Duster als caravantrekker

  • ger 52

    Juist terug van een herfstvakantie naar de zuid/west kust van Frankrijk, ongeveer 60 kilometer ten noorden van Biaritz. Achter de Duster op LPG hing een Delta caravan met een opbouw van 4.40 meter (geen kleintje dus) met een ledig gewicht op kenteken van 860 kilo. Met belading schat ik, uitgekomen op goed 1100 kilo. Volgens de handleiding mag de kogeldruk in de 4x2 versie maximaal 50 kilo zijn. Dat is aan de lage kant en het kost toch wel moeite om dit gewicht te bereiken. Uiteindelijk bleef ik steken op 70 kilo, maar tijdens het rijden heb ik hier eigenlijk niets van gemerkt. De caravan ligt als een blok achter de Duster en heeft geen neiging tot slingeren. De vijfde versnelling is goed bruikbaar, maar bij maximaal 100 kilometer raakt de fut er wel uit. Bij beklimmen van wegen, met bijvoornbeeld een percentage van 4% merk je de beperking van de 1.6 liter motor. Het is dan veelvuldig terugschakelen naar de drie. Het toerental blijft rond de 3000 toeren hangen. De snelheid loopt terug naar 70 en dat is niet zo prettig met vrachtwagens achter je. De Duster heeft overigens de uitstraling dat er meer power in zit, maar om voor die drie hellingen per vakantie een krachtiger auto te kopen is ook niet echt nodig. Op de camping was het goed achteruit insteken van de caravan mede dankzij de grote wielen. In het naseizoen zie je veel ouderen mdet SUV's rondrijden. Een berijder van een landro ver kwam voor belangstelling kijken en was verbaast over de lage prijs. Voor de prijs van vier Dusters had je een Landrover. De onderhoudskosten van vier Dusters iggen in totaal ook hoger.

  • ger 52

    pardon, onderhoudskosten van een landrover een dikke 2000 euro per jaar. Daar kan je zeker vier Dusters van onderhouden.

  • Willem

    Grappig, Ik ga vandaag proefrijden in de Duster en daarna waarschijnlijk bestellen.

    Het wordt dan de diesel versie en ga daarmee een exact hetzelfde model Delta caravan trekken.

    Mei 2011 maak ik er een verslag van op caravantrekker.nl, na mijn eerstvolgende vakantie.

  • ger 52

    Willem, ik hoop dat de proefrit je zal bevallen. Kijk even heel zorgvuldig na of diesel economisch is. Het omslagpunt schijnt rond de 30.000 kilometer te zijn, dan pas gaat het echt voordeel opleveren. Zowel de diesel als benzineversie mag 1200 kilo aan de haak, maar ik denk dat de diesel iets meer kracht onderin heeft zitten. Ben heel benieuwd hoe de caravan zich houdt achter een diesel, maar dat zal je testrit niet uitwijden, of de testwagen moet je kunnen voorzien van een caravan en wat hellingen opzoeken? waar??? LPG is voor mij de meest gunstige optie gebleken, de teller staat na drie maanden op bijna 8.000 kilometer, zonder problemen. Nog even een tip: laat de auto leveren met electrische achterruiten, want mijn versie heeft deze niet. Nadat ik de achterband had neergeklapt, vanwege ruimtewinst bleven daar lelijke deuken achter van de raamslinger. Dit euvel heb ik al voorgelgd aan de dealer, maar wacht nog op een reactie.

  • Willem

    ger 52 Schreef:

    ——————————————————-

    > Willem, ik hoop dat de proefrit je zal bevallen.

    > Kijk even heel zorgvuldig na of diesel economisch

    > is. Het omslagpunt schijnt rond de 30.000

    > kilometer te zijn, dan pas gaat het echt voordeel

    > opleveren. Zowel de diesel als benzineversie mag

    > 1200 kilo aan de haak, maar ik denk dat de diesel

    > iets meer kracht onderin heeft zitten. Ben heel

    > benieuwd hoe de caravan zich houdt achter een

    > diesel, maar dat zal je testrit niet uitwijden, of

    > de testwagen moet je kunnen voorzien van een

    > caravan en wat hellingen opzoeken? waar??? LPG is

    > voor mij de meest gunstige optie gebleken, de

    > teller staat na drie maanden op bijna 8.000

    > kilometer, zonder problemen. Nog even een tip:

    > laat de auto leveren met electrische achterruiten,

    > want mijn versie heeft deze niet. Nadat ik de

    > achterband had neergeklapt, vanwege ruimtewinst

    > bleven daar lelijke deuken achter van de

    > raamslinger. Dit euvel heb ik al voorgelgd aan de

    > dealer, maar wacht nog op een reactie.

