eens wakker kunnen worden en ineens snappen dat de apparatuur niet kapot is gegaan door ouderdom maar door de verhoogde spanning…

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • HenkM

    Klopt Richard, zomaar 36V is geen optie.

    Bij aangepaste apparatuur zal echter de stroom en dus het verlies beperkt worden want:

    P = U x I (vermogen is spanning maal stroom) bij gelijk vermogen en stijgende spanning zal de stroom dus zakken.

    P = I^2 x R (vermogen is stroom in het kwadraat maal de weerstand) het verlies (gedissipeerd vermogen) verkleind dus kwadratisch als de stroom zakt.

    Voordeel: minder verlies of dunnere kabels mogelijk (een tussenweg is er natuurlijk ook :) .