    Bedankt voor de tips, Maar ik heb m al besteld.

    De proefrit beviel prima, rijdt hetzelfde mijn oude MCV, maar dan wat robuuster en hoger.

    Maar verder voelt alles bekend aan.

    Wordt dus de 4x4 DCI Laureate zonder extra's. Laurete heeft al genoeg opties.

    Ik rij (maar) 12000 per jaar, mischien wat meer als mijn vrouw vaker met de DCI naar haar werk gaat, dus niet genoeg voor het omslagpunt, maar volgens mijn berekening

    rij ik dan niet duurder dan de stinkende sap versie, natuurlijk heb ik dan niet de 2000 euro meerprijs gerekend.

    Dat zie ik gewoon als een optie, wel een dure optie, maar ach, je leeft maar 1 keer en hij trekt dan wel erg comfortabel aan de sleurhut.

    De achterbank zal ik niet vaak neerklappen, zit een enorme achterzak in die “stofjas”.

    De verhuisdingen doe ik altijd met mijn oude suzuki, daar gaat een half huis in en merkt een krasje meer of minder niet meer.

    Met de Duster doe ik wat voorzichtiger, is mijn eerste nieuwe auto ooit.

    Veel plezier met je Dac.

    Als je na januari een witte 4x4 DCI tegenkomt zwaai je maar.

    Groet.

    Willem.

  • GJvdZ

    LaRo - Duster = Appels - Peren

  • Gerard

    Als caravanner die belangstelling heeft voor een Duster diesel, zit ik even mee te lezen. Leuk dat jullie zo enthousiast zijn. Ten aanzien van dat omslagpunt wil ik het volgende opmerken. De Duster is relatief goedkoop zelfs als je een diesel neemt. Je moet dan toch een goede caravantrekker hebben en daar gaat het ons toch om. Zelf rij ik een Citroen Berlingo 2.0 HDi en het verbaast mij dat de 1.5 diesel van Dacia zo sterk is. Sterker dan de HDi van mij en die is al een perfecte caravantrekker. Als ik eerlijk ben is dat wat mij nog tegenhoudt. Mijn twijfel of die 1.5 DCi echt beter is dan mijn 2.0 HDi.

    Veel plezier met jullie Duster, want ze mogen zeggen wat ze willen, het is een prachtige auto voor de prijs.

  • Willem

    Ha Gerard,

    Bedankt voor je leuke reactie.

    Ik kan er nog niets over zeggen, want ik moet nog wachten tot begin februari tot de Duster voor mijn deur staat te blinken en nog tot mei tot mijn Delta 4400 er achter mag hangen.

    Als je tevreden bent met de Berlingo, zou ik hem zeker niet inruilen, tenzij je toch al iets anders wilde.

    Als er iemand op het forum zit die wel een Duster DCi 4x4 heeft, hoor ik er graag alles over, ik moest wegens gebrek aan voorraad proefrijden in een benzine versie.

    Als ik hem zelf bezit,(wat duurt dat nog lang) zal ik er met plezier uitgebreid verslag over doen. Na de mei vakantie ook op caravantrekker.nl

    Groet.

    Willem

  • eeddu

    ik trek een aanhang wagen voor men hout,tot 900kilo hout,is wel de eerste op 25 jaar en veschillende auto's dat het zoo een gemak is

    duster 110pk ,trekt goed slingert niet , ben verbluft ,met de laaste een scenic was dat niet,,in een put rijden deed een raar gevoel,met de duster erg veilig

  • Mark

    Hou er wel rekening mee dat met een caravan rijden wel wat anders is dan met een aanhanger!